Socjologia mediów 2401-D-S1-3-SM
[1] 7 października, wtorek: [zajęcia wprowadzające]
Zasady zaliczenia, przebieg kursu. Dyskusja na temat roli mediów we współczesnym społeczeństwie.
[2] 14 października, wtorek: [wprowadzenie do krytycznej historii Internetu]
Jacek Kulbaka, “Internet - od historii do współczesności. Geneza, rozwój, znaczenie” [w:] “International journal of new economics and social sciences”, 2023, dostęp: https://ijoness.com/resources/html/article/details?id=620547&language=pl
[3] 21 października, wtorek: [Internet z perspektywy socjologicznej 1]
Magdalena Szpunar, Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a repordukowaniem schematów komunikowania masowego, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2012, s. 11-44, dostęp: https://www.magdalenaszpunar.com/_pliki/Nowe-stare%20medium_Szpunar.pdf
Aleksandra Skrabacz, Monika Lewińska-Krzak, Wpływ rewolucji cyfrowej na rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz społeczną wartość informacji, [w:] Roczniki Nauk Społecznych, Tom 50 Nr 1 (2022): Tom 14 (50), dostęp: https://ojs.tnkul.pl/index.php/rns/article/view/17189
[4] 28 października, wtorek: [Internet z perspektywy socjologicznej 2]
Marta Juza, INTERNET W ŻYCIU SPOŁECZNYM – NADZIEJE, OBAWY, KRYTYKA, https://uwm.edu.pl/dziennikarstwo/pliki/article/862/Juza_Internet_w_zyciu_spolecznym.pdf
Dominik Batorski, Internet a usieciowienie relacji społecznych, dostęp: https://nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/4._dominik_batorski_-_internet_a_usieciowienie_relacji_spolecznych.pdf
Małgorzata Durmaj, Globalizacja w perspektywie polskiego środowiska medialnego: studia przypadków NK.pl a Facebook i Allegro a Amazon, dostęp: https://compress.edu.pl/en/issues/item/globalizacja-w-perspektywie-polskiego-srodowiska-medialnego-studia-przypadkow
[5] 4 listopada, wtorek: [metodologia badań Internetu]
Jemielniak, Dariusz. 2018. Socjologia 2.0: o potrzebie łączenia Big Data z etnografią cyfrową, wyzwaniach jakościowej socjologii cyfrowej i systematyzacji pojęć, „Studia Socjologiczne”, nr 2 (229), s. 7-29, dostęp: http://www.czasopisma.pan.pl/dlibra/publication/122461/edition/106740/content/socjologia-2-0-o-potrzebie-laczenia-big-data-z-etnografia-cyfrowa-wyzwaniach-jakosciowej-socjologii-cyfrowej-i-systematyzacji-pojec-jemielniak-dariusz
Michał Żytomirski, “Określanie osobowości użytkowników Internetu poprzez analizowanie ich cyfrowych śladów w świetle wybranych badań dr. Michała Kosińskiego” [w:] “ACTA UNIVERSITATIS LODZIENSIS”, 2021, dostęp: https://czasopisma.uni.lodz.pl/librorum/article/view/10849
[6] 18 listopada, wtorek: [gatekeeping i agenda setting]
Barbara Małecka, Selekcja informacji w mediach w oparciu o teorię Agendy Setting,
„Conversatoria Linguistica”, (10), 149–160. Dostęp: https://czasopisma.uph.edu.pl/conversatorialinguistica/article/view/1058
Film: “Dont Look Up” (“Nie patrz w górę”), reż. Adam McKay, 2021.
[7] 25 listopada, wtorek: [bańki filtrujące, fake newsy, dezinformacja i teorie spiskowe 1]
Propaganda i dezinformacja - zarządzanie informacją w przestrzeni medialnej. Od klasycznych środków masowego przekazu do internetowych mediów społecznościowych
https://www.researchgate.net/publication/390724971_Propaganda_i_dezinformacja_-zarzadzanie_informacja_w_przestrzeni_medialnej_Od_klasycznych_srodkow_masowego_przekazu_do_internetowych_mediow_spolecznosciowych
Raport "Zjawisko dezinformacji w dobie rewolucji cyfrowej. Państwo. Społeczeństwo. Polityka. Biznes", rozdział II "Społeczeństwo". dostęp: https://cyberpolicy.nask.pl/wp-content/uploads/2019/09/Raport_CP_Dezinformacja_ONLINE_s.pdf
[8] 2 grudnia, wtorek: [bańki filtrujące, fake newsy, dezinformacja i teorie spiskowe 1]
Katarzyna Mania, “Deepfake: nowe narzędzie dezinformacji we współczesnej fotografii”, dostęp: https://ruj.uj.edu.pl/server/api/core/bitstreams/48b608ab-a4be-4bb5-9909-f0650686040c/content
Konrad Ciesiołkiewicz, Mirosław Grewiński, Agnieszka Klimska, “Dezinformacja i inne zniekształcenia informacyjne jako nowa kwestia społeczna”, dostęp:
https://www.researchgate.net/publication/392551483_Dezinformacja_i_inne_znieksztalcenia_informacyjne_jako_nowa_kwestia_spoleczna
[9] 9 grudnia, wtorek: [wielki wybuch danych 1]
Katarzyna Śledziewska, Renata Włoch, “Cyfrowa gospodarka. Jak nowe technologie zmieniają świat”, 2020, s. 63-93, dostęp: https://wuw.pl/data/include/cms//Gospodarka_cyfrowa_Sledziewska_Katarzyna_Wloch_Renata_red_2020.pdf?v=1586519403699
Jan Waszewski, Maciej Gurtowski, Niewidzialna infrastruktura Internetu - usługi chmurowe jako krytyczny element środowiska bezpieczeństwa. Przypadek Amazona [w:] “Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego”, 2021, dostęp: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_4467_20801335PBW_21_021_14298
[10] 16 grudnia, wtorek: [wielki wybuch danych 2]
Dennis Nguyen, Bjorn Beijnon, “The data subject and the myth of the ‘black box’ data communication and critical data literacy as a resistant practice to platform exploitation” [w:] “Information, Communication & Society”, 2024, dostęp: https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/1369118X.2023.2205504?needAccess=true
Ashley Madison YT
[11] 8 stycznia, czwartek: [wprowadzenie do AI]
Haenlein, M., Kaplan, A. (2019). A Brief History of Artificial Intelligence: On the Past, Present, and Future of Artificial Intelligence. „California Management Review”, Vol. 61, nr 4, dostęp: https://www.researchgate.net/publication/334539401_A_Brief_History_of_Artificial_Intelligence_On_the_Past_Present_and_Future_of_Artificial_Intelligence
Maria Konopka-Nowina, „Każdy zna się na AI”. Przegląd badań polskiej opinii publicznej na temat sztucznej inteligencji, https://ruj.uj.edu.pl/entities/publication/dbf1e359-27ef-4bb4-8a57-b8669071820f
[12] 13 stycznia, wtorek: [AI]
Karin van Es, Dennis Nguyen, “Your friendly AI assistant”: the anthropomorphic self‑representations of ChatGPT and its implications for imagining AI” [w: ] “AI & Society”, 2024, dostęp: https://www.researchgate.net/publication/385299563_Your_friendly_AI_assistant_the_anthropomorphic_self-representations_of_ChatGPT_and_its_implications_for_imagining_AI
Aleksandra Skrzypiec, Rola antropomorfizacji i genderyzacji maszyn w komunikacji ekstrapersonalnej, dostęp: https://compress.edu.pl/e-wydania/item/rola-antropomorfizacji-i-genderyzacji-maszyn-w-komunikacji-ekstrapersonalnej
[13] 20 stycznia, wtorek: [bezpieczeństwo w sieci]
Patrycja Oziębło, “Dzieci w wieku między 9 a 13 rokiem życia jako użytkownicy internetu”, dostęp: https://compress.edu.pl/en/journal/authors/item/dzieci-w-wieku-miedzy-9-a-13-rokiem-zycia-jako-odbiorcy-internetu
Sylwia Czubkowska, Marek Szymaniak, “Trolle, amisze, cyfrowi przewodnicy i technologicznie obojętni. Jakim rodzajem rodzica jesteś?”, “Spider’s Web”; dostęp: https://spidersweb.pl/plus/2021/10/rodzice-dziecko-cyfryzacja-technologie-wychowanie-lek-nastolatek-tiktok-youtube
[14] 27 stycznia, wtorek: [bezpieczeństwo w sieci]
Małgorzata Durmaj, “Tiktokizacja social mediów w perspektywie wieku użytkowników”, dostęp: https://ejournals.eu/czasopismo/zeszyty-prasoznawcze/artykul/tiktokizacja-social-mediow-w-perspektywie-wieku-uzytkownikow-analiza-wykorzystywania-mediow-spolecznosciowych-na-podstawie-zogniskowanych-wywiadow-grupowych
Wojciech Kułaga, “Transmisja patologii społecznych do internetu. Zagrożenia związane z medialną aktywnością patoinfluenserów, patostreamerów i patoużytkowników”, dostęp: https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_51480_compress_2021_4-2_313
[15] 3 lutego, wtorek: [kolokwium zaliczeniowe]
|
W cyklu 2022/23Z:
1. Zajęcia wprowadzające 2. Jakie są media? Jakie media być "powinny"? 3. Funkcje i funkcjonalności mediów społecznościowych. 4. (De)konstrukcja klasyków: jak starzeje się Marshall McLuhan i czy naprawdę "rozumiał media" 5-6. "Don't hate the player, hate the game". Kto ustala zasady gry? Agenda setting i gate keeping. 7. Od mediów tradycyjnych do mediów cyfrowych, od społeczeństwa tradycyjnego do cyfrowego 8. Geneza i znaczenie Internetu z perspektywy socjologicznej 9. Jak to mierzyć, jak to badać? Socjologia mediów, socjologia cyfrowa, socjologia Internetu, netnografia… 10. Zanurzeni w nowych mediach: Internet w życiu codziennym 11. Kto nas kupuje, kto nas sprzedaje. Wielki wybuch danych. 11. Human brands, czyli użytkownicy mówią "sprawdzam". 12. Fake newsy, wojna informacyjna i dezinformacja. 14. Czy nowe media zmieniają ludzi? 15. Kolokwium zaliczeniowe. |
W cyklu 2023/24Z:
1. Zajęcia wprowadzające 2. Jakie są media? Jakie media być "powinny"? 3. Funkcje i funkcjonalności mediów społecznościowych. 4. (De)konstrukcja klasyków: jak starzeje się Marshall McLuhan i czy naprawdę "rozumiał media" 5-6. "Don't hate the player, hate the game". Kto ustala zasady gry? Agenda setting i gate keeping. 7. Od mediów tradycyjnych do mediów cyfrowych, od społeczeństwa tradycyjnego do cyfrowego 8. Geneza i znaczenie Internetu z perspektywy socjologicznej 9. Jak to mierzyć, jak to badać? Socjologia mediów, socjologia cyfrowa, socjologia Internetu, netnografia… 10. Zanurzeni w nowych mediach: Internet w życiu codziennym 11. Kto nas kupuje, kto nas sprzedaje. Wielki wybuch danych. 11. Human brands, czyli użytkownicy mówią "sprawdzam". 12. Fake newsy, wojna informacyjna i dezinformacja. 14. Czy nowe media zmieniają ludzi? 15. Kolokwium zaliczeniowe. |
W cyklu 2024/25Z:
1. zajęcia wprowadzające i warunki zaliczenia |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- studium przypadku
- giełda pomysłów
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zasady gry
1. Obecność na zajęciach jest obowiązkiem każdego z Państwa. Niezależnie od powodu dopuszczam dwie nieobecności. Trzecią nieobecność należy odrobić. Czwarta nieobecność oznacza niezaliczenie kursu!
2. Na zajęciach stawiacie się Państwo przygotowani, czyli z przeczytanymi tekstami i gotowi do rozmowy. Nie oczekuję, że od razu zrozumiecie każdy zadany tekst. Ważniejsza jest próba zrozumienia, której od Państwa wymagam. Jeśli tekst okaże się nad wyraz trudny, w trakcie zajęć przewrócimy go do góry nogami, aby stał się bardziej przystępny.
3. Poza zajęciami jestem do Państwa dyspozycji w trakcie dyżurów. W razie potrzeby można się ze mną kontaktować również mailowo (olga.dobroslawa@gmail.com).
Warunki zaliczenia:
- obecność (2 nieusprawiedliwione) = 1pkt x 15 = 15 pkt
- 6 wejściówek - po 2 pkt za każdą = 12 pkt - trzeba mieć 7 punktów (60%), aby zaliczyć część wejściówkową
- aktywność - po 2 pkt. na każde zajęcia = 26 punktów - trzeba mieć 15 punktów (60%), aby zaliczyć część aktywnościową
- kolokwium - 27 pkt - trzeba mieć 16 punktów (60%), aby zaliczyć kolokwium
dst: 60-74%
dst+: 75-80%
db: 81-85%
db+: 86-90%
bdb: 91-100%
Literatura
Przypisana do poszczególnych zajęć.
|
W cyklu 2022/23Z:
Przypisana do zajęć |
W cyklu 2023/24Z:
Przypisana do zajęć |
W cyklu 2024/25Z:
Przypisana do zajęć |
W cyklu 2025/26Z:
Przypisana do zajęć |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23Z:
Brak |
W cyklu 2023/24Z:
Brak |
W cyklu 2024/25Z:
Brak |
W cyklu 2025/26Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: