Perswazja i manipulacja w reklamie 2401-D-S2-1-PMwR
Program zajęć
1. Wprowadzenie do perswazji i manipulacji w komunikacji reklamowej: definicje i różnice między perswazją a manipulacją, rola języka w kształtowaniu postaw odbiorcy, etyczne i społeczne konsekwencje komunikatów reklamowych.
2. Mechanizmy psychologiczne i społeczne w reklamie
podstawowe reguły wpływu społecznego (Cialdini), efekt autorytetu, niedostępności, społecznego dowodu słuszności, emocje jako narzędzie oddziaływania w przekazach marketingowych.
3. Język reklamy, środki stylistyczne i retoryczne: metafora, porównanie, gra słów, rytm, powtórzenia, kontrasty, znaczenie sloganu i hasła reklamowego, tworzenie zapamiętywalnych komunikatów.
4. Manipulacja w praktyce reklamowej: zniekształcenia, przemilczenia, fałszywe analogie, framing, wykorzystanie języka pozornej obiektywności, przykłady reklam balansujących na granicy etyki.
5. Perswazja w nowych mediach: reklama kontekstowa i personalizowana, mikroprzekazy w social mediach, influencer marketing, jak działa język wizualny i skrótowość przekazu w komunikacji cyfrowej.
6. Analiza przypadków - warsztat interpretacyjny: wspólna analiza wybranych kampanii (społecznych, komercyjnych, politycznych), identyfikacja technik perswazyjnych i manipulacyjnych, dyskusja nad skutecznością i konsekwencjami przekazów.
7. Prezentacje studenckie - analiza wybranej reklamy: każda osoba przedstawia własną analizę reklamy (drukowanej, wideo, online), prezentacja obejmuje: krótki opis reklamy i jej kontekstu, wskazanie technik perswazji i manipulacji, ocenę etyczną i skuteczności przekazu. Po prezentacjach wspólna dyskusja i omówienie przykładów.
Zasady zaliczenia
Aktywność i udział w dyskusjach: 50% oceny.
Prezentacja analizy reklamy: 50% oceny (oceniane: merytoryka, trafność analizy, sposób prezentacji).
Obecność: dopuszczalne maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności; trzecia oznacza brak zaliczenia.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Koordynatorzy przedmiotu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: