Język mediów 2401-D-S2-1-DNM-JM
Analiza przekazów medialnych prowadzona podczas kursu będzie odbywać się w następujących blokach tematycznych:
• Specyfika różnych typów mediów; medialna odmiana języka; językowy i medialny obraz świata; dyskurs medialny
• Genologia i specyfika przekazów medialnych; genologia i charakterystyka gatunków dziennikarskich
• Język przekazów informacyjnych
• Język przekazów publicystycznych; debaty polityczne
• Język mediów społecznościowych i blogów
W ramach ww. bloków analizowane i dyskutowane będą różne zjawiska identyfikowane we współczesnych przekazach medialnych, takie jak: agresja i przemoc, hejt, perswazja i manipulacja, stronniczość, tabloidyzacja i infantylizacja, naruszanie tabu, potocyzacja i wulgaryzacja języka.
Pierwsze zajęcia będą miały charakter informacyjno-organizacyjny, z kolei dwa ostatnie zostaną przeznaczone na prezentacje projektów zaliczeniowych realizowanych przez studentów.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową złożą się następujące elementy:
Frekwencja na zajęciach – dopuszczalne 2 nieobecności
Prezentacja indywidualna – 20%
Aktywność na zajęciach – 20%
Projekt zaliczeniowy – 60%
Skala ocen:
– od 91% bdb
– od 81% db+
– od 71% db
– od 61% dst+
– od 51% dst
Literatura
Bogołębska B., Worsowicz, M. (2016). Retoryka i jej zastosowanie. Wydawnictwo UŁ.
Bugajski, M. (2007). Język w komunikowaniu. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Grzenia, J. (2008). Komunikacja językowa w Internecie. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Filiciak, M., Ptaszek, G. (2009). Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych: język, edukacja, semiotyka. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Hofman, I., Kępa-Figura, D., red. (2009-2022). Współczesne media (poszczególne tomy serii). Wydawnictwo UMCS.
Pisarek, W. (2007). O mediach i języku. Universitas.
Marcjanik, M., red. (2012). Retoryka mediów, retoryka w mediach. Oficyna Wydawnicza Aspra-JR.
Rosińska, K. (2021). Fake news. Geneza, istota, przeciwdziałanie. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Warchala, J. (2019). Formy perswazji. Uniwersytet Śląski.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: