Media lokalne i środowiskowe 2401-D-S2-1-MLS
1-2. Media masowe i konsumpcja mediów masowych i lokalnych
–media i media masowe: oddziaływanie mediów
–konteksty odbioru i funkcje mediów masowych i mediów lokalnych
–konsumpcja mediów masowych i lokalnych
3. Media / dziennikarstwo lokalne i środowiskowe
–definicje mediów lokalnych i środowiskowych
–koncepcje mediów lokalnych i środowiskowych
–funkcje mediów lokalnych i środowiskowych
4. Nowe dziennikarstwo, bańka medialna
–formatowanie gatunków i formatowanie mediów
–konwergencja mediów
–media studenckie
–prywatne media lokalne
– dziennikarstwo obywatelskie
– bańka filtrująca
5. Dziennikarz: między profesją a powołaniem
–zawód jako misja
–autorytet dziennikarza w kontekście społecznym
–dziennikarstwo zaangażowane
–dziennikarstwo wojenne
–dziennikarstwo wcieleniowe
6. Sfera publiczna a media lokalne i środowiskowe
–koncepcja sfery publicznej
–kryteria instytucjonalne funkcjonowania sfery publicznej
–sfera publiczna 2.0
–sfera publiczna a media lokalne i środowiskowe
7. Lokalność jako problem badań społecznych
–społeczność lokalna / lokalność
–badania nad społecznościami lokalnymi
–Middletown
–Yankee City
–Robert K. Merton w Rovere
|
W cyklu 2022/23L:
Treści i główne tematy wykładów: |
W cyklu 2023/24L:
Treści i główne tematy wykładów: |
W cyklu 2024/25L:
Treści i główne tematy wykładów: |
W cyklu 2025/26L:
Treści i główne tematy wykładów: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
ZASADY PRZEPROWADZANIA I OCENIANIA EGZAMINU
Egzamin ma formę 2 prac pisemnych o charakterze eseju akademickiego. Każda praca oceniana jest osobno, a suma punktów uzyskanych z tych prac przeliczana jest na egzaminacyjną ocenę w skali akademickiej (60% - dst., 80% - db, 90% - bdb).
1. Zasady ogólne.
Każda praca ma stanowić osobny „byt” eseistyczny, który ma określoną budowę: wstęp, rozwinięcie i zakończenie oraz bibliografię. We wstępie przedstawiamy o czym jest praca, jaka jest jej teza i cel oraz mówimy, jak go chcemy zrealizować. Rozwinięcie to główna część pracy, ujęta w rozbudowane (mniej lub bardziej) punkty i podpunkty. Zakończenie zaś stanowi podsumowanie całości, odniesienie się do celu pracy, można w nim powiedzieć, co nam się udało wykazać w pracy, a może też czego nam się nie udało wykazać. W bibliografii podajemy tylko te pozycje, które zostały przywołane w pracy. Każdy esej powinien być napisany językiem akademickim, należy stronić od języka potocznego oraz publicystycznego, zaś za błędy językowe, gramatyczne, interpunkcyjne i ortograficzne będę obniżał punkty. Również w krótszych pracach powinniście nawiązać do teorii (choćby to, co było w wykładach) i pokazać związane z tematami konteksty komunikowania masowego. W pracach proszę nie korzystać z takich źródeł, jak słowniki (np. „języka polskiego”), haseł zamieszczanych na popularnych stronach www. (np. wikipedia, nonsensopedia, wiki tematyczne) oraz opracowań dostępnych na portalach edukacyjnych skierowanych do uczniów gimnazjów i liceów. Praca ma być oparta o źródła o charakterze akademickim i naukowym.
Oczywistym dla Państwa jest, że każda praca powinna być napisana samodzielnie – stosuje się do tego określone przepisy. Za „naruszenie przepisów obowiązujących na uniwersytecie oraz czyn uchybiający godności studenta” (roz.2, par. 11 Regulaminu studiów UMK) uznajemy:
- Kradzież własności intelektualnej innych osób, w tym innych studentów (plagiat);
- Oszustwo, polegające na przedłożeniu skradzionej pracy pisemnej jako własnej.
W przypadku stwierdzenia takiego czynu w którejkolwiek z prac oddanych jako eseje egzaminacyjne z naszego przedmiotu, prowadzący wstawia ocenę niedostateczną jako końcową ocenę całego egzaminu oraz informuje o zdarzeniu prodziekana ds. studentów WFiNS, co rozpoczyna procedurę dyscyplinarną. Krótko mówiąc, nie warto kopiować cudzych prac.
2. Tematy prac.
Praca nr 1 (dłuższa): media lokalne
8-10 stronic na temat: „Media lokalne w moim mieście/regionie”. Praca ma być przedstawieniem tego, jak wygląda lokalny rynek medialny w rejonie, w którym mieszkacie (lokalne prasa / radio / TV / portale internetowe). Powinna ona przyjąć formę akademickiej rozprawki/artykułu – z teoretycznym aparatem (trzeba wykazać się znajomością wykładów i przede wszystkim lektur). Bibliografia powinna zawierać dodatkowe źródła (spoza listy do wykładu) z zakresu mediów lokalnych i środowiskowych. Za tę pracę można uzyskać 30 punktów.
Praca nr 2 (krótsza): media środowiskowe
6-8 stronic na temat: „Festiwal Piosenki Żołnierskiej w Kołobrzegu oczami młodzieży studenckiej XXI wieku”. Po wysłuchaniu i obejrzeniu piosenek żołnierskich z FPŻ: 1. Napiszcie swoje własne wrażenia dotyczące tych piosenek. Jak myślicie, jak wtedy odbierano te piosenki, sam festiwal, artystów? A jak obieramy to dziś – w Waszym pokoleniu? 2. Wykonajcie research u siebie w domu/rodzinie. Poproście swoich rodziców i dziadków, aby opowiedzieli wam o ich skojarzenia z kołobrzeskim Festiwalem. Jak go wspominają i pamiętają? Jakie piosenki wbiły się im w pamięć? Potem może wspólnie obejrzyjcie te fragmenty – i spójrzcie na reakcję starszego pokolenia na owe czasy i na te utwory. 3. Napiszcie, jakie były ich reakcje i spostrzeżenia w związku z Festiwalem i piosenkami? Co sądzą na ten temat? Jak to wspominają? Jakich kategorii używają do opowiadania o tych czasach? Chodzi oczywiście o wszelkie wrażenia – pozytywne, negatywne, ale też obojętne. Za tę pracę można uzyskać 20 punktów.
3. Sposób oddania prac:
prace przesyłamy na adres: jezmar@umk.pl
praca powinna być podpisana w stopce u góry na 1 stronie
plik przesyłany jest wyłącznie w formacie .doc / .docx (NIE przesyłamy formatu .pdf)
ponadto przesyłany plik należy zatytułować: egzamin.medialokalne.2025.x.ywz.1, gdzie w miejsce ostatnich liter x.ywz wpisujemy własne dane – inicjał i nazwisko (najlepiej bez polskich liter) a cyferka oznacza, o którą pracę chodzi, czyli gdybym to ja oddawał pracę nr 1 (tę dłuższą), to nazwałbym plik: egzamin.medialokalne.2025.m.jezinski.1.
Uwaga: prace niepodpisane w ten sposób nie będą sprawdzane ze wszystkimi tego konsekwencjami.
4. Termin oddania prac.
Termin oddania prac: 31.maja 2025
5. Parametry redakcyjne.
czcionka: times new roman 12 lub arial 11
odstęp: 1.5
margines: 2.5
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Lektury obowiązkowe:
Kowalczyk R., Media lokalne w Polsce. Poznań 2009
Lektury uzupełniające:
Andrews P., Dziennikarstwo sportowe. Kraków 2009
Bailey O.G., B.Cammaerts, N.Carpentier, Media alternatywne. Kraków 2012
Briggs A., P. Burke, Społeczna historia mediów. Warszawa 2010
Chłopecki J., R.Polak (red.), Media lokalne a demokracja lokalna. Rzeszów 2005
Geremek-Rajchel M., Formatowanie radia lokalnego. Toruń 2005
Gierula M., P. Szostok (red.), Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla
współczesnego dziennikarstwa. Katowice, 2012
Kowalczyk R., Prasa lokalna w systemie komunikowania społecznego. Poznań 2003
McQuail D., Teoria komunikowania masowego. Warszawa 2007
Pleszczyński J., Etyka dziennikarska. Warszawa 2007
Pleszczyński J., E.Pawlak-Hejno (red.), Etyka dziennikarstwa. Lublin 2012
|
W cyklu 2022/23L:
1/ Adam Bodnar, Dominika Bychawska-Siniarska (red.), Wolność słowa w prasie lokalnej, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2010. 11/ Ryszard Kowalczyk, Prasa lokalna w systemie komunikowania społecznego, INPiD UAM w Poznaniu, Poznań 2003. |
W cyklu 2023/24L:
1/ Adam Bodnar, Dominika Bychawska-Siniarska (red.), Wolność słowa w prasie lokalnej, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2010. 11/ Ryszard Kowalczyk, Prasa lokalna w systemie komunikowania społecznego, INPiD UAM w Poznaniu, Poznań 2003. |
W cyklu 2024/25L:
1/ Adam Bodnar, Dominika Bychawska-Siniarska (red.), Wolność słowa w prasie lokalnej, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2010. 11/ Ryszard Kowalczyk, Prasa lokalna w systemie komunikowania społecznego, INPiD UAM w Poznaniu, Poznań 2003. |
W cyklu 2025/26L:
1/ Adam Bodnar, Dominika Bychawska-Siniarska (red.), Wolność słowa w prasie lokalnej, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2010. 11/ Ryszard Kowalczyk, Prasa lokalna w systemie komunikowania społecznego, INPiD UAM w Poznaniu, Poznań 2003. |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23L:
Brak. |
W cyklu 2023/24L:
Brak. |
W cyklu 2024/25L:
Brak. |
W cyklu 2025/26L:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: