Warsztat fotografii
2401-D-S1-2-WF
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami technik fotograficznych, kompozycją oraz wykorzystaniem fotografii w dziennikarstwie. Studenci zdobędą umiejętności praktyczne, które pozwolą im na samodzielne tworzenie profesjonalnych zdjęć reportażowych, dokumentalnych i portretowych.
Zakres tematyczny:
- Podstawowe pojęcia: ekspozycja, przysłona, czas naświetlania, ISO.
- Rodzaje aparatów fotograficznych i obiektywów.
- Praca smartfonami.
- Zasady kompozycji.
- Oświetlenie w fotografii: naturalne i sztuczne.
- Głębia ostrości i jej kontrola.
- Etyka w fotografii dziennikarskiej.
- Fotografia reportażowa i dokumentalna.
- Portret dziennikarski.
- Tworzenie fotoreportaży.
|
W cyklu 2024/25L:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami technik fotograficznych, kompozycją, edycją zdjęć oraz wykorzystaniem fotografii w dziennikarstwie. Studenci zdobędą umiejętności praktyczne, które pozwolą im na samodzielne tworzenie profesjonalnych zdjęć reportażowych, dokumentalnych i portretowych. Zakres tematyczny: - Podstawowe pojęcia: ekspozycja, przysłona, czas naświetlania, ISO. - Rodzaje aparatów fotograficznych i obiektywów. - Praca smartfonami. - Zasady kompozycji. - Oświetlenie w fotografii: naturalne i sztuczne. - Głębia ostrości i jej kontrola. - Etyka w fotografii dziennikarskiej. - Fotografia reportażowa i dokumentalna. - Portret dziennikarski. - Tworzenie fotoreportaży. - Współpraca z redakcjami. - Prawne aspekty publikacji zdjęć.
|
W cyklu 2025/26L:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami technik fotograficznych, kompozycją, edycją zdjęć oraz wykorzystaniem fotografii w dziennikarstwie. Studenci zdobędą umiejętności praktyczne, które pozwolą im na samodzielne tworzenie profesjonalnych zdjęć reportażowych, dokumentalnych i portretowych. Zakres tematyczny: - Podstawowe pojęcia: ekspozycja, przysłona, czas naświetlania, ISO. - Rodzaje aparatów fotograficznych i obiektywów. - Praca smartfonami. - Zasady kompozycji. - Oświetlenie w fotografii: naturalne i sztuczne. - Głębia ostrości i jej kontrola. - Etyka w fotografii dziennikarskiej. - Fotografia reportażowa i dokumentalna. - Portret dziennikarski. - Tworzenie fotoreportaży. - Współpraca z redakcjami. - Prawne aspekty publikacji zdjęć.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):
- udział w ćwiczeniach - 30
- konsultacje na dyżurach - 15
- komunikacja mailowa - 15
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):
np.
- przygotowanie do ćwiczeń - 10
- realizacja projektów - 40
- czytanie literatury - 10
Efekty uczenia się - wiedza
S2P_W02/S2P_W03
W1 - Student zna terminologię techniki fotografii na poziomie podstawowym
W2 - Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą fotografii reportażowej i dokumentalnej
W3 - Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstaw estetycznych fotografii
W4 - Student dobrze orientuje się w fotografii reportażowej i dokumentalnej
W5 - Student ma specjalistyczną wiedzę z zakresu podstaw techniki fotografii
W6 - Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach fotografii z technologią
Efekty uczenia się - umiejętności
S2P_U02, S2P_U06
U1 - Student potrafi posługiwać się narzędziami zapisu fotograficznego i komunikatem wizualnym
U2 - Student potrafi posługiwać się narzędziami realizacji obrazu z dziedziny fotografii reportażowej dokumentalnej
U3 - Student potrafi świadomie operować językiem fotografii reportażowej dokumentalnej
U4 - Student posiada umiejętność analizy obrazu z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
U5 - Student posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o utworach fotograficznych na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach
U6 - Student ma umiejętności językowe w zakresie techniki fotografii oraz fotografii reportażowej dokumentalnej
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 - Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
K_K02 - Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się, zwłaszcza poprzez lekturę literatury fachowej, czasopism i portali branżowych, uczestnictwo w konferencjach specjalistycznych
K_K05 - Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
K_K06 - Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu oraz identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z zawodową rolą dziennikarza i/lub specjalisty z zakresu komunikowania
Metody dydaktyczne
Metody podające - prezentacja multimedialna, wykład informacyjny
Metody praktyczne :
- pokaz
- ćwiczenia przedmiotowe
- ćwiczenia laboratoryjne
- ćwiczenia produkcyjne
- metoda projektów
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- giełda pomysłów
- projektu
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
- Udział w zajęciach: 20%
- Ćwiczenia praktyczne: 30%
- Projekty : 50%
Literatura
"Fotografia dziennikarska" - John Smith.
"Podstawy fotografii" - Michael Freeman.
"Sztuka fotografii" - Susan Sontag.
"Fotografia cyfrowa. Biblia" - Michael Freeman.
"Fotografia reportażowa. Od pomysłu do publikacji" - David Hurn.
|
W cyklu 2024/25L:
"Fotografia dziennikarska" - John Smith. "Podstawy fotografii" - Michael Freeman. "Sztuka fotografii" - Susan Sontag. "Fotografia cyfrowa. Biblia" - Michael Freeman. "Fotografia reportażowa. Od pomysłu do publikacji" - David Hurn.
|
W cyklu 2025/26L:
"Fotografia dziennikarska" - John Smith. "Podstawy fotografii" - Michael Freeman. "Sztuka fotografii" - Susan Sontag. "Fotografia cyfrowa. Biblia" - Michael Freeman. "Fotografia reportażowa. Od pomysłu do publikacji" - David Hurn.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: