Dziennikarskie źródła informacji 2401-D-S1-2-DNM-DZI
Tempo przyrostu informacji nie ma precedensu w dziejach ludzkości. Powstają nowe bazy danych, coraz więcej ludzi uzyskuje dostęp do danych, może je też rozpowszechniać. Nadal jednak podstawowym źródłem dla dziennikarza pozostaje człowiek – stąd ważne jest pozyskanie jego zaufania i umiejętność pracy z informatorem. Wiele ćwiczeń będzie poświęconym temu aspektowi. Niezbędne jest też rozwijanie umiejętności szybkiego weryfikowania zdobywanych informacji i rozpoznawania prób manipulowania dziennikarza przez potencjalnych informatorów. Te elementy kompetencji dziennikarskiej będą rozwijane na zajęciach. Ważna jest też umiejętność wykorzystania instytucjonalnych baz danych. Profesjonalny dziennikarz potrafi wykorzystać każdy rodzaj nośnika informacji – od starych zdjęć i dokumentów po współczesne narzędzia informatyczne i nowoczesne technologie. Powinien jednak bezwzględnie przestrzegać zasad moralnych podczas zbierania i rozpowszechniania informacji.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- obserwacji
- okrągłego stołu
- laboratoryjna
- sytuacyjna
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
Kryteria oceniania
Oceniana będzie praca indywidualna i zbiorowa studenta. Każdy materiał przygotowany w ramach zajęć będzie oceniany w skali od 2 do 5. Średnia ocena uzyskana z prac pisemnych będzie oceną końcową.
Literatura
Adams Sally, Hicks Wynford, Wywiad diennikarski, Kraków 2007;
Gleick James, Informacja.Bit. Wszechświat. Rewolucja, Kraków 2012;
McCandless David, Informacja jest piękna, Warszawa 2015;
Kaczmarek Tadeusz Teofil, Kto kieruje globalizacją? Think tanki, kuźnie nowych idei, Warszawa 2011;
Olszański Leszek, Dziennikarstwa internetowe, Warszawa 2008;
Ziętara Wojciech, Think Tanki i fundacje polityczne. Wybrane problemy, Lublin 2017;
Źródła informacji dla dziennikarza, (red.) Wolny-Zmorzyński Kazimierz, Kaliszewski Andrzej, Furman Wojciech, Pokorna-Ignatiowicz Katarzyna, Warszawa 2008;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: