Antropologia kultury 2401-D-S1-2-AK
1-2. Wprowadzenie. Co to jest antropologia?
– definicja dziedziny i jej początki
– czym zajmuje się antropologia?
– główne szkoły teoretyczne
3-4. Kultura
– problemy definicyjne
– dyfuzja
– akulturacja i etnocentryzm
– subkultury i kontrkultury
– relatywizm kulturowy
5. Obserwacja jako metoda antropologiczna
– obserwacja jako sposób gromadzenia danych
– cechy obserwacji
– typy obserwacji
– zalety i wady obserwacji
6. Klasyczne nurty antropologii: ewolucjonizm i funkcjonalizm
– ewolucjonizm w antropologii
– klasycy antropologii ewolucjonistycznej: L.H.Morgan, E.Tylor, G.Frazer
– funkcje i system
– B. Malinowski i jego badania
– A. Radcliffe-Brown
– E. Evans-Pritchard
7. Klasyczne nurty antropologii: kulturalizm
– kultura i osobowość
– F.Boas i jego uczniowie
– M.Sahlins
– C.Geertz
8. Antropologia XX w.: strukturalizm
– początki (E.Durkheim, M.Mauss, L.Levy-Bruhl)
– strukturalizm C.Levi-Straussa
– myśl nieoswojona i poszukiwanie dzikich
– mity (opozycje mityczne) i opowieści ludowe
9. Antropologia 2 poł. XX w.: antropologia dynamiczna
– dynamika i konflikty w społeczeństwach pierwotnych
– szkoła manchesterska: M.Gluckmann, V.Turner
– antropologia konfliktów: G.Balandier
10. Grupy ludzkie i pokrewieństwo
– grupy korporacyjne
– pokrewieństwo
– małżeństwo
– pochodzenie
11. Religia i rytuały
– religia jako problem antropologiczny
– funkcje religii
– mit i jego funkcje społeczne
– rytuały i ich funkcje
– o zmarłych inaczej: aluk todolo
12. Produkcja i wymiana dóbr – ekonomiczny wymiar społeczeństw
– antropologia ekonomiczna
– gospodarka
– wymiana w życiu społecznym
– logika daru i wymiany
– M. Godelier i koncepcja daru
– dar i wymiana w społeczeństwie sieciowym
13. Polityka
– władza jako problem antropologiczny
– polityka i przywództwo
– organizacja polityczna / państwo
– akulturacja i etnocentryzm
– narody i nacjonalizm
14. Zmieniający się świat, modernizacja i społeczeństwo masowe
– zmiana jako problem antropologiczny
– typy społeczeństw
– rewolucja przemysłowa
– teoria modernizacji
– europejskie warunki modernizacji
– etyka protestancka i duch kapitalizmu
– współczesne społeczeństwo masowe
15. Podsumowanie wykładów
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin
Egzamin obejmować będzie tematykę poruszaną na wykładach i pozycje z zestawu lektur podstawowych oraz zagadnienia z materiałów dodatkowych.
W zależności od sytuacji epidemiologicznej egzamin odbędzie się albo ustnie w formie zdalnej (na Teams) albo pisemnie „na żywo” w sali wykładowej. Decyzja o sposobie przeprowadzenia egzaminu będzie podjęta przez władze UMK przed sesją letnią 2022.
Pisemna forma egzaminu
Egzamin składa się z pytań dwojakiego typu
1. Pytania dotyczące pojęć – z podanych do wyjaśnienia pojęć wybieramy do odpowiedzi ilość podaną w poleceniu (np.: „wyjaśnij 3 pojęcia spośród podanych 5”).
2. Pytania problemowe – z podanych do omówienia problemów wybieramy do odpowiedzi ilość podaną w poleceniu (np.: „wyjaśnij 2 problemy spośród podanych 3”).
3. Jedno z pytań może dotyczyć „lektur” video lub komiksów („za pomocą jakich koncepcji antropologicznych możesz zinterpretować film…, książkę...”).
1. Pojęcia wyjaśniamy 2-3 zdaniami, tak by pokazać, że rozumiemy jakieś szczegółowe zagadnienie, przytaczając najważniejsze kwestie. Odpowiadając na pytania dotyczące pojęć należy:
–podać definicję pojęcia
–wskazać najważniejsze cechy i punkty wyróżniające dane pojęcie
–o ile możliwe: przywołać autorów danej koncepcji.
2. Problemy wyjaśniamy na tyle szeroko, by pokazać, że rozumiemy jakiś ogólne czy szersze zagadnienie. Odpowiedź stanowi zazwyczaj dłuższą formę pisemną. Odpowiadając na pytania problemowe należy (tam, gdzie to możliwe):
–podać definicję problemu i związane z nim podstawowe pojęcia
–omówić najważniejsze cechy i punkty wyróżniające dane podejście, koncepcję
–przywołać autorów danej koncepcji i ich podejście
–pokazać główne podejścia teoretyczne w ramach koncepcji oraz jej zastosowania.
3. Pytanie o materiały dodatkowe (filmy, seriale, książki, komiksy): wskazane dzieło należy zinterpretować stosując kategorie antropologiczne i używając odpowiedniego słownictwa.
Egzamin oceniany jest w systemie punktowym wg akademickiej skali, gdzie ocena pozytywna uzyskana zostaje przez osoby, które zdobyły 60% punktów. Pytania oceniane są osobno – suma punktów stanowi podstawę oceny. Za odpowiedzi można uzyskać (trzeba to uwzględnić przy udzielaniu odpowiedzi):
0-1 pkt za każde wyjaśnione pojęcie
0-5 pkt za każdy omówiony problem
0-3 pkt za pytanie o materiały dodatkowe
ŚCIĄGANIE
ściąganie to wszelkie niedozwolone formy zdawania egzaminu obejmujące używanie pomocy książkowych, zeszytów, notatek, przygotowanych przez siebie ściąg, korzystania z podpowiedzi mądrzejszych od siebie sąsiadów lub gadżetów elektronicznych.
Ściągamy na własne ryzyko – nie należy tego robić, jednak jeśli ktoś tak czyni – proszę liczyć się z konsekwencjami.
Osoba, która została ‘złapana’ na ściąganiu kończy egzamin z oceną niedostateczną.
Ustna forma egzaminu
Po zalogowaniu Zdający/Zdająca otrzymuje zestaw kilku pytań dot. przedmiotu naszych zajęć. Pytania mają formę: „wyjaśnij pojęcie” lub/i „omów problem”. Zasady odpowiadania na te pytania - są takie same, jak dla pisemnej formy egzaminu. Pytanie o materiały dodatkowe, czyli o „lektury” video lub komiksy - tak samo, jak dla egzaminu pisemnego.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Lektury podstawowe
Deliege Robert, 2011 Historia antropologii. Warszawa (Roz. 2: Szkoła francuska; Roz. 6: Antropologia marksistowska)
Harari Yuval N. 2014 Od zwierząt do bogów. Warszawa (1. Mało znaczące zwierzę; 2. Drzewo Wiedzy; 5. Największe oszustwo historii; 10. Zapach pieniądza; 16. Kapitalistyczna wiara)
Nowicka Ewa, 2003 Świat człowieka – świat kultury. Warszawa (Roz. 1: Przedmiot antropologii; Roz 3:
Podstawowe pojęcia antropologii; Roz. 6: Geneza kultury; Roz. 9: Struktura społeczna – p.6 Struktury hierarchiczne; p.7 Organizacja polityczna; Roz. 10 System wyobrażeń o świecie)
Materiały dodatkowe
Ponadto obowiązują następujące filmy (do samodzielnego obejrzenia – dostępne na stronach www. oraz wydaniach DVD) oraz albumy komiksowe:
Jean-Jacques Annaud „Walka o ogień” (1981)
Jim Henson „Fraggle Rock” („Fragglesi”, 1983-87, serial kukiełkowy, dowolny odcinek)
Gary Kildea „Cricket As A Conflict Resolution Ritual in Papua New Guinea” (1979)
Tom McGrath, Eric Darnell „Madagascar” (2005)
Franklin J. Schaffner „Planeta Małp” (1968)
Robert J. Flaherty „Nanook of the North” (1922)
Rene Goscinny, Alberto Uderzo – albumy z serii „Asterix”:
„Wielka przeprawa” (1975)
„Odyseja Asterixa” (1981)
„Asterix u Reszehezady” (1987)
Janusz Christa „Kajko i Kokosz: Cudowny lek” (1981)
Henryk J. Chmielewski: „Tytus, Romek i A’Tomek: księga XIII” (1979)
Lektury uzupełniające
Eller Jack, 2012 Antropologia kulturowa. Kraków
Kapuściński Ryszard 2004 Podróże z Herodotem. Kraków
Kuper Adam, 2005 Kultura. Model antropologiczny. Kraków
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: