Polski system medialny 2401-D-S1-2-PSM
1. SYSTEM MEDIALNY: pojęcie i składowe systemu medialnego, klasyfikacja systemów medialnych
2. TRANSFORMACJA SYSTEMU MEDIALNEGO W POLSCE: OD MONOPOLU DO DUOPOLU – przemiany systemowe w Polsce, główne wyznaczniki polskiego systemu medialnego, analiza rynku mediów w I dekadzie III RP
3. POLITYKA MEDIALNA POLSKICH RZĄDÓW W II DEKADZIE III RP – polityka rządu SLD w kontekście „afery Rywina”, polityka rządu PiS-Samoobrona-LPR, nieudane próby nowelizacji ustaw medialnych I rządu PO, polityka rządu B. Szydło
4. PRAWNE REGUŁY DZIAŁANIA MEDIÓW W POLSCE W KONTEKŚCIE UREGULOWAŃ EUROPEJSKICH – gwarancje wolności mediów, polskie regulacje prawne, europejskie prawo medialne
5. EKONOMICZNE UWARUNKOWANIA POLSKIEGO SYSTEMU MEDIALNEGO – finansowanie mediów, koncerny medialne, koncentracja kapitału, tabloidyzacja, reklama, sponsorowanie i lokowania produktu
6. PRASA DRUKOWANA – cechy i funkcje, struktura rynku, obecność kapitału zagranicznego, koncerny prasowe, tabloidyzacja prasy
7. PUBLICZNA RADIOFONIA I TELEWIZJA – misja i jej znaczenie, zarządzanie i finansowanie, komercjalizacja nadawców publicznych, upolitycznienie
8. KOMERCYJNA RADIOFONIA I TELEWIZJA – struktura rynku, proces koncesyjny, ustawowe zadania nadawców, grupy medialne na rynku radiowo-telewizyjnym, nadawca społeczny
9. KRAJOWA RADA RADIOFONII I TELEWIZJI, URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ – polskie regulatory rynku na tle europejskich i światowych, struktura, zadania, kontrowersje dotyczące istoty i działalności KRRiT
10. AGENCJE INFORMACYJNE – rodzaje, funkcje, formy działalności, PAP, KAI, RAI
11. ORGANIZACJE DZIENNIKARSKIE – rola samoregulacji w systemie medialnym, profesjonalizacja a profesjonalizm, sylwetki dziennikarzy
12. INSTYTUCJE ANALIZUJĄCE RYNEK MEDIALNY – wpływ instytucji na kształt systemu medialnego, badania mediów masowych
13. NOWE TECHNOLOGIE W POLSKICH MEDIACH – konwergencja, oferta nadawców naziemnych w sieci, VOD, telewizja hybrydowa, IP TV, prasa online
14. POLSKIE MEDIA WOBEC WYZWAŃ XXI WIEKU – scenariusze rozwoju mediów, cyfryzacja i jej znaczenie dla rozwoju nowych form przekazu
15. PODSUMOWANIE KURSU – powtórzenie kluczowych zagadnień, przygotowanie do egzaminu
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- stolików eksperckich
- ćwiczeniowa
- sytuacyjna
- oxfordzka
- klasyczna metoda problemowa
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia wykładu: egzamin pisemny
Formy zaliczenia ćwiczeń: obecność, aktywność, esej, udział w debatach eksperckich. W celu zaliczenia przedmiotu każdy musi zdobyć punkty z wszystkich trzech elementów (aktywność, debaty, esej).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Braun, J. (2019). Rynek i katedra. Polskie spory o media publiczne. (b.d.): Wyd. Nieoczywiste (cz. I. – rozdział 6; cz. II – wszystkie rozdziały poza podrozdziałami o mediach w innych krajach niż Polska)
Pokorna-Ignatowicz, K. (red.). (2013). Polski system medialny 1989-2011. Kraków: Wyd. Krakowskiej Akademii im. A. Frycza-Modrzewskiego.
Ustawa o radiofonii i telewizji z 29 grudnia 1992 r. (Dz.U. 1993 Nr 7, poz. 34, z późn. zm.)
Literatura uzupełniająca:
Bauer, Z.; Chudziński E. (red.). 2010. Dziennikarstwo i świat mediów. Kraków: Universitas.
Bonikowska, M. (red.). 2009. Media a wyzwania XXI wieku. Warszawa: Trio.
Dobek-Ostrowska, B. (red.). (2007). Media masowe na świecie. Wrocław: Wyd. UWr.
Dobek-Ostrowska, B. (2011). Polski system medialny. Media w polityce, polityka w mediach. Wrocław: Wyd. UWr.
Gierula, M. (red.). (2011). Przemiany systemu medialnego. Polsko-rosyjskie spojrzenie. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.
Jakubowicz, K. (2011). Nowa ekologia mediów: konwergencja a metamorfoza. Warszawa: Poltext.
Lisowska-Magdziarz, M. (2008). Media powszechne. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku. Kraków: UJ.
Mielczarek T. (2007). Monopol. Pluralizm. Koncentracja. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: