Team building 2401-D-S2-2-BPR-TM
Program:
- Zajęcia wprowadzające
- Przygotowanie ustaleń kontraktowych dotyczących budowania zespołu
- Procesy podejmowania decyzji w zespole
- Udzielanie informacji zwrotnej
- Role w zespole
- Dynamika grupy
- Współpraca w zespole
- Prezentacje prac zespołów i dyskusja
|
W cyklu 2022/23L:
1. Wprowadzenie do kursu – zajęcia organizacyjne. 2. Czym jest zespół? Zespół a grupa, budowa zespołu, typy zespołów. Meredith Belbin, Nie tylko zespół, przeł. Grzegorz Sałuda, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010, ss. 33-37. Ewa Markowska, Budowa zespołu [w:] Organizacja zachowań zespołowych, pod. red. R. Rutki i P. Wróbla, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012, ss. 74-112. Alison Hardingham, Praca w zespole, Petit, Warszawa 1998, ss. 9-20. Meredith Belbin, Twoja rola w zespole, tłum. Anna Sawicka-Chrapkowicz, GWP, Gdańsk 2008, ss. 125-137. 3. Przywództwo i kierowanie zespołem. Meredith Belbin, Twoja rola w zespole, tłum. Anna Sawicka-Chrapkowicz, GWP, Gdańsk 2008, ss. 138-152. John S. Maxwell, Bądź liderem 2.0, przeł. Anita Doroba, MT Biznes, Warszawa 2019, ss. 13-64. Agnieszka Kozak, Agnieszka Sowińska-Wróbel, Siła lidera. Jak efektywnie zarządzać? Doświadczenia z polskiego rynku, PWN, Warszawa 2016, ss. 161-194. Thomas Erikson, Mój szef jest idiotą. Jak poradzić sobie z szefem, aby nie przeszkadzał nam w pracy, Wielka Litera, Warszawa 2018, ss. 17-31. 4. Komponowanie zespołu, rozwój kompetencji pracowników. Meredith Belbin, Zespoły zarządzające. Sekrety ich sukcesów i porażek, Wolters Kluwer, Warszawa 2016, ss. 139-149. Joanna Żukowska, Metody oceny form rozwoju kompetencji pracowników, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2019, ss. 13-54. Agnieszka Kozak, Agnieszka Sowińska-Wróbel, Siła lidera. Jak efektywnie zarządzać? Doświadczenia z polskiego rynku, PWN, Warszawa 2016, ss. 93-128. 5. Integrowanie zespołu. Micki Holliday, Coaching, mentoring i zarządzanie. Jak rozwiązywać problemy i budować zespół, tłum. Małgorzata Głogowska, HELION, Gliwice 2006, ss. 183-208. Frank Pacetta, Roger Gittines, Przestań narzekać – zacznij działać. Jak przewodzić, wyzwalać pasję i odnawiać energię w ludziach oraz zwiększać zyski, przeł. Marek Król AKADE, Kraków 2000, ss. 267-282. 6. Znaczenie ról zespołowych Meredith Belbin, Nie tylko zespół, przeł. Grzegorz Sałuda, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010, ss. 21-26. Meredith Belbin, Zespoły zarządzające. Sekrety ich sukcesów i porażek, Wolters Kluwer, Warszawa 2016, ss. 74-87. 7. Rodzaje toksyczności w zespole James M. Heidema, Carol A. McKenzie, Budowanie zespołu z pasją. Od toksycznych zachowań do zaangażowania, przeł. Anna Zdziemborska, REBIS, Poznań 2006, ss. 43-204. 8. Podejmowanie decyzji w zespole Meredith Belbin, Nie tylko zespół, przeł. Grzegorz Sałuda, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010, ss. 85-90. Deborah Mackin, Budowanie zespołu. Zestaw narzędzi, tłum. Michał Jóźwiak, REBIS, Poznań 2011, ss. 115-136. 9. Co zagraża zespołowi? Alison Hardingham, Praca w zespole, Petit, Warszawa 1998, ss. 21-32. Meredith Belbin, Zespoły zarządzające. Sekrety ich sukcesów i porażek, Wolters Kluwer, Warszawa 2016, ss. 88-101. Daniel L. Shapiro, Negocjuj nienegocjowalne. Jak rozwiązywać konflikty podszyte emocjami?, tłum. Magda Leżoń, ICAN, Warszawa 2018, ss. 129-136. 10. Co decyduje o sukcesie zespołu? Alison Hardingham, Praca w zespole, Petit, Warszawa 1998, ss. 51-57. Meredith Belbin, Zespoły zarządzające. Sekrety ich sukcesów i porażek, Wolters Kluwer, Warszawa 2016, ss. 102-119. 11. Zespoły w organizacjach i strukturach publicznych. Barbara Kożusznik, Zachowania człowieka w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, wyd. IV, Warszawa 2014, ss. 99-122. Meredith Belbin, Zespoły zarządzające. Sekrety ich sukcesów i porażek, Wolters Kluwer, Warszawa 2016, ss. 150-159. 12. Zespoły zróżnicowane wiekowo. Różnice pokoleniowe w zespole - fakt czy fikcja? Zarządzanie osobami starszymi od Ciebie. Maria Widerszal-Bazyl, Co zrobić, by zwiększyć efektywność zespołów zróżnicowanych wiekowo?, Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa 2016. Chip Espinoza, Mick Ukleja, Zarządzanie Millenialsami, PWN, Warszawa 2016, ss. 27-61. Chip Espinoza, Joel Schwarzbart, Millenialsi zarządzają, PWN, Warszawa 2018, ss. 69-86, 143-155. 13. Zespół wirtualny Peter Ivanow, Moc wirtualnych zespołów, PWN, Warszawa 2018. Deborah Mackin, Budowanie zespołu. Zestaw narzędzi, tłum. Michał Jóźwiak, REBIS, Poznań 2011, ss. 208-210. 14. Kreatywność w zespole. Meredith Belbin, Zespoły zarządzające. Sekrety ich sukcesów i porażek, Wolters Kluwer, Warszawa 2016, ss. 44-59. 15. Podsumowanie kursu. |
W cyklu 2023/24L:
Czym jest zespół? - zajęcia wprowadzające |
W cyklu 2024/25L:
Czym jest zespół? - zajęcia wprowadzające |
W cyklu 2025/26L:
Czym jest zespół? - zajęcia wprowadzające |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. aktywna obecność i wykonanie zadań cząstkowych na zajęciach (do zdobycia max. 50 punktów)
2. Prezentacja (do zdobycia max 50 punktów)
Kryteria oceny prezentacji:
1) pomysł na produkt/usługę jako efekt pracy zespołowej (max 20 punktów)
2) plan wprowadzenia produktu/usługi na rynek jako efekt pracy zespołowej (max 15 punktów)
3) sposób prezentacji (zaangażowanie członków zespołu, sposób prezentacji, jej struktura, wykorzystanie materiału wspierającego) (max 15 punktów)
W sumie na zajęciach można zdobyć maksymalnie 100 punktów:
ocena 5: 91-100 punktów
ocean 4,5: 81-90 punktów
ocena 4: 71 – 80 punktów
ocena 3,5: 61-70 punktów
ocena: 3: 51-60 punktów
ocena 2: 50 punktów i mniej
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
M. Gellert, K. Nowak (2008), Zespół, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
R. Griffin (2021), Podstawy zarządzania organizacjami, PWN.
M. Belbin (2010), Nie tylko zespół, Wolters Kluwer, Warszawa
R. M. Belbin (2003), Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk
E. H. Schein (2019), Potęga dobrej komunikacji w zespole. O trudnej sztuce pokornego zadawania pytań, PWN, Warszawa 2019.
S. P. Morreale, B. H. Spitzberg, J. K. Barge (2015), Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN
|
W cyklu 2022/23L:
Agnieszka Kozak, Agnieszka Sowińska-Wróbel, Siła lidera. Jak efektywnie zarządzać? Doświadczenia z polskiego rynku, PWN, Warszawa 2016. Alison Hardingham, Praca w zespole, Petit, Warszawa 1998. Barbara Kożusznik, Zachowania człowieka w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, wyd. IV, Warszawa 2014. Chip Espinoza, Joel Schwarzbart, Millenialsi zarządzają, PWN, Warszawa 2018. Chip Espinoza, Mick Ukleja, Zarządzanie Millenialsami, PWN, Warszawa 2016. Daniel L. Shapiro, Negocjuj nienegocjowalne. Jak rozwiązywać konflikty podszyte emocjami?, tłum. Magda Leżoń, ICAN, Warszawa 2018. Deborah Mackin, Budowanie zespołu. Zestaw narzędzi, tłum. Michał Jóźwiak, REBIS, Poznań 2011. Ewa Markowska, Budowa zespołu [w:] Organizacja zachowań zespołowych, pod. red. R. Rutki i P. Wróbla, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012. Frank Pacetta, Roger Gittines, Przestań narzekać – zacznij działać. Jak przewodzić, wyzwalać pasję i odnawiać energię w ludziach oraz zwiększać zyski, przeł. Marek Król AKADE, Kraków 2000. James M. Heidema, Carol A. McKenzie, Budowanie zespołu z pasją. Od toksycznych zachowań do zaangażowania, przeł. Anna Zdziemborska, REBIS, Poznań 2006. Joanna Żukowska, Metody oceny form rozwoju kompetencji pracowników, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2019. John S. Maxwell, Bądź liderem 2.0, przeł. Anita Doroba, MT Biznes, Warszawa 2019. Maria Widerszal-Bazyl, Co zrobić, by zwiększyć efektywność zespołów zróżnicowanych wiekowo?, Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa 2016. Meredith Belbin, Nie tylko zespół, przeł. Grzegorz Sałuda, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010. Meredith Belbin, Twoja rola w zespole, tłum. Anna Sawicka-Chrapkowicz, GWP, Gdańsk 2008. Meredith Belbin, Zespoły zarządzające. Sekrety ich sukcesów i porażek, Wolters Kluwer, Warszawa 2016. Micki Holliday, Coaching, mentoring i zarządzanie. Jak rozwiązywać problemy i budować zespół, tłum. Małgorzata Głogowska, HELION, Gliwice 2006. Peter Ivanow, Moc wirtualnych zespołów, PWN, Warszawa 2018. Thomas Erikson, Mój szef jest idiotą. Jak poradzić sobie z szefem, aby nie przeszkadzał nam w pracy, Wielka Litera, Warszawa 2018. |
W cyklu 2023/24L:
M. Gellert, K. Nowak (2008), Zespół, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. |
W cyklu 2024/25L:
M. Gellert, K. Nowak (2008), Zespół, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. |
W cyklu 2025/26L:
M. Gellert, K. Nowak (2008), Zespół, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. |
Uwagi
|
W cyklu 2023/24L:
Warunki zaliczenia: |
W cyklu 2024/25L:
Warunki zaliczenia: |
W cyklu 2025/26L:
Warunki zaliczenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: