Stylistyka praktyczna 2401-D-S1-1-SP
Zajęcia warsztatowe na których studenci uczą się rozpoznawać podstawowe style językowe i konstruować w sposób świadomy i celowy różnego rodzaju wypowiedzi nacechowane stylistycznie. Podczas ćwiczeń bierze się pod uwagę dobór stylu w zależności od decorum, od intencji nadawcy komunikatu oraz możliwości percepcyjnych odbiorcy. Uczestnicy kursu kształtują poczucie estetyki języka i poznają jego siłę jako środka wyrazu. Poprawiają wyczucie językowe, pozwalające rozpoznawać błędy stylistyczne w wypowiedziach
własnych oraz innych osób, co jest puntem wyjścia do pracy nad indywidualnym, wolnym od błędów stylem wypowiedzi.
Język a styl. Przedmiot stylistyki. Podstawowe pojęcia stylistyki.
Styl urzędowy. Cechy stylu urzędowego jako stylu funkcjonalnego, gatunki. Stylistyka tekstów urzędowych – analiza przykładów i tworzenia własnych tekstów (CV, życiorys, podanie, ogłoszenie, zawiadomienie, oświadczenie, nakaz, zakaz, ostrzeżenie, napomnienie, zarządzenie, korespondencja biznesowa: oferta, list handlowy, umowa; struktura aktu prawnego). Język biznesu.
Styl naukowy. Cechy stylu naukowego jako stylu funkcjonalnego, gatunki. Stylistyka tekstów naukowych – analiza przykładów i tworzenia własnych tekstów (artykuł, referat, rozprawa, studium; argumentacja, dyskusja, opinia, recenzja, instrukcja, sprawozdanie, notatka).
Styl publicystyczny. Status stylu publicystycznego, cechy, gatunki. Stylistyka tekstów publicystycznych – analiza przykładowych wypowiedzi dziennikarskich i tworzenie własnych tekstów (wzmianka, notatka prasowa, wiadomość, felieton, wywiad, reportaż, komentarz).
Styl potoczny. Status stylu potocznego, składniki potocznego obrazu świata, mechanizmy porządkujące, wartości. Stylistyka komunikatów potocznych – analiza przykładowych tekstów i tworzenie własnych (komunikacja codzienna: rozmowa; zaproszenia, pozdrowienia, podziękowania, gratulacje, życzenia, toasty, komplementy).
Styl artystyczny. Charakterystyka ogólna stylu artystycznego, artystyczne środki stylistyczne. Stylistyka tekstów artystycznych analiza wybranych tekstów.
Style indywidualne, analiza wybranych przykładów
stylizacja, rodzaje stylizacji (parodia, pastisz, trawestacja, persyflaż, remake)
|
W cyklu 2022/23L:
Tematyka zajęć: 1. Styl, stylistyka, stylizacja - podstawowa terminologia. 2. Odmiany funkcjonalne polszczyzny: styl potoczny, artystyczny, naukowy, urzędowo-kancelaryjny, informacyjno-publicystyczny. 3. Zróżnicowanie regionalne języka polskiego. 4. Cechy dobrego stylu. Poprawność stylistyczna. 5. Kompozycja i spójność tekstu. 6. Tworzenie tekstów z uwzględnieniem odpowiednich środków językowych. |
W cyklu 2023/24L:
Tematyka zajęć: 1. Styl, stylistyka, stylizacja - podstawowa terminologia. 2. Odmiany funkcjonalne polszczyzny: styl potoczny, artystyczny, naukowy, urzędowo-kancelaryjny, informacyjno-publicystyczny. 3. Zróżnicowanie regionalne języka polskiego. 4. Cechy dobrego stylu. Poprawność stylistyczna. 5. Kompozycja i spójność tekstu. 6. Tworzenie tekstów z uwzględnieniem odpowiednich środków językowych. |
W cyklu 2024/25L:
Tematyka zajęć: 1. Styl, stylistyka, stylizacja - podstawowa terminologia. 2. Odmiany funkcjonalne polszczyzny: styl potoczny, artystyczny, naukowy, urzędowo-kancelaryjny, informacyjno-publicystyczny. 3. Zróżnicowanie regionalne języka polskiego. 4. Cechy dobrego stylu. Poprawność stylistyczna. 5. Kompozycja i spójność tekstu. 6. Tworzenie tekstów z uwzględnieniem odpowiednich środków językowych. |
W cyklu 2025/26L:
Tematyka zajęć: 1. Styl, stylistyka, stylizacja - podstawowa terminologia. 2. Odmiany funkcjonalne polszczyzny: styl potoczny, artystyczny, naukowy, urzędowo-kancelaryjny, informacyjno-publicystyczny. 3. Zróżnicowanie regionalne języka polskiego. 4. Cechy dobrego stylu. Poprawność stylistyczna. 5. Kompozycja i spójność tekstu. 6. Tworzenie tekstów z uwzględnieniem odpowiednich środków językowych. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podczas zajęć systematycznie oceniam jakość wykonywanych ćwiczeń, wyczucie językowe i postępy w zakresie stosowania stylów funkcjonalnych i stylizacji. Oceniam także umiejętność analizy stylistycznej tekstów i materiałów audiowizualnych. Oceniam prace domowe. Ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Warunkiem zaliczenia kursu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach ( dopuszczalna absencja bez usprawiedliwienia - 2 razy) oraz wykonanie minimum dwóch prac indywidualnych - ( uzyskanie minimum 3 punktów na 5 możliwych i jednego zadania zespołowego na zajęciach (wyniki zadań zespołowych są oceniane wyłącznie jakościowo, bez ujmowania oceny w skali punktowej 1-5)
Literatura
Język – Kultura – Społeczeństwo, red. S. Dubisz, Warszawa 1990.
D. Buttler, Uwagi o poprawności stylu urzędowego, „Poradnik Językowy 1968/10.
P. Stasiński, Poetyka i pragmatyka felietonu, Wrocław 1982.
Język a kultura, t. 5 Potoczność w języku i kulturze, red. J. Anusiewicz, T. Nieckula, Wrocław 1992.
S. Barańczak , Słowo – perswazja – kultura masowa, „Twórczość” 1975/7.
J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005.
*H. Kurkowska, S. Skorupka, Stylistyka polska, Warszawa 2001.
D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.
*E. Wierzbicka, A. Wolański, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008.
Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001.
Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków 1999.
M. Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1998.
Przewodnik po stylistyce polskiej, red. S. Gajda, Opole 1995.
E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa 2003.
J. Bartmiński, Współczesny język polski, Lublin 2001 (wybór).
A. Markowski, Jak dobrze mówić i pisać po polsku, Warszawa 2000.
A. Wierzbicka, P. Wierzbicki, Praktyczna stylistyka, Warszawa 1970.
A. Wilkoń, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice 2000.
D. Zdunkiewicz-Jedynak, Ćwiczenia ze stylistyki, Warszawa 2010.
M. Zaśko-Zielińska, A. Majewska-Tworek, T. Piekot, Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych, Wrocław 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: