Projekty graficzne w nowych mediach 2401-D-S2-1-DNM-PG
W ramach przedmiotu studenci będą mieli możliwość zapoznania się z wiedzą oraz zdobyć umiejętności z zakresu tworzenia i edycjom najpopularniejszych typów multimediów (grafika, audio, wideo). Podczas zajęć przedstawiony zostanie sposób tworzenia i przygotowania do publikacji mediów w Internecie, retuszu wykonanych fotografii, edycji i przygotowania profesjonalnych ścieżek dźwiękowych (podkładów muzycznych) a także filmów wideo. Zaprezentowane zostaną rozwiązania umożliwiające konwersję mediów pomiędzy różnymi formami zapisu. Docelowo student zapozna się z działaniem najpopularniejszego na rynku pakietu: Adobe Master Collection. Programy te pozwolą w sposób profesjonalny wykonać projekty w zakresie reklamy czy uatrakcyjnienia stron WWW.
Tematyka zajęć:
1. Wprowadzenie do Adobe Master Collection – 2 godz.
Możliwości pakietu i zakres jego zastosowań w projektach multimedialnych. Podstawowe różnice między programami przeznaczonymi do edycji grafiki, wideo i audio.
2. Grafika rastrowa (Adobe Photoshop) – 6 godz.
Edycja fotografii, korekta kolorystyczną i praca z warstwami.
3. Grafika wektorowa (Adobe Illustrator) – 4 godz.
Zasady tworzenia logotypów, ikon oraz ilustracji wektorowych.
4. Projektowanie materiałów DTP (Adobe InDesign) – 8 godz.
Składu tekstu i obrazu w profesjonalnych projektach użytkowych, takich jak ulotki czy broszury. Przygotowanie plików do druku.
5. Montaż wideo (Adobe Premiere Pro) – 6 godz.
Importowanie materiałów, montaż i dodawanie efektów specjalnych. Przygotowanie krótkiego filmu z użyciem wideo, dźwięku i napisów.
6. Efekty specjalne i animacja – 2 godz.
Techniki tworzenia animacji oraz efektów wizualnych, np. intro do filmu lub baner reklamowy. Ćwiczenia obejmują wykorzystanie green screen.
7. Optymalizacji materiałów graficznych, audio i wideo - 2 godz.
Przygotowanie projektów zgodnych z wymaganiami stron WWW i mediów społecznościowych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- projektu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność i aktywność podczas zajęć dydaktycznych (możliwe dwie nieobecności) - U1, U2
2. Indywidualne zadania praktyczne z wykorzystaniem poznanych rozwiązań -odnośnie przetwarzania grafiki, DTP oraz obróbki wideo (trzy wcześniej zapowiedziane zadania projektowe - wykonywane podczas zajęć, oceniane w skali 0-100% dla każdego z projektów) - W1, W2, U1, U2, K1, K2
Punktacja zajęć:
- uczestnictwo i tworzenie projektów podczas zajęć (20% oceny)
- trzy projekty zaliczeniowe (80% oceny)
Ostateczna ocena z zajęć:
5 – 91% i więcej
4+ – 81% do 90%
4 – 71% do 80%
3+ – 61% do 70%
3 – 51% do 60%
2 – 50% i poniżej
Praktyki zawodowe
nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Fridsma L., Adobe After Effects: oficjalny podręcznik: edycja 2023, Gliwice 2024
2. Kelby S., Cieślak P., Fotografia cyfrowa: edycja zdjęć, Gliwice 2013
3. Burke P., e-Publikacje w InDesign ® CS6 : projektowanie i tworzenie publikacji cyfrowych dla tabletów, czytników, smartfonów i innych urządzeń, Warszawa 2013
4. Van de Wiele B., Adobe Photoshop, Illustrator i InDesign: współdziałanie i przepływ pracy: oficjalny podręcznik, Gliwice 2024
5. Wood B., Adobe Illustrator PL: oficjalny podręcznik: edycja 2023, Gliwice 2023
6. Anton K., DeJarld T., Adobe InDesign PL, oficjalny podręcznik, edycja 2023, Gliwice 2024
7. Najlaa N., The Complete Guide to Adobe Premiere Pro 2025: master video editing with expert tips, techniques, and workflows, London 2025
8. Williams R., DTP od podstaw: projekty z klasą, Gliwice 2016
9. Blikle A. J., Deminet J., Komputerowa edycja dokumentów dla średnio zaawansowanych, Gliwice 2021
Literatura uzupełniająca:
1. Handley A., Chapman C. C., Treść jest kluczowa. Jak tworzyć powalające blogi, podkasty, wideo, e-booki, webinaria (i inne), Gliwice 2012
2. Benicewicz-Miazga A., Grafika w biznesie: projektowanie elementów tożsamości wizualnej - logotypy, wizytówki oraz papier firmowy, Gliwice 2012
3. Jago M., Adobe Premiere Pro CC: oficjalny podręcznik, Gliwice 2018
4. Witkowski B., DaVinci Resolve: poradnik użytkownika, Gliwice 2022
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: