Gatunki i formaty medialne w internecie
2401-D-S2-1-DNM-GFMI
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnorodnymi sposobami przedstawiania treści w przestrzeni internetowej oraz doskonalenie umiejętności tworzenia treści w różnych formatach: blogach, podcastach, filmach wideo, infografikach, fotocastach i innych. Studenci poznają charakterystykę i techniki narracyjne poszczególnych gatunków medialnych, a także zagadnienia związane z interaktywnością publikacji online. Zajęcia mają charakter praktyczny i obejmują ćwiczenia z zakresu projektowania oraz realizacji treści multimedialnych przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi internetowych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 30h laboratorium + konsultacje - 2 ECTS
2. Czas poświęcony na przygotowanie się do zajęć - 1 ECTS
3. Czas poświęcony na przygotowanie zadań zaliczeniowych - 1 ECTS
RAZEM: 4 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01 ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauki o mediach i
komunikacji społecznej;
K_W05 ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do jego aktywności w obszarze mediów tradycyjnych, nowych mediów oraz komunikacji społecznej;
K_W10 ma pogłębioną wiedzę o regułach prawa, normach etycznych i koncepcjach organizacyjnych dotyczących obszaru nowych mediów;
K_W11 zna w poszerzonym zakresie przepisy prawa autorskiego i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej, zna i rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej;
K_W14 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat warsztatu dziennikarskiego;
K_W15 ma poszerzoną wiedzę na temat warsztatu pracy w zakresie wybranej specjalności: dziennikarza zatrudnionego w prasie, radiu, telewizji, a zwłaszcza w nowych mediach;
K_W16 ma poszerzoną wiedzę na temat technologii informacyjnych i sposobów ich wykorzystania w pracy umysłowej.
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U02 posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych; formułuje własne opinie, zachowując krytycyzm w doborze danych i metod analizy;
K_U05 sprawnie posługuje się normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania konkretnych problemów z zakresu dziennikarstwa i komunikacji społecznej; dysponuje ww. umiejętnościami w rozszerzonym zakresie w odniesieniu do obszaru nowych mediów;
K_U07 samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnego problemu z zakresu dziennikarstwa i komunikacji społecznej;
K_U12 posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin naukowych, przynależących do obszaru nauk społecznych i humanistycznych, oraz zastosowania jej w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;
K_U14 dysponuje umiejętnościami w zakresie warsztatu dziennikarskiego, pogłębionymi w odniesieniu do obszaru nowych mediów;
K_U15 posiada rozbudowany warsztat pracy w zakresie wybranej specjalności;
K_U16 Prawidłowo ocenia przydatność i możliwość wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych w zakresie dziennikarstwa i komunikacji społecznej.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, zwłaszcza poprzez lekturę literatury fachowej, czasopism i portali branżowych;
K_K02 samodzielnie i krytycznie uzupełnia wiedzę, doskonali umiejętności i poszerza ich spektrum, wzbogacając je o wymiar interdyscyplinarny;
K_K03 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, także status i zadania lidera;
K_K04 potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, określonego przez siebie lub przez innych;
K_K05 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z zawodową rolą dziennikarza.
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- projektu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot szczegółowy (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Znajomość zagadnień dot. genologii medialnej, języka mediów, nowych mediów, edytorstwa, prawa autorskiego i prawa mediów, ICT.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
1. Obowiązek uczestnictwa w zajęciach. Dozwolone są dwie nieobecności.
2. Podstawą zaliczenia zajęć jest aktywny udział w zajęciach oraz wykonanie zadań kończących każdy moduł zajęć.
3. Ocena końcowa z kursu będzie zależna od uzyskanej liczby punktów. W sumie można zdobyć 100 punktów.
pow. 91 = 5
81-90 = 4,5
71-80 = 4
61-70 = 3,5
51-60 = 3
pon. 51 = 2
Praktyki zawodowe
Literatura
K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2006 i późn.
K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman (red.), Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2010.
M. Więckiewicz, Blog w perspektywie genologii multimedialnej, Toruń 2012.
U. Doliwa, Elektroniczne media społeczne w Polsce – stan obecny
i perspektywy rozwoju, „Studia Medioznawcze” 2010, nr 4, s. 65-78.
A. Jaskiernia, Od „New York Timesa” do „Huffington Post”.
Przemiany w systemie prasowym USA, „Studia Medioznawcze” 2011, nr 3, s. 41-58.
L. Olszański, Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.
S. Allan, Newsy w sieci, Kraków 2008.
Z. Bauer, Dziennikarstwo wobec nowych mediów: historia, teoria, praktyka, Kraków 2009.
W. Pisarek (red.), Słownik terminologii medialnej [stąd hasła: e-zin, gazeta elektroniczna, prasa elektroniczna], Kraków 2006. UNIVERSITAS.
M. Mateja, Gazeta internetowa "Polska jest najważniejsza"..., "Nowe Media" 2012, nr 3, s. 143-160, zob. http://wydawnictwoumk.pl/czasopisma/index.php/Nowe_Media/article/view/2191/2178
B. Poulet, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011.
Portale dziennikarstwa internetowego.
Platformy blogowe i blogi, serwisy tematyczne, np. filmoznawcze.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: