Metody i techniki badań 2401-D-S1-2-MiTB
Plan wykładu (podstawowe zagadnienia tematyczne)
1. Wprowadzenie
-efekty uczenia się
-program zajęć
-zasady zaliczenia przedmiotu
-etyka podczas zajęć
2. Metody i techniki badań – podstawowe zagadnienia
-metody i techniki badań
-metody jakościowe i ilościowe
-definicje
-pojęcia
-wskaźniki
3. Obserwacja i intensywne badania terenowe
-cechy obserwacji jako metody badań i jej typy
-obserwacja uczestnicząca
-obserwacja nieuczestnicząca
-role badacza i badanego
4. Sondaż jako metoda badań
-krótka historia sondaży
-użyteczność badań sondażowych
-próba i podstawowe metody doboru próby
5. Kwestionariusz w badaniach sondażowych i sondaże online
-budowa kwestionariusza
-tendencyjność sondaży
-efekt ankietera i efekt respondenta
-specyfika badań sondażowych online
6-7. Analiza treści
-dane w analizie treści
-teksty jako podstawa analizy treści
-zarządzanie danymi a interpretacja danych
-kodowanie
-próbkowanie
8. Wizualność w badaniach
-wzrokocentryzm
-analiza materiałów wizualnych
-wizualność w internecie
9-10. Proces badawczy
-proces badawczy i jego cechy
-z czego składa się proces badawczy
-co warto wiedzieć o pisaniu prac akademickich
11. Metoda biograficzna (historyczna) i metoda dokumentów osobistych
-Tatuś Muminka pisze pamiętnik
-cechy monografii jako metody badań
-cechy metody historycznej jako metody badań
-źródła w metodzie historycznej
-cechy metody dokumentów osobistych jako metody badań
-przyczyny dokumentacji własnych losów przez człowieka
-badania W.Thomasa i F. Znanieckiego
12-13. Eksperyment
-cechy eksperymentu jako metody badań
-schematy badań eksperymentalnych
-dobór uczestników eksperymentu
-przykłady badań eksperymentalnych: faraon Psametyk, Stanley Milgram, Philip Zimbardo
14. Jakość jako problem w badaniach społecznych
-jakość w badaniach
-podnoszenie jakości w badaniach
-triangulacja i jej rodzaje
15. Etyka w badaniach społecznych
-etyka i jakość w badaniach
-problemy etyczne w badaniach
-zasady etycznego postępowania w trakcie badań
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
ZASADY PRZEPROWADZANIA I OCENIANIA EGZAMINU
1.Egzamin obejmuje wiedzę uzyskaną w toku wykładów, materiał z laboratoriów oraz pozycje z zestawu lektur.
2.W zależności od sytuacji epidemiologicznej egzamin odbędzie się albo (I) pisemnie „na żywo” w sali wykładowej albo (II) ustnie w formie zdalnej (na Teams). Egzamin odbywa się w sesji zimowej - terminy egzaminu podane zostaną na stronie www. Wydziału (po konsultacji z Uczestnikami zajęć).
3.Do egzaminu dopuszczeni są Uczestnicy zajęć, którzy:
-zapisani są na zajęcia w syst. USOS,
-uzyskali pozytywną ocenę z laboratoriów.
I. EGZAMIN PISEMNY
Egzamin pisemny składa się z pytań trojakiego typu
1. Pytania dotyczące pojęć
2. Pytania problemowe
3. Rozwiązanie problemu badawczego
1. Pojęcia wyjaśniamy 2-3 zdaniami, tak by pokazać, że rozumiemy jakieś szczegółowe zagadnienie, przytaczając najważniejsze kwestie. Odpowiadając na pytania dotyczące pojęć należy:
–podać definicję pojęcia
–wskazać najważniejsze cechy i punkty wyróżniające dane pojęcie
–o ile możliwe: przywołać autorów danej koncepcji
Przykłady: wskaźnik, indeks, skala, eksperyment podwójnie ślepy, obserwacja uczestnicząca
2. Problemy wyjaśniamy na tyle szeroko, by pokazać, że rozumiemy jakiś ogólne czy szersze zagadnienie. Odpowiedź stanowi zazwyczaj dłuższą formę pisemną, np. omawiającą jakąś konkretną metodę badawczą. Odpowiadając na pytania problemowe należy (tam, gdzie to możliwe):
–podać definicję/definicje problemu i związane z nim podstawowe pojęcia, typologie, funkcje
–omówić najważniejsze cechy i punkty wyróżniające daną podejście, koncepcję
–przywołać autorów danej koncepcji i ich podejście
–pokazać główne podejścia teoretyczne w ramach koncepcji oraz jej zastosowania
–wskazać, jakie metody badawcze mogą zostać zastosowane do rozwiązania określonego problemu badawczego
Przykłady: metoda dokumentów osobistych jako metoda badań, obserwacja jako metoda badań, eksperyment jako metoda badań
3. Rozwiązanie problemu badawczego
W tym pytaniu chodzi o:
–zastanowienie się nad realnym problemem badawczym
–zaproponowanie odpowiedniej dla przeprowadzenia badania empirycznego metody badawczej
–uzasadnienie zaproponowanej metody w danym badaniu.
Przykład pytania: Planujesz zbadać obraz społeczeństwa polskiego w serialu „Czterdziestolatek” J.Gruzy. Jakiej metody / metod użyjesz i dlaczego? Jakie są ich zalety i ograniczenia w stosunku do analizowanego problemu? W jaki sposób przeprowadzisz triangulację?
Egzamin oceniany jest w systemie punktowym wg akademickiej skali, gdzie ocena pozytywna uzyskana zostaje przez osoby, które zdobyły 60% punktów. Pytania oceniane są osobno – suma punktów stanowi podstawę oceny. Za odpowiedzi można uzyskać (trzeba to uwzględnić przy udzielaniu odpowiedzi):
0-1 pkt za każde wyjaśnione pojęcie
0-5 pkt za każdy omówiony problem
0-3 za rozwiązanie problemu badawczego
II. EGZAMIN USTNY
Po zalogowaniu Zdający/Zdająca otrzymuje zestaw 4 pytań dot. przedmiotu naszych zajęć (z treści wykładów i ćwiczeń). Pytania dotyczą pojęć i problemów - omawiam je poniżej przy p. II. Pytanie nr 4 to zadanie polegające na zaproponowaniu planu badania na zadany temat. Należy zatem:
–dobrać do tematu metodę/metody badania, odpowiedniej dla przeprowadzenia badania empirycznego
–uzasadnić wybór tej metody / tych metod w danym badaniu
–wskazać zalety i ograniczenia zaproponowanej metody/metod
–zastanowić się nad tym, jaką metodą / metodami można przeprowadzić triangulację w badaniu.
Przykład pytania: Planujesz zbadać treści ideologiczne w serialu „Kuce z Bronxu”. Jakiej metody / metod użyjesz i dlaczego? Jakie są ich zalety i ograniczenia w stosunku do analizowanego problemu? W jaki sposób przeprowadzisz triangulację?
Terminy egzaminów (I oraz II termin poprawkowy) wyznaczane są w porozumieniu ze Studentami (na kilka tygodni przed sesją) i ogłaszane są na stronie www. wydziału (terminarz egzaminów). Wyniki egzaminów ogłaszane są w systemie USOSWeb (oceny są wpisywane dla całej grupy po sprawdzeniu wszystkich egzaminów). Egzaminy warunkowe (oba terminy) odbywają się po zakończeniu sesji. Ich zakres i przebieg jest analogiczny do egzaminów I i II terminu. Wyniki egzaminów warunkowych podawane są indywidualnie podczas dyżurów.
Czas trwania egzaminu pisemnego – ok. 45 minut od podyktowania pytań
Kolejność odpowiedzi – dowolna
Proszę NIE WYMYŚLAĆ własnych teorii i nie pisać, co przyjdzie do głowy
ŚCIĄGANIE
ściąganie to wszelkie niedozwolone formy zdawania egzaminu obejmujące używanie pomocy książkowych, zeszytów, notatek, przygotowanych przez siebie ściąg, korzystania z podpowiedzi mądrzejszych od siebie sąsiadów lub gadżetów elektronicznych
Ściągamy na własne ryzyko – nie należy tego robić, jednak jeśli ktoś tak czyni – proszę liczyć się z konsekwencjami
Osoba, która została ‘złapana’ na ściąganiu kończy egzamin z oceną niedostateczną
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Lektury podstawowe
Babbie E., 2004 Badania społeczne w praktyce. Warszawa;
roz.: 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 18, 19
Babbie E., 2010 Podstawy badań społecznych. Warszawa;
roz.: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12
trzeba wybrać jedno z powyższych opracowań
Lektury uzupełniające
Becker H.S. 2013 Warsztat pisarski badacza. Warszawa; roz. 1-5, 8
Kozinets R.V., 2012 Netnografia. Badania etnograficzne online. Warszawa,
roz.: 3-7
Rose G., 2010 Interpretacja materiałów wizualnych. Warszawa;
roz.: 1, 3, 5, 7-9
Silverman D., 2007 Interpretacja danych jakościowych. Warszawa;
roz.: 5-7, 9
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: