Kampanie wyborcze na świecie 2401-D-S2-1-KW
Tematyczne ujęcie treści:
1. Zajęcia organizacyjne
2. Profesjonalizacja kampanii wyborczych (modele kampanii, wyborczy konsultanci)
3. Amerykańska kampania wyborcza w praktyce
4. System wyborczy USA z naciskiem na finansowanie kampanii wyborczych
5. Amerykańskie prawybory
6. Debaty audiowizualne
7. Kampania negatywna (fake newsy)
8. Nowe media
9. Media tradycyjne w kampaniach wyborczych. Kazus RFN
10. Wielka Brytania: ewolucja koncepcji kampanii na przykładzie (New) Labour Party
11. Personalizacja, jako symbol modernizacji europejskich kampanii wyborczych
12. Sukcesy kampanii spersonalizowanej
13. Francuskie wybory prezydenckie, jako przykład marketingu narracyjnego. Przypadek kampanii 2012 roku
14. Kampanie wyborcze w demokracjach konsensualnych (kazus Danii i innych państw skandynawskich)
15. Podsumowanie kursu – kolokwium
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- tekst programowany
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
System punktowy:
1. Aktywność: 0 – 45 punktów (0 – 3 punktów na zajęcia)
2. Kolokwium (test wielokrotnego wyboru) 0 – 45 punktów
3. Dopuszczalna liczba nieobecności - 2 na semestr
Przekroczenie limitu nieobecności - odjęcie 5 punktów za każdą ponadwymiarową nieobecność
Suma punktów:
0 – 45 niedostateczny
45 – 53 dostateczny
54 – 62 dostateczny plus
63 – 71 dobry
72 – 80 dobry plus
81 – 90 bardzo dobry
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Bartlett Jamie, (2019), Ludzie przeciw technologii, Katowice: Wyd. Sonia Draga.
Brodzińska-Mirowska Barbara, Jacuński Michał, (2022), Partie polityczne w obliczu kryzysu zaufania społecznego. Perspektywa komunikacyjna, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.
Cichosz M., (2002), Metody analizy i diagnostyki rynku politycznego, [w:] Jabłoński A. W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław: UWr, s. 93-122.
Helms Ludger (2021), Chancellor Wanted! The 2021 German Chancellor Candidates in Contex, „OZP – Austrian Journal of Political Science”, nr 50 (2), s. 15–21.
Holtz-Bacha Christina (2018), Political Advertising – a Research Overview, „Central European Journal of Communications”, nr 2, s. 166–176.
Jeziński Marek. 2004. Marketing polityczny, a procesy akulturacyjne. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Kolanko Michał red., (2022) Game Changer. Za kulisami polityki, Poznań: Wyd. Rebis.
Lees-Marshment Jennifer, (2009), Political Marketing. Pronciples and Applications, New York: Routledge.
Migalski Marek, Kaczmarzyk Marek, (2020), Homo Politicus Sapiens. Biologiczne aspekty politycznej gry, Katowice
Mistewicz E., (2010), Marketing narracyjny. Jak budować historie, które się sprzedają, Gliwice: Helion.
Peszyński W., (2023), Prezydencjalziacja kampanii wyborczych. Przypadek polskich elekcji parlamentarnych w latach 2005 - 2019, Toruń: Wyd. UMK, s. 173-206.
Płudowski T., (2008), Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Siewierska-Chmaj Anna, (2023), Polityka strachu. Jak strach zabija demokrację , Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
West Darrell M., (2010), Air Wars. Television Advertising. In Election Campaigns, Washington D.C.: SAGE.'
Wojtasik Waldemar, (2022), Manipulacje wyborcze, Ridero.
Zybertowicz A., (2022), Cyber kontra real. Cywilizacja w techno-pułapce, Warszawa: Wyd. Nowej Konfederacji, s. 221-223.
Zybertowicz A., Zybertowicz K., (2024), AI Eksploracja, Warszawa: Wyd. ZonaZero.
Strony
The Living Room Candidate, http://www.livingroomcandidate.org/
Polecane filmy i seriale:
Brexit (The Uncivil War) - HBO
Na cały głos - HBO
Projekt Jelcyn (Spinning Boris)
Rząd (Borgen) - (CDA, Netflix)
Zmiana w grze (Game Change)
Pakt (HBO)
Marsylia (Netflix)
Portale naukowe:
Academia Edu
Research Gate
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: