Współczesne społeczeństwo polskie 2401-D-S2-1-WSP
1. ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE – PRZEDSTAWIENIE ZASAD OBOWIĄZUJĄCYCH NA KURSIE
2. DYNAMIKA DEMOGRAFICZNA POLSKIEGO SPOŁECZEŃSTWA W KONTEKŚCIE TRANSFORMACJI – NOWA A STARA STRUKTURA SPOŁECZNA, RUCHLIWOŚĆ WEWNĄTRZPOKOLENIOWA I MIĘDZYPOKOLENIOWA, KLASA ŚREDNIA, CZY POZYCJĘ SPOŁECZNĄ SIĘ DZIEDZICZY? STARZENIE SIE SPOŁECZEŃSTWA
3. RODZINA W SPOŁECZEŃSTWIE POLSKIM – TYPY RODZIN, NOWE MODELE RODZIN, RODZICIELSTWO, POLITYKA PRORODZINNA, PROGRAM MAMA 4+, PEŁNOLETNIE DZIECI MIESZKAJĄCE Z RODZICAMI, CZY MAŁŻEŃSTWO WYCHODZI Z MODY?
4. ZMIENIAJĄCE SIĘ WARTOŚCI POLAKÓW – PODSTAWOWE WYMIARY SPORÓW AKSJOLOGICZNYCH, „WOJNA POKOLEŃ”, PATRIOTYZM I SPOSOBY JEGO ROZUMIENIA, WYMIARY PRZEJAWÓW RELIGII W ŻYCIU SPOŁECZNYM, ROLA KOŚCIOŁA W ŻYCIU POLAKÓW, CZY POLACY SĄ RELIGIJNI?
5. PRZEMIANY ZBIOROWOŚCI MIEJSKICH I WIEJSKICH – ZMIANY DEMOGRAFICZNE I EKONOMICZNE MIAST I WSI, NOWE FORMY AKTYWNOŚCI ROLNIKÓW, NIEZADOWOLENIE SPOŁECZNE ROLNIKÓW, GENTRYFIKACJA WSI, METROPOLIE; REWITALIZACJA MIAST, „KURCZENIE SIĘ” MIAST
6. SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE – DOBRO WSPÓLNE, KAPITAŁ SPOŁECZNY, DYNAMIKA ROZWOJU „TRZECIEGO SEKTORA”, STOSUNEK DO CUDZOZIEMCÓW, BUDŻET PARTYCYPACYJNY/ OBYWATELSKI, STRAJK JAKO FORMA AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ
7. STOSUNEK POLAKÓW DO POLITYKI – DIADA LEWICA – PRAWICA, SYSTEM POLITYCZNY, SYSTEM PARTYJNY, ZAUFANIE DO PAŃSTWA I POLITYKI, PARTYCYPACJA WYBORCZA, ALTERNATYWNE FORMY GŁOSOWANIA, CZY UDZIAŁ W WYBORACH POWINIEN BYĆ OBOWIĄZKOWY?
8. POLSKA GOSPODARKA – RYNEK, ROZWÓJ GOSPODARCZY, TYPY RELACJI GOSPODARCZYCH, PODATKI, „SZARA STREFA”, PREKARIAT, CZY POLACY SĄ PRZEDSIĘBIORCZY?
9. PROBLEMY SPOŁECZNE – PAŃSTWO OPIEKUŃCZE A LIBERTARIANIZM, NEGATYWNE PRAWA DYSTRYBUCJI, PROCESY MARGINALIZACJI SPOŁECZNEJ, UBÓSTWO, WYKLUCZENIE SPOŁECZNE, BEZROBOCIE, MIGRACJE ZAROBKOWE,?
10. ZDROWIE PUBLICZNE – SŁUŻBA ZDROWIA I JEJ KRYZYS, STAN ZDROWIA POLAKÓW, NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ, WALKA Z OTYŁOSCIĄ DZIECI, E-PACJENT, PRYWATYZACJA SŁUŻBY ZDROWIA, CZY POLACY SĄ FIT?
11. EDUKACJA, NAUKA I SZKOLNICTWO WYŻSZE – TYPY I FUNKCJE EDUKACJI, NIEROWNOŚCI EDUKACYJNE, CECHY SYSTEMU EDUKACYJNEGO W POLSCE, NIŻ DEMOGRAFICZNY I JEGO KONSEKWENCJE, ZMIANY NA UCZELNIACH WYŻSZYCH, 6-LATKI W SZKOLE, CZY LIKWIDACJA GIMANZJÓW BYŁA POTRZEBNA?
12. SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE – CECHY SPOŁECZEŃŚTWA INFORMACYJNEGO I JEGO BUDOWA W POLSCE, DOSTĘP DO INTERNETU W POLSCE, BEZPIECZEŃSTWO W SIECI, MOWA NIENAWIŚCI, WYKLUCZENIE CYFROWE
13. MEDIATYZACJA ŻYCIA SPOŁECZNEGO – CELEBRYTYZACJA, MEDIATYZACJA CODZIENNOŚCI, MEDIATYZACJA ŻAŁOBY SMOLEŃSKIEJ, (SOCIAL)MEDIATYZACJA, INFLUENCERZY, FAKE NEWS, PATOSTREAMING, FoMO, CZY MOŻNA ŻYĆ BEZ MEDIÓW?
14. KULTURA POLAKÓW – CZAS WOLNY POLAKÓW: MUZYKA, FILM, KSIĄŻKA, SZTUKA, KULINARIA, CZY KULTURA DZIELI POLAKÓW?
15. PODSUMOWANIE ZAJĘĆ. KOLOKWIUM
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
• obecność – dopuszczalne są dwie nieobecności, dwie kolejne to -2 pkt każda. Student/ka może jednak odrobić te nieobecności, przychodząc na dyżur z konspektem tekstów obowiązkowych w celu odpytania z tematyki zajęć, najpóźniej miesiąc po terminie nieobecności;
• aktywność – na każde zajęcia studenci zobowiązani są do przeczytania literatury obowiązkowej, której tematyka będzie poddana dyskusji. Liczba uzyskanych punktów 1 lub 2 pkt za każde merytoryczne zajęcia. Maksymalnie 26 pkt. W semestrze przewidziane są również wejściówki. Niezaliczenie wejściówki bądź nieobecność to –3 pkt. Wejściówkę można poprawić w ciągu miesiąca od jej oddania;
• prezentacja – w semestrze student/ka przygotowuje prezentację multimedialną na uzgodniony wcześniej z prowadzącą temat (konspekt na tydzień przed prezentacją). Maksymalnie 24 pkt;
• kolokwium – na ostatnich zajęciach studenci piszą kolokwium. Maks. 30 pkt. Aby zaliczyć zajęcia należy zdać kolokwium przynajmniej na 51%.
W celu zaliczenia przedmiotu każdy musi zdobyć punkty z wszystkich trzech elementów (aktywność, prezentacja, kolokwium).
PUNKTY OCENA
Do 40 2,0
41 – 48 3,0
49 – 56 3,5
57 – 64 4,0
65 – 72 4,5
73 – 80 5,0
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Andrejczuk M. 2017. Prekariat a pokolenie Y. Zjawisko preryjności młodych pracowników. „Kultura i Rozwój” 2(3).
Bieńkowska I., M. Kitlińska-Król. 2017. Rodzina w świetle danych demograficznych w Polsce i w Europie. „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej Organizacja i Zarządzanie” 112.
Brzeziński K. 2020. Niechciane prawo do miasta? – kilka uwag o pozorności i uwarunkowaniach partycypacji w Polsce. „Studia Regionalne i Lokalne” 2(80).
Czakon P. 2016. Zaangażowani czy obojętni? Aktywność społeczna i polityczna młodych Polaków. „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej: Organizacja i Zarządzanie” 95.
Czerski W.M. 2020. Wykluczenie cyfrowe jednym z problemów edukacji doby cyfrowej. „Rozprawy Społeczne” 14(3).
Domański H. 2017. Związek wyników egzaminu maturalnego z pochodzeniem społecznym i regułami merytokracji. „Edukacja” 3(142).
Domański H. 2020. Ruchliwość społeczna i wzory zawierania małżeństw w Polsce. „Studia BAS” 2(62).
Dziekan J. 2018. Od rytuału do konfliktu: mediatyzacja żałoby posmoleńskiej. Gdańsk: Katedra Wyd. Naukowe.
Gaszcz M. 2018. Rola programu Rodzina 500+ w procesie redukcji zagrożenia ubóstwem i wykluczeniem społecznym w Polsce. „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”.
Giza A., Sikorska M. (red.). Współczesne społeczeństwo polskie. Warszawa: PWN.
Gutowska K., P. Kwieciński. 2016. Wartości związane z żywnością i żywieniem młodych Polaków aktywnych zawodowo o stabilnej sytuacji finansowej. „Handel wewnętrzny” 6(365).
Janicka K., K.M. Słomczyński. 2014. Struktura społeczna w Polsce. Klasowy wymiar nierówności. CEJSH vol. 63 (LXIII).
Korycki M. 2017. Alternatywne techniki głosowania a frekwencja wyborcza. „Studia Wyborcze” XIII.
Kotowska I.E.. (2021). Zmiany demograficzne w Polsce – jakie wyzwania rozwojowe przyniosą? Warszawa: Fundacja Batorego.
Leśniowska-Gontarz M. 2017. Wzrost wydatków na ochronę zdrowia a perspektywa rozwoju prywatnego sektora. „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie” XI.
Łuszczyszyn A., A. Chołodecka. 2016. Nierówności i rozwarstwienie społeczne jako dylematy społeczeństwa zdolnego do przetrwania. „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 443
Musiał-Malago M. 2017. Przestrzenne zróżnicowanie kurczenia się miast w Polsce. „Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 467.
Szlendak T., K. Olechnicki. 2017. Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: