Społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów 2401-D-S2-2-SKO
Media masowe - pojęcie i charakterystyka zagadnień.
Pojęcie komunikowania i komunikowania masowego.
Rola mediów masowych w kształtowaniu sfery publicznej.
Funkcje środków masowego przekazu.
Typologie mediów masowych.
Teorie i koncepcje oddziaływania mediów masowych
Media masowe a proces wychowania i socjalizacji;
Społeczeństwo informacyjne i
oddziaływanie nowych mediów.
Behawioralne koncepcje oddziaływania
mediów a teoria użytkowania i korzyści.
Media jako źródło rozrywki. Homo ludens. Homo schopper. Karnawalizacja polityki w mediach a stan społeczeństwa obywatelskiego w Polsce
Proces komercjalizacji mediów i społeczeństwo konsumpcyjne.
Internet – nowe grupy społeczne i typy związków w cyberprzestrzeni; Internet jako wirtualny świat, oddziaływanie nowych mediów na społeczeństwo; tożsamość w sieci, komunikacja w sieci, problemy społeczne i psychologiczne wynikające z mediatyzacji i komercjalizacji wszystkich dziedzin życia.
|
W cyklu 2022/23L:
W trakcie wykładu analiza jest zmiana sposobu myślenia i zachowania się pojedynczych ludzi i grup społecznych, która nastąpiła w wyniku przejścia od kultury tradycyjnej do kultury postmodernistycznej, cyfrowej. |
W cyklu 2023/24Z:
W trakcie wykładu analiza jest zmiana sposobu myślenia i zachowania się pojedynczych ludzi i grup społecznych, która nastąpiła w wyniku przejścia od kultury tradycyjnej do kultury postmodernistycznej, cyfrowej. |
W cyklu 2024/25Z:
W trakcie wykładu analiza jest zmiana sposobu myślenia i zachowania się pojedynczych ludzi i grup społecznych, która nastąpiła w wyniku przejścia od kultury tradycyjnej do kultury postmodernistycznej, cyfrowej. |
W cyklu 2025/26Z:
W trakcie wykładu analiza jest zmiana sposobu myślenia i zachowania się pojedynczych ludzi i grup społecznych, która nastąpiła w wyniku przejścia od kultury tradycyjnej do kultury postmodernistycznej, cyfrowej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny. Trzy pytania problemowe, odpowiedź na każde z nich oceniam w skali 1-5. Pozytywny wynik egzaminu to łącznie minimum 9 pkt. Na prośbę studentów możliwy jest egzamin w terminie O przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej, ale wówczas traktowany jest on jako egzamin w terminie pierwszym.
Literatura
Briggs A., Burke P., „Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu”, Warszawa 2010.
Dayan D., Katz E., „Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo”, Warszawa 2008.
Kwiatkowski P., „Przedsiębiorstwo Apokalipsa. O etyce dziennikarskiej”, Poznań 2003.
Rutkiewicz I., „Jak być przyzwoitym w mediach?”, Warszawa 2003.
Sułkowski B., „Przemoc i pornografia śmierci jako przynęty medialne”, Łódź 2006.
McQuail D.. Teoria komunikowania masowego 2012
Habermas J.. Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej 2007
l McCombs M.. Ustanawianie agendy - media masowe i opinia publiczna 2009
l Dobek-Ostrowska B.. Komunikowanie polityczne i publiczne 2006
l Wimmer R.D., Dominick J.R.. Mass media – metody badań 2008
l Goban-Klas T.. Media i komunikowanie masowe 2004
M. Karwat, o karykaturze polityki 2012
A Zybertowicz, Cyber kontra real. Cywilizacja wtechnopułapce 2022
|
W cyklu 2022/23L:
Appadurai A., Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005. |
W cyklu 2023/24Z:
Appadurai A., Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005. |
W cyklu 2024/25Z:
Appadurai A., Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005. |
W cyklu 2025/26Z:
Appadurai A., Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: