Kompetencje medialne
2401-D-S1-1-MK
„Kompetencje medialne” to kurs wprowadzający studentów w problematykę świadomego uczestnictwa w kulturze medialnej. Obejmuje zagadnienia teoretyczne (modele komunikowania, specyfika mediów tradycyjnych i nowych) oraz praktyczne (analiza przekazów, tworzenie komunikatów, ocena ich wiarygodności i rzetelności). Ważnym aspektem zajęć jest krytyczne spojrzenie na rolę mediów w kształtowaniu opinii publicznej i postaw społecznych oraz zrozumienie wpływu nowych technologii na komunikację. Studenci poznają narzędzia weryfikacji źródeł, sposoby rozpoznawania dezinformacji, fake newsów i mechanizmy oddziaływania mediów masowych i cyfrowych.
Całkowity nakład pracy studenta
Zajęcia kontaktowe: 50 h
Przygotowanie do zajęć (lektury, analiza komunikatów medialnych): 15 h
Praca własna (analizy, przygotowanie prezentacji i projektów): 20 h
Opracowanie pracy zaliczeniowej/projektu końcowego: 15 h
Łącznie: 100 h (3 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
K_W02, K_W05
Student zna podstawowe teorie komunikowania i specyfikę mediów.
K_W04
Rozumie mechanizmy dezinformacji i manipulacji.
K_W06
Zna zasady odpowiedzialnego tworzenia treści.
• Zna i potrafi definiować pojęcia z zakresu mediów, komunikowania medialnego i poszczególnych rodzajów i form komunikatów;
• Zna i wyróżnia elementy języka mediów;
• Zna podstawy teoretyczne oraz zasady kompozycji przekazu np. fotograficznego, filmowego, itp.;
• Zna podstawowe modele i techniki komunikowania medialnego;
• Zna mechanizmy psychologicznego oddziaływania mediów na odbiorcę i potrafi je dostrzec;
• Zna metody i narzędzia wyszukiwania informacji w mediach, przy wykorzystaniu różnych urządzeń i materiałów medialnych;
• Posiada podstawową wiedzę o warsztacie oraz procesach tworzenia różnych rodzajów i form medialnych, występujących w prasie, radiu, telewizji, filmie, Internecie.
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01, K_U03
Analizuje i interpretuje komunikaty medialne.
K_U06
Weryfikuje źródła i fakty.
K_U07
Tworzy proste komunikaty medialne etycznie poprawne.
'Dostrzega i analizuje kierunki rozwoju mediów, konsekwencje społeczno – cywilizacyjne i edukacyjne;
• Dostrzega i potrafi interpretować znaczenie przekazów medialnych dla rozwoju cywilizacji oraz kształtowania dziedzictwa kulturowego;
• Potrafi zidentyfikować i uzasadnić wpływ mediów na różne aspekty życia współczesnego człowieka oraz przemiany cywilizacyjne i procesy globalizacji;
oraz potrafi wyjaśnić znaczenie i celowość użycia określonych środków (np. kolor, kształt, znak, proporcje, itp.);
• Potrafi nazwać i scharakteryzować różne formy przekazów medialnych (słowne, obrazowe, dźwiękowe, multimedialne...);
• Potrafi wyróżniać, porównywać i charakteryzować cechy dowolnych przekazów medialnych, rozumiejąc i uzasadniając dobór formy do treści przekazu;
• Potrafi interpretować przekazy werbalne i niewerbalne;
• Potrafi stosować w praktyce wybrane modele i techniki komunikowania medialnego;
• Zna i potrafi odróżniać oraz objaśniać metody oddziaływania stosowane w mediach zwłaszcza perswazji i manipulacji;
• Potrafi wskazać płynące z mediów zagrożenia dla psychicznego i wychowawczego rozwoju człowieka (przemoc, agresja, gry komputerowe);
• Dostrzega i ma świadomość roli mediów w rozwijaniu osobowości, kształtowaniu postaw oraz kreowaniu autorytetów i wzorców zarówno racjonalnych jak i wirtualnych;
• Dostrzega i potrafi scharakteryzować role oraz funkcje reklamy, objaśnić jej oddziaływanie;
• Potrafi dokonywać analizy i porównania informacji oraz stanowisk przedstawionych w programach informacyjnych, publicystycznych, dokumentalnych;
• Odróżnia obrazy przedstawiające fikcję od obrazów rzeczywistości w różnych rodzajach komunikatów medialnych, potrafi je objaśniać;
• Potrafi dostrzec, analizować i opisywać wielowarstwowość oraz wieloznaczność przekazów medialnych, rozpoznając też odpowiednie elementy języka danego rodzaju mediów.
• Dostrzega i potrafi scharakteryzować rolę mediów; drukowanych, radia, telewizji, filmu, Internetu jako źródła wiedzy i kształtowania postaw;
• Docenia znaczenie języka dla rozumienia przekazów werbalnych i mowy ciała do właściwej autoprezentacji;
• Potrafi czytać i analizować różne formy prezentacji graficznych;
• Potrafi analizować i wyciągać wnioski z recenzji komunikatów medialnych;
• Potrafi kategoryzować i wartościować informacje, a także radzić sobie z ich nadmiarem;
• Potrafi rozpoznać rodzaj i charakter, a także adresata dowolnego komunikatu medialnego (książki, audycji radiowej, programu telewizyjnego, filmu, portalu internetowego) oraz wskazać jego wartości użytkowe;
• Potrafi formułować własne opinie na określony temat, wykorzystując przekazy medialne jako źródło wiadomości i cudzych opinii.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K02
Świadomość odpowiedzialności za treści medialne.
K_K03
Praca zespołowa i udział w debatach.
K_K05
Krytyczna ocena wpływu mediów.
Metody dydaktyczne
Studium przypadku (analiza fake newsów).
Dyskusje problemowe i debaty.
Warsztaty weryfikacji informacji.
Projekty grupowe i indywidualne.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- oxfordzka
- ćwiczeniowa
- pomiaru w terenie
- seminaryjna
- referatu
- SWOT
- doświadczeń
- studium przypadku
- giełda pomysłów
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- gry i symulacje
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Brak formalnych wymagań wstępnych. Student powinien być zainteresowany współczesnymi mediami, wykazywać chęć krytycznego myślenia i refleksji nad własnym sposobem korzystania z informacji.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Nieobecności - dopuszczalne dwie w semestrze.
Ocena semestralna to wypadkowa następujących elementów:
- frekwencja;
- aktywność na zajęciach;
- średnia ważona z ocen uzyskanych za zadania cząstkowe (poszczególne bloki tematyczne będą się kończyły ćwiczeniem/projektem/referatem itp., które zostanie ocenione; ze względu na stopień trudności zadania będzie do niego przypisana waga)
Kolokwium końcowe
Obecność i aktywność na zajęciach – 20%
Zadania bieżące (analiza przykładów medialnych, praca warsztatowa) – 30%
Kolokwium końcowe– 50%
Praktyki zawodowe
Literatura
Podstawowa:
J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Warszawa.
T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Kraków.
M. Lisowska-Magdziarz, Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków.
Uzupełniająca:
N. Carr, Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, Warszawa.
M. McLuhan, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Warszawa.
Z. Bauer, E. Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: