Warsztat dziennikarza radiowego 2401-D-S1-23-DNM-WDR
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do pracy w radiu poprzez praktyczne ćwiczenia w studio i w terenie. Studenci poznają specyfikę dziennikarstwa radiowego, uczą się obsługi sprzętu nagrywającego i programów do montażu. Ćwiczą prowadzenie wywiadów, przygotowywanie sond ulicznych, relacji i krótkich form informacyjnych. Kurs obejmuje także elementy pracy spikerskiej i emisji głosu. Analizowane są serwisy informacyjne różnych anten radiowych, zwracając uwagę na język, strukturę i intonację.
|
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów do pracy jako dziennikarz radiowy. Obejmuje to tematykę związaną z tworzeniem materiałów, montażem, emisją głosu a także - spikerką. 1. Zajęcia organizacyjne. 2. Radio jako nośnik informacji. 3. Radiowe gatunki dziennikarskie. 4. Tworzenie materiału radiowego. 4. Montaż w programie Audacity - wprowadzenie. 5. Montaż w programie Audacity - c.d. 6. Artystyczne formy montażu radiowego. 7. Dykcja, dynamika, słowo - aparat mowy w pracy radiowca. 8. Formy antenowe - pogoda. 9. Formy antenowe - traffic. 10. Formy antenowe - informacje kulturalne. 11. Formy antenowe - konkurs. 12. Od słowa do dźwięku - czytanki, pisanki, spece i paszcze. 13. Tworzenie serwisów informacyjnych. 14. Redagowanie materiału radiowego na stronę www. 15. Podcast. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów do pracy jako dziennikarz radiowy. Obejmuje to tematykę związaną z tworzeniem materiałów, montażem, emisją głosu a także - spikerką. 1. Zajęcia organizacyjne. 2. Radio jako nośnik informacji. 3. Radiowe gatunki dziennikarskie. 4. Tworzenie materiału radiowego. 4. Montaż w programie Audacity - wprowadzenie. 5. Montaż w programie Audacity - c.d. 6. Artystyczne formy montażu radiowego. 7. Dykcja, dynamika, słowo - aparat mowy w pracy radiowca. 8. Formy antenowe - pogoda. 9. Formy antenowe - traffic. 10. Formy antenowe - informacje kulturalne. 11. Formy antenowe - konkurs. 12. Od słowa do dźwięku - czytanki, pisanki, spece i paszcze. 13. Tworzenie serwisów informacyjnych. 14. Redagowanie materiału radiowego na stronę www. 15. Podcast. |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów do pracy jako dziennikarz radiowy. Obejmuje to tematykę związaną z tworzeniem materiałów, montażem, emisją głosu a także - spikerką. 1. Zajęcia organizacyjne. 2. Radio jako nośnik informacji. 3. Radiowe gatunki dziennikarskie. 4. Tworzenie materiału radiowego. 4. Montaż w programie Audacity - wprowadzenie. 5. Montaż w programie Audacity - c.d. 6. Artystyczne formy montażu radiowego. 7. Dykcja, dynamika, słowo - aparat mowy w pracy radiowca. 8. Formy antenowe - pogoda. 9. Formy antenowe - traffic. 10. Formy antenowe - informacje kulturalne. 11. Formy antenowe - konkurs. 12. Od słowa do dźwięku - czytanki, pisanki, spece i paszcze. 13. Tworzenie serwisów informacyjnych. 14. Redagowanie materiału radiowego na stronę www. 15. Podcast. |
W cyklu 2025/26Z:
Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów do pracy jako dziennikarz radiowy. Obejmuje to tematykę związaną z tworzeniem materiałów, montażem, emisją głosu a także - spikerką. 1. Zajęcia organizacyjne. 2. Radio jako nośnik informacji. 3. Radiowe gatunki dziennikarskie. 4. Tworzenie materiału radiowego. 4. Montaż w programie Audacity - wprowadzenie. 5. Montaż w programie Audacity - c.d. 6. Artystyczne formy montażu radiowego. 7. Dykcja, dynamika, słowo - aparat mowy w pracy radiowca. 8. Formy antenowe - pogoda. 9. Formy antenowe - traffic. 10. Formy antenowe - informacje kulturalne. 11. Formy antenowe - konkurs. 12. Od słowa do dźwięku - czytanki, pisanki, spece i paszcze. 13. Tworzenie serwisów informacyjnych. 14. Redagowanie materiału radiowego na stronę www. 15. Podcast. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- pomiaru w terenie
- projektu
- doświadczeń
- giełda pomysłów
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aktywność i obecność przygotowanie, udział w ćwiczeniach, feedback 10% 10
Zadanie A – Sonda (1–1,5 min) czystość nagrań 3, pytania 3, montaż/rytm 3, etyka 3 12% 12
Zadanie B – Rozmowa/wywiad (3–4 min) przygotowanie meryt. 4, prowadzenie 4, dźwięk 4, montaż 4 16% 16
Zadanie C – Spikerka (prognoza + traffic, 2×40–60 s) dykcja 3, tempo/intonacja 3, poprawność jęz. 2, timing 2 12% 12
Zadanie D – montaż (1–2 min) dobór efektów 3, czyszczenie 3, miks 2, opis/metadata 2 10% 10
Mini-serwis informacyjny (3–4 min) selekcja 4, kompozycja 4, offy 4, realizacja/miks 4, timing 4 20% 20
Projekt końcowy – mini-reportaż/relacja (4–6 min) koncepcja 4, realizacja 4, montaż 4, udźwiękowienie 4, etyka/prawa 4 20% 20
Razem 100% 100
Skala ocen: 91–100 = 5,0 · 81–90 = 4,5 · 71–80 = 4,0 · 61–70 = 3,5 · 51–60 = 3,0 · 0–50 = 2,0.
Literatura
Podstawowa:
J. Bachura-Wojtasik, Radio. Przewodnik dla studentów dziennikarstwa i praktyków.
B. Kawa, Podstawy dziennikarstwa radiowego.
Z. Bauer, E. Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów.
Uzupełniająca:
W. Pisarek, Retoryka dziennikarska.
Wybrane analizy i raporty dotyczące rynku radiowego w Polsce.
Przykłady serwisów informacyjnych Polskiego Radia, Radia Zet, RMF FM, TOK FM.
|
W cyklu 2022/23Z:
Albańska K., Radioodbiornik towarzysz codzienności. O morning show w ujęciu diachronicznym [w:] Zeszyty Prasoznawcze, t. 58, nr 1 (221), s. 151-166. |
W cyklu 2023/24Z:
Albańska K., Radioodbiornik towarzysz codzienności. O morning show w ujęciu diachronicznym [w:] Zeszyty Prasoznawcze, t. 58, nr 1 (221), s. 151-166. |
W cyklu 2024/25Z:
Albańska K., Radioodbiornik towarzysz codzienności. O morning show w ujęciu diachronicznym [w:] Zeszyty Prasoznawcze, t. 58, nr 1 (221), s. 151-166. |
W cyklu 2025/26Z:
Albańska K., Radioodbiornik towarzysz codzienności. O morning show w ujęciu diachronicznym [w:] Zeszyty Prasoznawcze, t. 58, nr 1 (221), s. 151-166. |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23Z:
Zaliczenie przedmiotu |
W cyklu 2023/24Z:
Zaliczenie przedmiotu |
W cyklu 2024/25Z:
Zaliczenie przedmiotu |
W cyklu 2025/26Z:
Zaliczenie przedmiotu |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: