Retoryka i erystyka 2401-D-S1-1-RiE
Kolejne tematy zajęć następują w porządku chronologicznym: od oralności pierwotnej do oralności wtórnej.
1. Wprowadzenie.
2. Oralność, piśmienność i media elektroniczne.
3. Teoria retoryczna a współczesne media.
4. Wzory pochwały władcy: Helena, Trajan, Stalin.
5. Humanizm jako „zabobon”.
6. Nowomowa i nowa nowomowa.
7. Język polityki po 1989 r.
8. Trzykroć manipulacja – praktycznie.
9. Manipulacja językowa – teoretycznie.
10. Język jako produkt kulturowy.
11. Słowo w mediach elektronicznych.
12. Lech Kaczyński: „przemysł pogardy” a „mowa nienawiści”.
13. Bronisław Komorowski: symetryczność pochwał i nagan.
14. Sprawdzian końcowy.
15. Podsumowanie.
Najogólniejsze efekty nauczania są sprzężone: student potrafi
przekonywać i zarazem jest świadomy tego, jak on sam może być wielorako przekonywany.
Szczegółowymi efektami będzie osiągnięcie trzech celów:
1. Uświadomić, jak wielorakie postacie przyjmuje perswazja.
2. Uodpornić na manipulację w mediach.
3. Poszerzyć kompetencję medioznawczą i historyczną.
Współczesna Polska może stać się przedmiotem spornych twierdzeń - przedmiotem ewentualnego oceniania będą nie owe twierdzenia, lecz ich argumentacja.
|
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia będą poświęcone w kolejności: |
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia będą poświęcone w kolejności: |
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia będą poświęcone w kolejności: |
W cyklu 2025/26L:
Zajęcia będą poświęcone w kolejności: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- referatu
- studium przypadku
- biograficzna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie
1. obecność na zajęciach (jedna nieobecność – bez obowiązku zaliczenia; dwie i trzy – obowiązek zaliczenia wszystkich nieobecności; limit: trzy nieobecności)
2. kolokwium: pisemny sprawdzian końcowego (należy przygotować papier kancelaryjny w linię). Kolokwium obejmuje pięć pytań dot. zagadnień omawianych na zajęciach oraz w lekturach przedmiotu oraz tego, co dzieje się w Polsce, Europie i na świecie.
Zasady oceniania pytań: każde pytanie oceniane od 0 do 1 punktu; suma punktów daje ocenę końcową. Pytania mogą dotyczyć tego, co dzieje się w Polsce, Europie i na świecie.
Skala punktowa a końcowa oceny:
dst: 60-74%
dst+: 75-80%
db: 81-89%
db+: 90-94%
bdb: 95-100%
Praktyki zawodowe
Formalnie: nie dotyczy.
Praktycznie: media z ich wieloraką sztuką perswazji dla każdego są dostępne 24 g. na dobę.
Literatura
Literatura podstawowa:
W. Pisarek, "Podstawy retoryki dziennikarskiej". W: "Dziennikarstwo i świat mediów". Red. Z. Bauer, E. Chudziński. Kraków 2008, s. 361-377.
W. Pisarek, "Nowa retoryka dziennikarska". Kraków 2002.
"Słownik terminologii medialnej". Red. W. Pisarek. Kraków 2006 (hasła: Retoryka + Argumentacja, Argumenty retoryki klasycznej, Erystyka, Demagogia, Retoryka dziennikarska).
M. Rusinek, A. Załazińska, "Retoryka podręczna, czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić". Kraków 2005.
Literatura uzupełniająca:
K. Obremski, "Retoryka dla studentów historii, politologii i dziennikarstwa". Toruń 2004 (wybór własny)
"Retoryka codzienności. Zwyczaje językowe współczesnych Polaków". Red. M. Marcjanik. Warszawa 2006 (wybór własny).
"Ćwiczenia z retoryki". Red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Gaca, M. Załęska. Warszawa 2010 (wybór własny).
|
W cyklu 2022/23L:
M. Korolko, Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990. |
W cyklu 2023/24L:
M. Korolko, Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990. |
W cyklu 2024/25L:
M. Korolko, Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990. |
W cyklu 2025/26L:
M. Korolko, Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: