Kultura popularna
2401-D-S2-1-KP
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z głównymi teoriami i wynikami badań nad kulturą popularną. Podejmą trud zdefiniowania kultury popularnej oraz określenia jej znaczenia dla współczesnego człowieka. W trakcie zajęć podejmowane będą następujące tematy:
1. Kultura popularna – zagadnienia wstępne
2. Kicz w kulturze popularnej
3. Muzyka w kulturze popularnej
4. Film w kulturze popularnej
5. Film animowany i jego znaczenie dla kultury popularnej
6. Telewizja/radio/Internet
7. Serial i jego znaczenie dla kultury popularnej
8. Literatura w kulturze popularnej
9. Komiks i jego znaczenie dla kultury popularnej
10. Gry komputerowe i ich znaczenie dla kultury popularnej
11. Celebryci i ich znaczenie dla kultury popularnej.
|
W cyklu 2022/23L:
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z głównymi teoriami i wynikami badań nad kulturą popularną. Podejmą trud zdefiniowania kultury popularnej oraz określenia jej znaczenia dla współczesnego człowieka. W trakcie zajęć podejmowane będą następujące tematy: 1. Kultura popularna – zagadnienia wstępne 2. Kicz w kulturze popularnej 3. Muzyka w kulturze popularnej 4. Film w kulturze popularnej 5. Film animowany i jego znaczenie dla kultury popularnej 6. Telewizja/radio/Internet 7. Serial i jego znaczenie dla kultury popularnej 8. Literatura w kulturze popularnej 9. Komiks i jego znaczenie dla kultury popularnej 10. Gry komputerowe i ich znaczenie dla kultury popularnej 11. Odzież i jej znaczenie dla kultury popularnej 12. Celebryci i ich znaczenie dla kultury popularnej 13. Jedzenie w kulturze popularnej
|
W cyklu 2023/24L:
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z głównymi teoriami i wynikami badań nad kulturą popularną. Podejmą trud zdefiniowania kultury popularnej oraz określenia jej znaczenia dla współczesnego człowieka. W trakcie zajęć podejmowane będą następujące tematy: 1. Kultura popularna – zagadnienia wstępne 2. Kicz w kulturze popularnej 3. Muzyka w kulturze popularnej 4. Film w kulturze popularnej 5. Film animowany i jego znaczenie dla kultury popularnej 6. Telewizja/radio/Internet 7. Serial i jego znaczenie dla kultury popularnej 8. Literatura w kulturze popularnej 9. Komiks i jego znaczenie dla kultury popularnej 10. Gry komputerowe i ich znaczenie dla kultury popularnej 11. Odzież i jej znaczenie dla kultury popularnej 12. Celebryci i ich znaczenie dla kultury popularnej 13. Jedzenie w kulturze popularnej
|
W cyklu 2024/25L:
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z głównymi teoriami i wynikami badań nad kulturą popularną. Podejmą trud zdefiniowania kultury popularnej oraz określenia jej znaczenia dla współczesnego człowieka. W trakcie zajęć podejmowane będą następujące tematy: 1. Kultura popularna – zagadnienia wstępne 2. Kicz w kulturze popularnej 3. Muzyka w kulturze popularnej 4. Film w kulturze popularnej 5. Film animowany i jego znaczenie dla kultury popularnej 6. Telewizja/radio/Internet 7. Serial i jego znaczenie dla kultury popularnej 8. Literatura w kulturze popularnej 9. Komiks i jego znaczenie dla kultury popularnej 10. Gry komputerowe i ich znaczenie dla kultury popularnej 11. Odzież i jej znaczenie dla kultury popularnej 12. Celebryci i ich znaczenie dla kultury popularnej 13. Jedzenie w kulturze popularnej
|
W cyklu 2025/26L:
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z głównymi teoriami i wynikami badań nad kulturą popularną. Podejmą trud zdefiniowania kultury popularnej oraz określenia jej znaczenia dla współczesnego człowieka. W trakcie zajęć podejmowane będą następujące tematy: 1. Kultura popularna – zagadnienia wstępne 2. Kicz w kulturze popularnej 3. Muzyka w kulturze popularnej 4. Film w kulturze popularnej 5. Film animowany i jego znaczenie dla kultury popularnej 6. Telewizja/radio/Internet 7. Serial i jego znaczenie dla kultury popularnej 8. Literatura w kulturze popularnej 9. Komiks i jego znaczenie dla kultury popularnej 10. Gry komputerowe i ich znaczenie dla kultury popularnej 11. Odzież i jej znaczenie dla kultury popularnej 12. Celebryci i ich znaczenie dla kultury popularnej 13. Jedzenie w kulturze popularnej
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 30 h ćwiczeń (1 ECTS)
2. Konsultacje z nauczycielem - 25 h (1 ECTS)
3. Czas poświęcony na czytanie tekstów i przygotowanie się do zajęć (1 ECTS )
4. Czas poświęcony na przygotowanie prezentacji (1 ECTS )
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu kultury popularnej; definiuje najważniejsze pojęcia z tego obszaru i potrafi kompleksowo opisywać zależności między systemami mediów, kultury, polityki i społeczeństwa. Rozumie relację kultura – komunikacja oraz zna miejsce refleksji nad kulturą popularną w szerszym kontekście nauk społecznych i humanistycznych (m.in. socjologii, filozofii, kulturoznawstwa, medioznawstwa).
K_W03
Posiada uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę szczegółową dotyczącą badań nad kulturą popularną, ze szczególnym uwzględnieniem językowych, wizualnych i medialnych form komunikacji (film, seriale, muzyka, gry komputerowe, komiks). Analizuje różne teorie i paradygmaty dotyczące popkultury oraz potrafi odnieść je do faktycznych procesów komunikacyjnych.
K_W05
Zna i rozumie współczesne dylematy oraz zagrożenia związane z kulturą popularną i jej powiązaniami z mediami masowymi oraz nowymi technologiami (np. kicz, komercjalizacja, wpływ algorytmów, mediatyzacja życia codziennego). Potrafi krytycznie odnieść się do koncepcji teoretycznych wyjaśniających te zjawiska.
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U05
Potrafi komunikować się na tematy związane z kulturą popularną zarówno ze środowiskiem specjalistycznym, jak i niespecjalistycznym. Sprawnie posługuje się kategoriami teoretycznymi i językiem krytyki kulturowej, a także stosuje teorie i paradygmaty w analizie przestrzeni komunikacyjnej. Weryfikuje założenia teoretyczne w odniesieniu do faktycznych procesów zachodzących w popkulturze i kulturze medialnej.
K_U06
Wykorzystuje wiedzę z zakresu badań nad kulturą popularną, przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska, a także krytycznie analizuje komunikowanie masowe. Prowadzi dyskusję nad współczesnymi przejawami popkultury, odnosząc się zarówno do perspektyw socjologicznych i filozoficznych, jak i do praktycznych przykładów.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01
Jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i odbieranych treści z obszaru kultury popularnej. Prawidłowo ocenia skalę wpływu mediów i popkultury na życie społeczne, polityczne i kulturowe. Zyskuje umiejętność komunikowania się w środowisku wielokulturowym i międzynarodowym na tematy związane z kulturą popularną, rozwija kompetencje społeczne czyniące go aktywną jednostką w warunkach globalizacji.
Metody dydaktyczne
Dyskusja i analiza materiałów źródłowych.
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- referatu
- punktowana
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student posiada podstawową wiedzę za zakresu antropologii, socjologii kultury i filozofii.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Studenci będą oceniani za aktywne uczestniczenie w zajęciach, czyli dyskusje i krytyczną analizę tekstów i materiałów źródłowych. Po każdych zajęciach będą otrzymywali punkty za aktywność. Do tych aktywności zalicza się także przygotowywanie prezentacji.
Punktacja:
90-100% możliwych punktów do zdobycia = ocena bardzo dobra
80-89% = db+
70-79% = db
60-69%= dst+
50-59%= dst
Literatura
John Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, UK, Kraków 2003, rozdz. 1.
John Friske, Zrozumieć kulturę popularną, UJ, Kraków 2010, rozdz. 1-2.
Theodor W. Adorno, Schemat kultury masowej, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019.
Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny: podsumowanie, w: Theodor W. Adorno, Przemysł kulturalny, NCK, Warszawa 2019.
Jacek Rogucki, Kłamstwo kiczu, za:
http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_kse_2015_2_7/c/5865-5932.pdf
Piotr Sarzyński, Kicz jest wszechobecny: nie tylko w sztuce, za:
https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1687118,1,kicz-jest-wszechobecny-nie-tylko-w-sztuce.read
Jan Turnau, Kicz – czyli pan Bóg dla maluczkich, Znak, 353/1984.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: