Dziennikarstwo śledcze 2401-D-S1-3-DNM-DS
Podczas zajęć z zakresu dziennikarstwa śledczego student poznaje techniki pozyskiwania informacji, weryfikacji ich, zna swoje prawa, ale także obowiązki jakie niesie ze sobą to odpowiedzialne stanowisko. Student potrafi operować fachowym słownictwem, ale również sprzętem. Płynnie jest w stanie przygotować się do "wcieleniówki", zna jej zasady i analizuje ryzyko i szanse do przeprowadzenia śledztwa dziennikarskiego. W tracie kursu omawiane będą takie kwestie jak:
a) Techniki pozyskiwania informacji
b) Prawa dziennikarza śledczego
c) Jak przygotować się do "wcieleniówki"?
d) Zagrożenia w zawodzie dziennikarza śledczego
e) Sprzęt dziennikarza śledczego
f) Źródła informacji
g) Weryfikacja źródeł informacji
h) Spotkanie z gościem specjalnym
i) Zajęcia praktyczne – pisanie tekstów
j) Tematyka dziennikarstwa śledczego
k) Przyszłość dziennikarstwa śledczego
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Aktywność, frekwencja, tekst zaliczeniowy, prasówka
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Dziennikarskie źródła informacji. Warszawa 2009.
M. F. Mallette, Zasady i tajniki dziennikarstwa. Warszawa 1995
Dziennikarstwo śledcze. Teoria i praktyka w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych pod redakcją M. Palczewskiego i M. Worsowicz, Łódź 2006.
Sasińska – Klas T., Dziennikarstwo – zawód czy wyzwanie?, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z Bauera, E. Chudzińskiego, Kraków 2000,
Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 roku Prawo Prasowe,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: