Dziennikarstwo a prawa człowieka 2401-D-S1-3-DaPC
1. Pojęcie praw człowieka.
2. Prawa człowieka: terminologia.
3. Rozwój idei praw człowieka na świecie.
4. Najważniejsze międzynarodowe dokumenty praw człowieka.
5. Historyczne przesłanki rozwoju relacji pomiędzy prawami człowieka a
dziennikarstwem.
6. Dziennikarze wobec idei praw człowieka w koloniach brytyjskich Ameryki
Północnej.
7. Rozwój praw człowieka a dziennikarstwo w Europie.
8. Dziennikarstwo, polityka, prawa człowieka.
9. Postulat dziennikarskiego obiektywizmu a prawa człowieka.
10. Media globalne a idea praw człowieka.
11. Dziennikarstwo, stosunki międzynarodowe, prawa człowieka.
12. Media wobec drastycznych naruszeń praw człowieka.
13. Filmy dokumentalne na temat praw człowieka.
14. Studium przypadku: Kony 2012.
15. Perspektywy rozwoju dziennikarstwa praw człowieka.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Trzy kryteria oceny:
1. Ustne kolokwium: 50%
2. Prezentacje: 30%
3. Aktywność podczas zajęć: 20%
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Marek Nowicki, Co to są prawa człowieka, https://archiwum.hfhr.pl/wp-content/uploads/2016/02/Marek-Nowicki_co-to-sa-prawa-czlowieka.pdf;
Łukasz Zalesiński, Pułapki aktywizmu, w: dwumiesięcznik "Press", 01-02, 2025, s. 80-83.
Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, zwłaszcza to dotyczące wolności słowa i wolności mediów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: