Podstawy grafiki komputerowej 2401-D-S1-2-BPR-PGK
Przedmiot poświęcony jest aspektom związanym z kreowaniem i edycją najpopularniejszych form obrazu. W ramach zajęć omówione zostaną metody tworzenia plakatów, wizytówek, retuszu wykonanych fotografii, edycji i przygotowania profesjonalnych projektów z tego zakresu. Zaprezentowane zostaną rozwiązania umożliwiające konwersję mediów pomiędzy różnymi formami zapisu. Uczestnicy poznają programy pozwalające na wykonanie projektów graficznych wymaganych przez pracodawców w przypadku tworzenia wizerunku, reklamy czy chociażby uatrakcyjnianiu stron WWW.
Tematyka zajęć:
1. Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu grafiki komputerowej – 2 godz.
Omówienie terminów związanych z grafiką komputerową (bitmapa, wektor, rozdzielczość czy paleta barw). Różnice między grafiką rastrową i wektorową, podstawowe formaty plików.
2. Wprowadzenie do interfejsu programu graficznego (pakiet Adobe) – 2 godz.
Zapoznanie z wyglądem programu, rozmieszczeniem narzędzi oraz podstawową obsługą interfejsu i logiki działania wybranych programów do tworzenia i obróbki multimediów.
3. Przygotowanie projektu logo (Adobe Illustrator, Inkscape)– 2 godz.
Podstawy projektowania prostych znaków graficznych i tworzenie logotypów. Wykorzystanie kształtów, kolorów i typografii w celu stworzenia czytelnego i estetycznego projektu.
4. Podstawowa korekta fotografii (Adobe Photoshop)– 2 godz.
a. Kadrowanie – poprawnego komponowanie obrazu, poprawa proporcji zdjęcia.
b. Korekta / balans kolorów – metody poprawy nasycenia, kontrastu i balansu bieli.
c. Usuwanie przebarwień – narzędzia retuszu.
5. Podstawowe działania na warstwach (Adobe Photoshop)– 4 godz.
Organizacja projektu przy użyciu warstw, sposoby łączenia, grupowania i stosowania efektów warstwowych.
6. Edycja z wykorzystaniem maski (Adobe Photoshop) – 2 godz.
Precyzyjne ukrywanie lub odkrywania fragmentów obrazu.
7. Filtry i efekty wybranego programu graficznego (Adobe Photoshop) – 4 godz.
Omówienie sposobów wykorzystania filtrów w pracy twórczej i retuszu.
8. Obrazy RAW (wybrany program graficzny) – obróbka „surowych” fotografii – 2 godz.
Praca na plikach RAW, ćwiczenia korekty ekspozycji, cieni, świateł i szczegółów.
9. Tekst w grafice komputerowej (Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe InDesign) – projekty typograficzne – 4 godz.
Praca z tekstem w projektach graficznych oraz dobór kroju pisma do charakteru projektu. Omówienie podstaw typografii i zasad czytelności tekstu.
10. Korekcja wyglądu postaci – 2 godz.
Techniki retuszu, usuwanie niedoskonałości w naturalny i subtelny sposób.
11. Prezentacja efektów pracy (Adobe InDesign, Adobe Photoshop) – 2 godz.
a. Dodawanie ramek i obramowań.
b. Znaki wodne – sposoby zabezpieczania projektów.
c. Plakaty – łączenie zdjęć, tekstu i grafiki w spójny projekt przeznaczony do prezentacji lub promocji.
12. Przygotowywanie projektów graficznych: (pakiet Adobe, wybrane programy do tworzenia i edycji multimediów) – 2 godz.
a. Do druku – zasady przygotowania plików w odpowiedniej rozdzielczości, formatach i przestrzeni barwnej.
b. Na potrzeby publikacji w Internecie – kompresja, optymalizacja i wyboru formatów graficznych w przestrzeni barwnej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- projektu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność i aktywność podczas zajęć dydaktycznych (możliwe dwie nieobecności) - U1, U2, U3, U4
2. Indywidualne zadania praktyczne z wykorzystaniem poznanych rozwiązań -odnośnie przetwarzania grafiki komputerowej (trzy wcześniej zapowiedziane zadania projektowe - wykonywane podczas zajęć, oceniane w skali 0-100% dla każdego z projektów) - W1, W2, U1, U2, U3, U4, K1, K2
Punktacja zajęć:
- uczestnictwo i tworzenie projektów podczas zajęć (20% oceny)
- trzy projekty zaliczeniowe (80% oceny)
Ostateczna ocena z zajęć:
5 – 91% i więcej
4+ – 81% do 90%
4 – 71% do 80%
3+ – 61% do 70%
3 – 51% do 60%
2 – 50% i poniżej
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gałązka T. J., Kompozycja obrazu fotograficznego, Gliwice 2013
2. Chavez C., Adobe Photoshop PL: oficjalny podręcznik: edycja 2023, Gliwice 2023
3. Airey D., Logo Design Love: tworzenie genialnych logotypów: nowa odsłona, Gliwice 2018
4. Benicewicz-Miazga A., Grafika w biznesie: projektowanie elementów tożsamości wizualnej - logotypy, wizytówki oraz papier firmowy, Gliwice 2012
5. Van de Wiele B., Adobe Photoshop, Illustrator i InDesign: współdziałanie i przepływ pracy: oficjalny podręcznik, Gliwice 2024
6. Wood B., Adobe Illustrator PL: oficjalny podręcznik: edycja 2023, Gliwice 2023
7. Kelby S., Cieślak P., Fotografia cyfrowa: edycja zdjęć, Gliwice 2013
Literatura uzupełniająca:
1. Wooldridge M., Stuart M., Photoshop CS6, Indianapolis 2012
2. Snider L., Photoshop CS6/CS 6 PL. Nieoficjalny podręcznik, Gliwice 2013
3. Waśko Z., Adobe Photoshop CS6/CS6 PL, Gliwice 2013
4. Gajda W., GIMP: ćwiczenia praktyczne, Gliwice 2011
5. Żebruń A., Żebruń K., GIMP: krok po kroku, Warszawa 2012
6. Adobe Creative Team, Adobe After Effects CS5. Oficjalny podręcznik, Gliwice 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: