Promocja i reklama 2401-D-S1-2-PiR
1. Wprowadzenie, warunki zaliczenia
2. Techniki perswazyjne w reklamie
Omówienie najważniejszych strategii perswazyjnych stosowanych w przekazach marketingowych. Zajęcia obejmują przegląd środków językowych, stylistycznych i wizualnych wykorzystywanych w reklamie, takich jak storytelling, metafory, odwołania emocjonalne, społeczny dowód słuszności, reguła autorytetu czy zasada wzajemności. Studenci poznają konstrukcję skutecznych haseł reklamowych, rolę kompozycji oraz mechanizmy budowania angażujących narracji. Przykłady analizowane są na podstawie kampanii komercyjnych i społecznych.
3. Techniki manipulacyjne w reklamie
Zajęcia poświęcone analizie działań, które przekraczają granice etycznej perswazji. Omawiane są m.in. techniki ukrytej manipulacji, framing, cherry-picking danych, stosowanie języka pozornej obiektywności, kreowanie fałszywych potrzeb, wykorzystywanie stereotypów oraz manipulowanie emocjami odbiorcy. Celem spotkania jest wykształcenie umiejętności rozróżniania działań etycznych od nieetycznych oraz krytycznej oceny przekazów reklamowych w kontekście odpowiedzialności społecznej.
4. Promocja i reklama prasowa: wprowadzenie, praca w grupach nad zadaniem cząstkowym - stworzeniem mini-gazety o wylosowanej tematyce
Zajęcia wprowadzają w specyfikę reklamy prasowej oraz jej funkcjonowanie w kontekście współczesnego rynku mediów. Omawiane są różnice między promocją w prasie codziennej, magazynach branżowych i czasopismach lifestyle’owych, a także wpływ profilu medium na formę przekazu. Studenci analizują kompozycję reklamy prasowej, rolę layoutu, typografii, proporcji tekstu do obrazu oraz znaczenie sloganu. Wprowadzane są podstawy pracy art direction, zasady budowania komunikatu wizualno-tekstowego oraz najczęściej stosowane zabiegi perswazyjne. Spotkanie obejmuje również omówienie ograniczeń i zalet tego formatu reklamy oraz jego obecności w realiach cyfrowej transformacji rynku.
5. Promocja i reklama prasowa: prezentacja zadania cząstkowego i jego omówienie, podsumowanie.
6. Promocja i reklama radiowa
Przegląd rozwoju reklamy radiowej na przestrzeni dekad: od pierwszych formatów opartych wyłącznie na narratorze, przez muzyczne jingle i reklamy dialogowe, aż po współczesne formy natywne i branded content. Zajęcia obejmują analizę unikalnych możliwości radia jako medium audio, rolę modulacji głosu, rytmu, efektów dźwiękowych oraz ograniczeń wynikających z braku warstwy wizualnej. Podczas spotkania omawiane są również kierunki rozwoju reklamy audio, w tym reklama w podcastach, platformach streamingowych i systemach voice assistant.
7. Promocja i reklama telewizyjna - cz. 1, ujęcie historyczne, najważniejsze kampanie
Wprowadzenie do ewolucji reklamy telewizyjnej od lat 50. XX wieku do początku XXI wieku. Analiza przełomowych kampanii, które wyznaczyły standardy narracyjne i wizualne dla komunikacji masowej (np. kultowe reklamy Coca-Coli, Apple, Nike). Omówiona zostanie zmiana sposobu budowania przekazu w zależności od epoki, technologii produkcji i dominujących trendów kulturowych. Zajęcia skupiają się na roli montażu, narracji, stylu wizualnego oraz muzyki w telewizyjnych spotach reklamowych.
8. Promocja i reklama telewizyjna - cz. 2, współczesność i przyszłość
Analiza współczesnych formatów reklamy telewizyjnej, w tym hybrydowych modeli komunikacji łączących TV z digitalem. Omawiane są: skrócone formaty 6-sekundowe, reklama kontekstowa, product placement, reklama adresowalna (addressable TV), formaty interaktywne oraz rosnąca rola platform streamingowych. Zajęcia obejmują także przegląd najnowszych trendów kreatywnych, zmian w konsumpcji mediów oraz kierunki rozwoju reklamy telewizyjnej w perspektywie kolejnych lat.
9. Promocja i reklama w mediach społecznościowych: wprowadzenie, działania w poszszególnych platformach (Facebook, Instagram, Linkedin)
Wprowadzenie do mechanizmów działania reklamy w mediach społecznościowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki różnych platform (Facebook, Instagram, LinkedIn). Omawiane są podstawowe formaty reklamowe, modele targetowania oraz rola algorytmów w dystrybucji treści. Zajęcia obejmują analizę różnic w języku, formie i odbiorze przekazów w zależności od platformy oraz wskazują, jak dobierać formaty i cele kampanii w oparciu o charakter produktu, grupę odbiorczą i kontekst komunikacyjny.
10. Promocja i reklama w mediach społecznościowych: Praca w grupach nad zadaniem cząstkowym - stworzeniem kampanii reklamowej wylosowanego produktu (zawierającej: nazwę produktu, tekst posta reklamowego, grafikę oraz rolkę/tiktoka)
11. Promocja i reklama w mediach społecznościowych: prezentacja zadania cząstkowego i jego omówienie, podsumowanie.
12. Promocja i reklama wydarzeń kulturalnych i eventów: wprowadzenie, omówienie zasad zaliczenia zadania cząstkowego: stworzenia koncepcji i planu promocji eventu
Wprowadzenie w specyfikę promocji wydarzeń kulturalnych, takich jak festiwale, koncerty, wystawy i premiery przez specjalistkę z tego zakresu (gość zewnętrzny). Omawiany jest pełen cykl komunikacji: od stworzenia tożsamości wydarzenia (nazwa, język, identyfikacja wizualna), przez określenie celów i grup odbiorców, po dobór odpowiednich kanałów promocji. Szczególny nacisk położony jest na kwestie praktyczne: planowanie listy gości, przygotowanie oferty dla patronów medialnych, pozyskiwanie sponsorów i partnerów, a także współpraca z artystami i producentami przy promocji. Omówienie struktury harmonogramu komunikacyjnego (ogłoszenia, teasery, działania przed i po wydarzeniu) oraz aktualne trendy w marketingu kultury, takie jak storytelling, działania behind the scenes i współpraca z mikroinfluencerami.
13. Promocja i reklama wydarzeń kulturalnych i eventów: praca w grupach pod okiem specjalistki od marketingu wydarzeń kulturalnych i eventów
14. Promocja i reklama wydarzeń kulturalnych i eventów: prezentacja zadania cząstkowego i jego omówienie, podsumowanie, wytyczne do ostatniego zadania cząstkowego (prezentacja samego/samej siebie)
15. Prezentacja ostatniego zadania cząstkowego, podsumowanie zajęć.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład problemowy
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu
1. Obecność
Możliwe są maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności.
3 nieusprawiedliwiona nieobecność = brak zaliczenia.
Praca w grupach nie jest "opcjonalna", nieobecność utrudnia pracę zespołu i wpływa na ocenę.
2. Aktywność na zajęciach
Zajęcia są prowadzone w formule konwersatoryjnej, więc aktywność jest realnym elementem oceny.
Aktywność to: udział w omówieniach, dyskusjach, analizach materiałów oraz prezentacjach cząstkowych.
Brak aktywności = niższa ocena końcowa, nawet jeśli student "technicznie był na zajęciach".
3. Zadania cząstkowe (projekty grupowe)
W trakcie semestru realizowane są trzy zadania zespołowe:
1. Mini-gazeta prasowa (spotkania 3-5)
2. Kampania w mediach społecznościowych (spotkania 9-11)
3. Promocja wydarzenia kulturalnego/eventu (spotkania 12-14)
4. Prezentacja samego/samej siebie (spotkanie 15)
Każde zadanie (oprócz nr 4) składa się z:
części przygotowawczej,
efektu końcowego (projektu),
prezentacji na zajęciach + omówienia.
Ocena obejmuje zarówno efekt końcowy, jak i sposób współpracy w grupie.
Niewywiązanie się z projektu lub nieuczestniczenie w jego prezentacji = niezaliczenie zadania, co automatycznie blokuje zaliczenie kursu.
4. Kryteria oceny zadań
zgodność projektu z założeniami zadania,
jakość merytoryczna i kreatywna,
poprawność i logika zastosowanych rozwiązań (język, strategia, format),
umiejętność pracy z mediami odpowiednimi do formatu reklamy,
sposób prezentacji projektu i argumentacja wyborów.
5. Skład ocen końcowych
Aktywność i udział w pracy bieżącej: 30%
Zadania cząstkowe (łącznie 4): 50%
Obecność i zaangażowanie w pracę grupy: 20%
UWAGA: brak którejkolwiek z trzech prac cząstkowych = zajęcia nie są zaliczone, niezależnie od pozostałych komponentów.
91-100% - bardzo dobra (5.0)
81-90% - dobra plus (4.5)
71-80% - dobra (4.0)
61-70% - dostateczna plus (3.5)
51-60% - dostateczna (3.0)
0-50% - niedostateczna (2.0)
Literatura
Albin Krzysztof, (2000), Reklama, Warszawa-Wrocław: PWN.
Barańska Marzena, (2011), Reklama i jej ograniczenia. Standardy europejskie a prawo polskie, Warszawa: Poltext.
Bralczyk Jerzy, (2004), Język na sprzedaż, Gdańsk: GWP.
Budzyński Wojciech, (2012), Kształtowanie wizerunku równoległego, Warszawa 2012: Oficyna Wydawnicza SGH.
Clamen M., (2005), Lobbing i jego sekrety, Warszawa: Felsberg SJA.
Czarnecki A., Korsak R., (2001), Planowanie mediów w kampaniach reklamowych, Warszawa: PWE.
Doliński Dariusz, (2005), Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk: GWP.
Duda Aneta, (2010), Język mitu w reklamie, Lublin: KUL.
Duda Aneta (red.), (2010), Public relations miast i regionów, Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Florek Magdalena, Augustyn Anna, (2011), Strategia promocji jednostek samorządu terytorialnego – zasady i procedury, Warszawa: Fundacje Best Place – Europejski Instytut Marketingu Miejsc.Hahn Filed E., John Caples, (2000), Skuteczna reklama, Warszawa: ABC.
Gędek Marek, (2013), Reklama. Zarys problematyki, Lublin: Wyd. KUL.
Godlewski Piotr, Rydzak Waldemar, Trębecki Jacek, (2010), Public Relations w sporcie (red.), Poznań: SportWin.
Grzybczyk Katarzyna, (2012), Lokowanie produktu. Zagadnienia prawne, Warszawa: Wolters Kluwers Polska.
Heath Robert, (2008), Reklama. Co tak naprawdę wpływa na jej skuteczność?, Gdańsk: GWP
Hughes M., (2008), Marketing szeptany : z ust do ust, jak robić szum medialny wokół siebie, firmy, produktu.
Janiszewska Karolina (red.), Wiedza o reklamie, Warszawa–Bielsko-Biała: PWN.
Jones John P. (red.). (2004), Jak działa reklama, Gdańsk: GWP,
Kozłowska Anna, (2011), Reklama. Techniki perswazyjne. Warszawa: SGH.
Leszczuk-Fiedziukiewicz Anna, (2008), Rodzina w polskiej reklamie TV po przełomie 1989 r., Toruń: Duet.
Leśniewska Agnieszka, (2006), Reklama internetowa, Gliwice: Helion.
Maison D. red., (2002), Propaganda dobrych serc, czyli rzecz o reklamie społecznej, Kraków: Agencja Wasilewski.
Mas Victoria, Salvador Juan, (2010), Holywood i marki: product plecament w kinie amerykańskim. Warszawa: SWPS.
Nowacki Robert, (2005), Reklama, Warszawa: Difin
Pabian Arnold, (2008), Promocja nowoczesne środki i formy, Warszawa: Difin.
Sajna Radosław, (2008), Kolory, zwierzęta, tańce… Niesamowity świat niewerbalny w reklamach telewizyjnych, Chicago: DSP Publishing.
Stasiuk-Krajewska Karina, (2011), Etyka public relations. Konteksty, koncepcje, kontrowersje, Wrocław: UWr.
Sznajder Andrzej (2008( Marketing sportu, Warszawa: PWE.
Wierzchoń M., Orzechowski J., (2010), Nowe trendy w reklamie. Między nauką a praktyką. Warszawa: SWPS Academica.
Zawierucha Lucyna, (2008), Rynek reklamy w Polsce, Warszawa; Promotor.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: