Metody badań medioznawczych 2401-D-S2-1-MBM
WYKŁAD
1. Wprowadzenie: główne obszary badań medioznawczych i ich specyfika
2. Badanie instytucji medialnych: własność mediów i pracownicy mediów
3. Badanie zawartości mediów: dyskurs medialny
4. Badanie zawartości mediów: wizerunek medialny
5. Badanie odbiorców mediów: oddziaływanie i wpływ mediów
6. Specyfika badań internetowych
7. Badanie mediów społecznościowych
8. Podsumowanie
LABORATORIUM
1. Badania medioznawcze – przegląd paradygmatów i teorii
2. Etapy procesu badawczego – problem badawczy, pytania i hipotezy, konceptualizacja i operacjonalizacja, metoda badawcza, dobór próby, pilotaż
3. Badania tekstu – ilościowa analiza treści, analiza semiotyczna, analiza dyskursu, analiza narracyjna
4. Badania widowni – badania sondażowe, wywiady, obserwacje, techniki projekcyjne
5. Zastosowanie badań – badania mediów drukowanych, badanie radia i telewizji,
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
WYKŁAD: egzamin pisemny
LABORATORIUM: obecność, aktywność, przygotowanie zespołowego projektu badawczego, kolokwium. Szczegóły zaliczenia w zakładce: Informacje o prowadzeniu przedmiotu w cyklu 2025/26Z - Laboratorium
Literatura
WYKŁAD
Czyżewski, M., Otrocki, M., Piekot, T., & Stachowiak, J. (red.). (2017). Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych. Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Gackowski, T., & Łączyński, M., (red.). (2009). Metody badania wizerunku w mediach. Wydawnictwo CeDeWu.
Kubicka, D., & Kołodziejczyk, A. (red.). (2007). Psychologia wpływu mediów. Wybrane teorie, metody, badania. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Lisowska-Magdziarz, M. (2013). Metodologia badań nad mediami – nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania. Studia Medioznawcze, 53(2), 27-41.
McQuail, D. (2007). Teoria komunikowania masowego. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Powierska, A. (2024). W sieci mediów społecznościowych. Teorie i metody badań. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Siuda, P. (red.). (2016). Metody badań online. Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Szymańska, A., Lisowska-Magdziarz, M., & Hess, A. (red.). (2018). Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie. Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Taylor, L., & Willis, A. (2006). Medioznawstwo. Teksty, instytucje i odbiorcy. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wimmer, R. D., & Dominick, J. R. (2008). Mass media. Metody badań. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Treść wykładów.
LABORATORIUM
E. Babbie. 2013. Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN.
R. Bäcker et.al. 2016. Metodologia badań politologicznych. Warszawa: PTNP.
J.W. Creswell. 2013. Projektowanie badań naukowych. Metody, jakościowe, ilościowe, mieszane. Kraków: Wyd. UJ.
U. Flick. 2012. Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN.
S. Kvale. 2010. Prowadzenie wywiadów. Warszawa: PWN.
R.V. Kozinets. 2012. Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa: PWN, s. 67-110 (I).
M. Lisowska-Magdziarz. 2006. Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Kraków: Wyd. UJ.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: