Język mediów
2401-D-S2-1-DNM-JM
Analiza przekazów medialnych prowadzona podczas kursu będzie odbywać się w następujących blokach tematycznych:
• Specyfika różnych typów mediów; medialna odmiana języka; językowy i medialny obraz świata; dyskurs medialny
• Genologia i specyfika przekazów medialnych; genologia i charakterystyka gatunków dziennikarskich
• Język przekazów informacyjnych
• Język przekazów publicystycznych; debaty polityczne
• Język mediów społecznościowych i blogów
W ramach ww. bloków analizowane i dyskutowane będą różne zjawiska identyfikowane we współczesnych przekazach medialnych, takie jak: agresja i przemoc, hejt, perswazja i manipulacja, stronniczość, tabloidyzacja i infantylizacja, naruszanie tabu, potocyzacja i wulgaryzacja języka.
Całkowity nakład pracy studenta
5 ECTS – 150 h
Godziny z udziałem nauczyciela (2 ECTS):
1 ECTS – uczestnictwo w zajęciach
1 ECTS – konsultacje z prowadzącym
Samodzielna praca studenta (3 ECTS):
2 ECTS – przygotowanie do zajęć (zapoznanie się z tekstami i materiałami wideo)
1 ECTS – przygotowanie projektu zaliczeniowego
Efekty uczenia się - wiedza
K_W03 Ma pogłębioną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę szczegółową właściwą dla nauk o komunikacji społecznej i mediach, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji językowej i wizualnej, komunikowania, masowego, komunikacji marketingowej.
K_W05 Zna i rozumie współczesne dylematy związane z komunikowaniem się i zagrożeniami wynikającymi z korzystania z mediów, ze szczególnym uwzględnieniem nowych technologii komunikacyjnych.
K_W06 Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej (dziennikarskiej, marketingowej) związanej z funkcjonowaniem mediów (w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego).
Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauki o mediach i komunikacji społecznej. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat warsztatu dziennikarskiego, w tym pracy z nowymi technologiami. Ma poszerzoną wiedzę na temat warsztatu pracy w zakresie wybranej specjalności.
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 Wykorzystuje, selekcjonuje, ocenia, przetwarza (tj. analizuje, syntezuje, interpretuje), prezentuje informacje ze źródeł tradycyjnych i elektronicznych z punktu widzenia nauk o komunikacji społecznej i mediach.
K_U05 Komunikuje się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, w tym sprawnie posługuje się normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania konkretnych problemów z zakresu dziennikarstwa i komunikacji społecznej; dysponuje ww. umiejętnościami w rozszerzonym zakresie w odniesieniu do obszaru nowych mediów.
K_U06 Wykorzystuje wiedzę z zakresu nauki komunikacji społecznej i mediach, przedstawiając i oceniając różne opinie i stanowiska oraz dyskutuje o nich.
Dysponuje umiejętnościami w zakresie warsztatu dziennikarskiego, pogłębionymi w odniesieniu do obszaru nowych mediów. Posiada rozbudowany warsztat pracy w zakresie wybranej specjalności.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K06 Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, np. rozwijania dorobku zawodowego i podtrzymywania etosu zawodowego.
Odgrywa aktywną rolę w społeczeństwie, ma potencjał stymulowania opinii społecznej i formowania postaw. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z zawodową rolą.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- projektu
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową złożą się następujące elementy:
Frekwencja na zajęciach – dopuszczalne 2 nieobecności. W przypadku większej liczby nieobecności konieczne jest zaliczenie materiału z zajęć. Każda nadmiarowa niezaliczona nieobecność skutkuje obniżeniem końcowej punktacji (zob. skala ocen) o 5%.
Przygotowanie do zajęć – 20%
Aktywność na zajęciach – 20%
Projekt zaliczeniowy – 60%
Skala ocen:
– od 91% bdb
– od 81% db+
– od 71% db
– od 61% dst+
– od 51% dst
Literatura
Bogołębska B., Worsowicz, M. (2016). Retoryka i jej zastosowanie. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Bugajski, M. (2007). Język w komunikowaniu. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Habrajska, G. (2020). Perswazja i manipulacja w komunikacji. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Hofman, I., Kępa-Figura, D. (red.). (2009-2022). Współczesne media. Wydawnictwo UMCS. (poszczególne tomy serii, wybrane artykuły)
Kita, M., Loewe, I. (red.). (2012). Język w mediach. Antologia. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. (wybrane artykuły)
Kita, M., Loewe, I. (red.). (2016). Język w Internecie. Antologia. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. (wybrane artykuły)
Pisarek, W. (2007). O mediach i języku. Universitas.
Rosińska, K. (2021). Fake news. Geneza, istota, przeciwdziałanie. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Warchala, J. (2019). Formy perswazji. Uniwersytet Śląski.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: