Psychologia internetu 2401-D-S2-2-PI
Celem pierwszej części zajęć jest zapoznanie osób studiujących z genezą, historią i kierunkami rozwoju oraz metodami badawczymi szeroko pojmowanej psychologii Internetu. Pierwsza część zajęć poświęcona jest takim zagadnieniom jak wpływ Internetu na funkcjonowanie różnych grup wiekowych, problem higieny cyfrowej i uzależnienia od Internetu, problem przeniesienia różnych form aktywności do sieci, problem nauczania zdalnego i przeciążenia informacyjnego.
W drugiej części studenci przygotowują prezentacje wraz z testem dotyczące wybranych zagadnień wpisujących się w problematykę psychologii Internetu.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- aktywność na zajęciach, w tym na zajęciach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (do 20% oceny),
- przygotowanie oraz przedstawienie na forum grupy prezentacji dotyczącej wpływu Internetu na funkcjonowanie człowieka, z uwzględnieniem zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (do 40% oceny),
- zaliczenie pisemne w postaci testu (do 40% oceny).
Ocena końcowa będzie wystawiona według następujących kryteriów:
bdb – 90% i więcej
db plus – 80% do 89%
db – 70% do 79%
dst plus – 60% do 69%
dst – 50% do 59%
ndst – 49% i poniżej
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Podstawowa:
Pluta J., (2024). Psyche w mediosferze. Geneza i współczesność psychologii mediów. Wydawnictwo UMCS
Bigaj, M. (2023). Wychowanie przy ekranie. Foksal
Fortuna, P. (2024). Optimum 2.0. Idea cyberpsychologii pozytywnej. PWN
Literatura uzupełniająca:
W zależności od wybranego obszaru, podawana przez wykładowczynię i osoby studiujące na bieżąco.
|
W cyklu 2022/23L:
Podstawowa: Błachnio A., Przepiórka A., Rowińska T., Dysfunkcjonalne korzystanie z Internetu, "Psychologia Społeczna" 2014, t. 9, nr 4 (31), s. 378-395. Cyrklaff M., Jak mucha w sieci pająka... Zespół uzależnienia od Internetu oraz jego wpływ na psychofizyczne i społeczne funkcjonowanie człowieka, [w:] Ekologia informacji w środowisku regionalnym, red. B. Taraszkiewicz, Słupsk: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich - Zarząd Oddziału; Biblioteka Uczelniana Akademii Pomorskiej, 2012, s. 93-106. Cyrklaff-Gorczyca M., Construction and characteristic of the media exhibitionism construct and the Media Exhibitionism Questionnaire, „Current Problems of Psychiatry” 2022, vol. 23, nr 4, s. 165 – 177. Cyrklaff-Gorczyca M., Cyberstalking jako forma przemocy z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, [w:] Ekologia informacji a zasoby informacyjne w bibliotekach i cyberprzestrzeni, pod red. K. Materskiej i B. Taraszkiewicz, Słupsk: Biblioteka Uczelniana Akademii Pomorskiej; Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Słupsku; Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich - Zarząd Oddziału, 2017, s. 202-2011. Cyrklaff-Gorczyca M., Kruszewski T., Motywacja studentów do grania w gry internetowe – raport z badań, [w:] W świecie bibliologii i informatologii. Księga dedykowana Prof. Bronisławie Woźniczce-Paruzel w 70 rocznicę urodzin, red. M. Fedorowicz-Kruszewska, M. Cyrklaff-Gorczyca, T. Kruszewski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2018, s. 395-408. Cyrklaff-Gorczyca M., Kruszewski T., Uzależnienie od gier internetowych – opis badania i propozycja korekty postaw, „Rozprawy Społeczne” 2018, nr 12(4), s. 46-55. Jabłońska M. R., Człowiek w cyberprzestrzeni: wprowadzenie do psychologii Internetu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018. Turska-Kawa, A., Media jako źródło zaspokajania fundamentalnych potrzeb: rozważania w kontekście teorii "użytkowania i gratyfikacji", „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” 2013, t. 10, s. 147-170. (dostępne w sieci po wpisaniu nazwiska autorki i tytułu w wyszukiwarkę). Ulfik-Jaworska I., Komputerowi mordercy. Tendencje konstruktywne i destruktywne u dzieci grających w „agresywne" gry komputerowe. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2005. Ulfik-Jaworska I., Cybermobbing – jako nowa forma mobbingu czy stary problem w nowym przebraniu, [w:] Media jako wyzwanie wychowawcze, red. J. Plis i A. Mamcarz, Radom: Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu, 2010, s. 123-135. Ulfik-Jaworska I., Cyberbullying, cyberprzemoc czy cybermobbing?, [w:] Media w wychowaniu chrześcijańskim, red. D. Bis, A. Rynio, Lublin: Wydawnictwo KUL, 2010, s. 491-500. Wallace P., Psychologia internetu, Poznań: DW Rebis, 2001. Zając J.M., Krejtz K., Internet jako przedmiot i obszar badań psychologii społecznej, "Psychologia Społeczna" 2007, t. 2, nr 3–4(5), s. 191–200. Literatura uzupełniająca: W zależności od wybranego obszaru, podawana przez wykładowczynię i osoby studiujące na bieżąco. |
W cyklu 2023/24Z:
Podstawowa: Błachnio A., Przepiórka A., Rowińska T., Dysfunkcjonalne korzystanie z Internetu, "Psychologia Społeczna" 2014, t. 9, nr 4 (31), s. 378-395. Cyrklaff M., Jak mucha w sieci pająka... Zespół uzależnienia od Internetu oraz jego wpływ na psychofizyczne i społeczne funkcjonowanie człowieka, [w:] Ekologia informacji w środowisku regionalnym, red. B. Taraszkiewicz, Słupsk: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich - Zarząd Oddziału; Biblioteka Uczelniana Akademii Pomorskiej, 2012, s. 93-106. Cyrklaff-Gorczyca M., Construction and characteristic of the media exhibitionism construct and the Media Exhibitionism Questionnaire, „Current Problems of Psychiatry” 2022, vol. 23, nr 4, s. 165 – 177. Cyrklaff-Gorczyca M., Cyberstalking jako forma przemocy z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, [w:] Ekologia informacji a zasoby informacyjne w bibliotekach i cyberprzestrzeni, pod red. K. Materskiej i B. Taraszkiewicz, Słupsk: Biblioteka Uczelniana Akademii Pomorskiej; Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Słupsku; Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich - Zarząd Oddziału, 2017, s. 202-2011. Cyrklaff-Gorczyca M., Kruszewski T., Motywacja studentów do grania w gry internetowe – raport z badań, [w:] W świecie bibliologii i informatologii. Księga dedykowana Prof. Bronisławie Woźniczce-Paruzel w 70 rocznicę urodzin, red. M. Fedorowicz-Kruszewska, M. Cyrklaff-Gorczyca, T. Kruszewski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2018, s. 395-408. Cyrklaff-Gorczyca M., Kruszewski T., Uzależnienie od gier internetowych – opis badania i propozycja korekty postaw, „Rozprawy Społeczne” 2018, nr 12(4), s. 46-55. Jabłońska M. R., Człowiek w cyberprzestrzeni: wprowadzenie do psychologii Internetu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018. Turska-Kawa, A., Media jako źródło zaspokajania fundamentalnych potrzeb: rozważania w kontekście teorii "użytkowania i gratyfikacji", „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” 2013, t. 10, s. 147-170. (dostępne w sieci po wpisaniu nazwiska autorki i tytułu w wyszukiwarkę). Ulfik-Jaworska I., Komputerowi mordercy. Tendencje konstruktywne i destruktywne u dzieci grających w „agresywne" gry komputerowe. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2005. Ulfik-Jaworska I., Cybermobbing – jako nowa forma mobbingu czy stary problem w nowym przebraniu, [w:] Media jako wyzwanie wychowawcze, red. J. Plis i A. Mamcarz, Radom: Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu, 2010, s. 123-135. Ulfik-Jaworska I., Cyberbullying, cyberprzemoc czy cybermobbing?, [w:] Media w wychowaniu chrześcijańskim, red. D. Bis, A. Rynio, Lublin: Wydawnictwo KUL, 2010, s. 491-500. Wallace P., Psychologia internetu, Poznań: DW Rebis, 2001. Zając J.M., Krejtz K., Internet jako przedmiot i obszar badań psychologii społecznej, "Psychologia Społeczna" 2007, t. 2, nr 3–4(5), s. 191–200. Literatura uzupełniająca: W zależności od wybranego obszaru, podawana przez wykładowczynię i osoby studiujące na bieżąco. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: