Teorie komunikacji i mediów 2401-D-S2-1-TKiM
1. Komunikowanie masowe: podstawowe pojęcia. Rola języka i kwestia
prawdy w komunikowaniu.
2. Teoria społeczeństwa masowego.
3. Teorie propagandy.
4. Teorie ograniczonego wpływu mediów.
5. Normatywne teorie komunikowania masowego.
6. Krytyczne i kulturowe teorie komunikowania.
7. Teorie roli mediów w życiu codziennym.
8. Determinizm technologiczny, społeczeństwo sieci.
9. Media globalne.
10. Obecne tendencje w komunikowaniu masowym.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
wykład: Egzamin pisemny, ocena przyznawana wg przelicznika:
pow. 90% - 5
81-90% - 4,5
71-80% - 4
61-70% - 3,5
51-60% - 3
poniżej 51% - 2
ćwiczenia: 1. Obowiązek uczestnictwa w zajęciach. Dozwolone są dwie nieobecności.
2. Podstawą zaliczenia zajęć jest aktywny udział w zajęciach (30 punktów), realizacja projektu w grupach (40 punktów) oraz prezentacji multimedialnej (30 punktów).
3. Ocena końcowa z kursu będzie zależna od uzyskanej liczby punktów. W sumie można zdobyć 100 punktów.
pow. 91 = 5
81-90 = 4,5
71-80 = 4
61-70 = 3,5
51-60 = 3
pon. 51 = 2
Praktyki zawodowe
Nie.
Literatura
McQuail, D. (2020). Teoria komunikowania masowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Davis D., Baran S. (2007), Teorie komunikowania masowego. Kraków: WUJ.
Goban-Klas, T. (2021). Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jenkins, H. (2007). Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Warszawa: WAiP.
Castells, M. (2013). Władza komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szpunar M. (2012), Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a repordukowaniem schematów komunikowania masowego, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN,
Małecka B., Selekcja informacji w mediach w oparciu o teorię Agendy Setting,
„Conversatoria Linguistica”, (10),
Tandoc, E., Lim, Z. W., & Ling, R. (2018). Defining "Fake News". Digital Journalism, 6(2), 137–153.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: