Polski system medialny 2401-D-S1-2-PSM
Wykład:
1. SYSTEM MEDIALNY: pojęcie i składowe systemu medialnego, klasyfikacja systemów medialnych
2. TRANSFORMACJA SYSTEMU MEDIALNEGO W POLSCE: OD MONOPOLU DO DUOPOLU – przemiany systemowe w Polsce, główne wyznaczniki polskiego systemu medialnego, analiza rynku mediów w I dekadzie III RP
3. POLITYKA MEDIALNA POLSKICH RZĄDÓW W II DEKADZIE III RP – polityka rządu SLD w kontekście „afery Rywina”, polityka rządu PiS-Samoobrona-LPR, nieudane próby nowelizacji ustaw medialnych I rządu PO, polityka rządu B. Szydło
4. PRAWNE REGUŁY DZIAŁANIA MEDIÓW W POLSCE W KONTEKŚCIE UREGULOWAŃ EUROPEJSKICH – gwarancje wolności mediów, polskie regulacje prawne, europejskie prawo medialne
5. EKONOMICZNE UWARUNKOWANIA POLSKIEGO SYSTEMU MEDIALNEGO – finansowanie mediów, koncerny medialne, koncentracja kapitału, tabloidyzacja, reklama, sponsorowanie i lokowania produktu
6. PRASA DRUKOWANA – cechy i funkcje, struktura rynku, obecność kapitału zagranicznego, koncerny prasowe, tabloidyzacja prasy
7. PUBLICZNA RADIOFONIA I TELEWIZJA – misja i jej znaczenie, zarządzanie i finansowanie, komercjalizacja nadawców publicznych, upolitycznienie
8. KOMERCYJNA RADIOFONIA I TELEWIZJA – struktura rynku, proces koncesyjny, ustawowe zadania nadawców, grupy medialne na rynku radiowo-telewizyjnym, nadawca społeczny
9. KRAJOWA RADA RADIOFONII I TELEWIZJI, URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ – polskie regulatory rynku na tle europejskich i światowych, struktura, zadania, kontrowersje dotyczące istoty i działalności KRRiT
10. AGENCJE INFORMACYJNE – rodzaje, funkcje, formy działalności, PAP, KAI, RAI
11. ORGANIZACJE DZIENNIKARSKIE – rola samoregulacji w systemie medialnym, profesjonalizacja a profesjonalizm, sylwetki dziennikarzy
12. INSTYTUCJE ANALIZUJĄCE RYNEK MEDIALNY – wpływ instytucji na kształt systemu medialnego, badania mediów masowych
13. NOWE TECHNOLOGIE W POLSKICH MEDIACH – konwergencja, oferta nadawców naziemnych w sieci, VOD, telewizja hybrydowa, IP TV, prasa online
14. POLSKIE MEDIA WOBEC WYZWAŃ XXI WIEKU – scenariusze rozwoju mediów, cyfryzacja i jej znaczenie dla rozwoju nowych form przekazu
15. PODSUMOWANIE KURSU – powtórzenie kluczowych zagadnień, przygotowanie do egzaminu
Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie. System medialny: istota, cechy, struktura
2. Prasa drukowana – cechy i klasyfikacje prasy, grupy mediów na polskim rynku prasowym, tabloidyzacja prasy, studia przypadków
3. Elektroniczne media publiczne w Polsce – misja mediów publicznych, finansowanie publicznej telewizji i radia, komercjalizacja mediów, studia przypadków
4. Elektroniczne media komercyjne – klasyfikacje radia i telewizji, koncesjonowanie mediów, koncerny medialne, koncentracja kapitałowa, studia przypadków
5. Nowe media w Polsce – dostęp do internetu w Polsce, witryny internetowe i aplikacje mobilne, treści video online, konwergencja, opowieść transmedialna, studia przypadków
6. Instytucje regulacyjne i kontrolno-nadzorujące – regulatory tradycyjne a konwergentne, struktura i zadania KRRiT i UKE, kontrowersje wokół działalności KRRiT, studia przypadków
7. Reklama, sponsorowanie i lokowanie produktu w polskich mediach – regulacje prawne, spory wokół implementacji przepisów, studia przypadków
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- stolików eksperckich
- ćwiczeniowa
- sytuacyjna
- oxfordzka
- klasyczna metoda problemowa
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia wykładu: egzamin pisemny
3 pytania opisowe za 5 punktów każde i 5 pojęć za 1 punkt każde:
PKT OCENA
- 10 p. - niedostateczny
11 - 12 - dostateczny
13 - 14 - dostateczny+
15 - 16 - dobry
17 - 18 - dobry+
19 - 20 - bardzo dobry
Formy zaliczenia ćwiczeń:
• obecność – dopuszczalna 1 nieobecność, druga nieobecność to -2 pkt każda. Odjęte punkty można odrobić, przychodząc na dyżur z konspektem tekstów obowiązkowych, najpóźniej w ciągu miesiąca od nieobecności.
• aktywność – na każde zajęcia studenci zobowiązani są do przeczytania literatury obowiązkowej, której tematyka będzie poddana dyskusji. Maksymalnie 12 pkt. W semestrze może zostać przeprowadzona wejściówka, której niezaliczenie lub nieobecność na zajęciach to –3 pkt. Wejściówkę można zaliczyć na dyżurze w ciągu miesiąca.
• debaty – na każde zajęcia studenci zobowiązani są do przygotowania dyskusji w grupach. Maksymalnie 30 pkt.
• esej – do 23 marca student/ka przesyła konspekt eseju na wybrany przez siebie i uzgodniony z prowadzącą temat; do 16 maja – przynosi wersję pisemną. Maksymalnie 28 pkt.
W celu zaliczenia przedmiotu każdy musi zdobyć punkty z wszystkich trzech elementów (aktywność, debaty, esej).
PKT OCENA
Do 36 2,0
37 – 43 3,0
44 – 50 3,5
51 – 56 4,0
57 – 63 4,5
64 – 70 5,0
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Braun, J. (2019). Rynek i katedra. Polskie spory o media publiczne. (b.d.): Wyd. Nieoczywiste (cz. I. – rozdział 6; cz. II – wszystkie rozdziały poza podrozdziałami o mediach w innych krajach niż Polska)
Pokorna-Ignatowicz, K. (red.). (2013). Polski system medialny 1989-2011. Kraków: Wyd. Krakowskiej Akademii im. A. Frycza-Modrzewskiego.
Ustawa o radiofonii i telewizji z 29 grudnia 1992 r. (Dz.U. 1993 Nr 7, poz. 34, z późn. zm.)
Literatura uzupełniająca:
Bauer, Z.; Chudziński E. (red.). 2010. Dziennikarstwo i świat mediów. Kraków: Universitas.
Bonikowska, M. (red.). 2009. Media a wyzwania XXI wieku. Warszawa: Trio.
Dobek-Ostrowska, B. (red.). (2007). Media masowe na świecie. Wrocław: Wyd. UWr.
Dobek-Ostrowska, B. (2011). Polski system medialny. Media w polityce, polityka w mediach. Wrocław: Wyd. UWr.
Gierula, M. (red.). (2011). Przemiany systemu medialnego. Polsko-rosyjskie spojrzenie. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.
Jakubowicz, K. (2011). Nowa ekologia mediów: konwergencja a metamorfoza. Warszawa: Poltext.
Lisowska-Magdziarz, M. (2008). Media powszechne. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku. Kraków: UJ.
Mielczarek T. (2007). Monopol. Pluralizm. Koncentracja. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: