Wybrane nurty kultury współczesnej 2401-D-S1-3-WNKW
Przedmiot ma na celu uporządkowanie wiedzy o kulturze współczesnej i zapoznanie studentów z podstawowymi teoriami dotyczącymi przemian w kulturze współczesnej (od końca XIX wieku po teraźniejszość). Podejmuje się tu analizę zjawisk, trendów i mód sytuujących się w nurcie głównym kultury współczesnej jak i w opozycji do założeń i gustów kształtujących trendy wiodące. Wykład ma charakter problematyzujący. Jego podstawowym celem jest wyposażenie słuchaczy w narzędzia, pozwalające krytycznie i świadomie poruszać się w obecnych realiach kulturowych.
Zakres tematyczny:
- pojęcie kultury (Taylor, Kroeber, Weber, Levi-Strauss, Eco, Arnold, Kłoskowska)
kultura/cywilizacja ; kultura masowa/popularna; nowoczesna/ponowoczesna
- podstawowe zdobycze kultury nowoczesnej (technika, filozofia, sztuki piękne, literatura, architektura )
-Od kultury producentów do kultury konsumentów. ( Bauman). Ponowoczesne ładotwórstwo. Brud i obcy jako element niepożądany i zagrożenie.
- Jak technopol zmienia kulturę? (Freud, Postman, Baudrillard)
Cyber contra real . Cywilizacja w technopułapce (A. Zybertowicz)
- konsumpcjonizm i społeczeństwo konsumpcyjne, konsumeryzm
fordyzm/tayloryzm, Mcdonaldyzacja (Ritzer), disneizacja (Bryman)
szkoła frankfurcka i krytyka przemysłu kulturowego.
-Bauhaus. Od Bauhausu do Ikei
-Ciało, konstruowanie, przeobrażanie, uprzedmiotowienie.
-
- teorie i kultura queer
-estetyka kampu (S. Sontag)
- człowiek ponowoczesny w poszukiwaniu tożsamości
- ponowoczesne światożerstwo. Figura włóczęgi/turysty/człowieka z baraku jako metafora człowieka ponowoczesnego (Bauman, Mac Cannel, Marcel Veblen)
- kultura nadmiaru i jak się w niej odnaleźć (Szlendak)
- antykonsumpcjonizm. freeganism, frugalism,
- Być eko, być wege, być free
ekomarketing, zieloni/szarozieloni
- ubiór jako narzędzie konstruowania i komunikowania tożsamości
- kultura queer
-estetyka kampu (S. Sontag)
-
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny. W formie opisowej będzie należało wyjaśnić wprowadzone podczas wykładów pojęcia lub krótko ( ale treściwie!) scharakteryzować zjawisko kulturowe lub teorię odnoszącą się do poszczególnych zjawisk w kulturze współczesnej. Aby uzyskać ocenę pozytywną należy sensownie odpowiedzieć na więcej niż połowę zadanych pytań. Ocena będzie arbitralna, stosowna do przedstawionych na piśmie odpowiedzi i nie będzie podlegała negocjacjom ex post. Przewiduje się dwa możliwe terminy egzaminu. Pierwszy - na końcu semestru oraz drugi - w sesji poprawkowej. Na prośbę studentów możliwy jest egzamin w terminie O przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej, ale wówczas traktowany jest on jak egzamin w terminie pierwszym.
Literatura
A. Kaliszewski, Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, Warszawa 2012
A. Kunce, Tożsamość i postmodernizm, Warszawa 2003
N. Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 2004
G. Ritzer, Mcdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 1999
B. R. Barber, Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, Warszawa 2008, 2009M. Halawa, P. Wróbel, Bauman o popkulturze. Wypisy, Warszawa 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: