Laboratorium języka polskiego 2401-D-S1-1-LJP
Warsztat języka polskiego, podczas którego studenci wykonują szereg ćwiczeń poprawiających sprawność językową. Poprawność językowa jest punktem wyjścia do pracy nad swobodą w operowaniu językiem
polskim, budowania logicznych, zwięzłych, treściwych interesujących wypowiedzi pisemnych i ustnych oraz prezentowania tych ostatnich w sposób zrozumiały i skupiający uwagę słuchacza. Uwaga uczestników
kursu kierowana jest bardziej na formę wypowiedzi niż jej treść, choć nie umniejsza znaczenia tej ostatniej.
Zajęcia w założeniu mają pobudzić wrażliwość językową i zwrócić uwagę na to, że forma wypowiedzi jest równie ważna jak jej sens, a wypowiadanie się jest czymś więcej niż komunikowaniem.Podczas zajęć studenci zapoznają się z kryteriami oceny poprawności językowej oraz dowiadują się, jakie źródła normatywne mogą być przydatne przy tworzeniu własnych tekstów (słowniki poprawnościowe, internetowe poradnie językowe, poradniki, podcasty). Doskonalą swoje umiejętności używania języka polskiego zgodnie z zasadami gramatyki, ortografii, składni i interpunkcji. Uczą się odmieniać imiona i nazwiska polskie i obce oraz liczebniki i poprawnie stosować je w swoich wypowiedziach. Poruszane są m in. zagadnienia poprawności leksykalnej (wyrażenia pleonastyczne, dobór synonimów, wyrazy mylone, moda językowa, użycie związków frazeologicznych).
|
W cyklu 2025/26Z:
Szereg ćwiczeń i zadań wykonywanych na zajęciach i w domu uświadamia normę językową w zestawieniu z praktyką potoczną i językiem polskim obecnym w mediach. Młodzi adepci dziennikarstwa zostają uświadomieni, że język polski w mediach nie powinien stanowić dla nich wzorca na drodze samorozwoju językowego i że należy szukać inspiracji w mediach tradycyjnych i u osób, które swoje kompetencje językowe nabyły w intensywnym z nimi kontakcie. Podczas warsztatu uwaga kierowana jest na estetyczny , w tym wizerunkowy aspekt posługiwania się językiem, bez umniejszania przy tym komunikacyjnej funkcji języka. Studenci uczą się wypowiadać nie tylko poprawnie, ale zwięźle, logicznie, celnie, bez podpórek językowych, redundancji i niepotrzebnych powtórzeń. Ćwiczą też m. in. właściwe i interesujące strukturyzowanie wypowiedzi,. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalna absencja bez usprawiedliwienia - 2 razy w ciągu semestru) i wykonanie przynajmniej dwóch prac w ciągu semestru. Prace pisemne i ustne oceniane są pozytywnie, jeśli w 60 proc. (3 pkt z możliwych 5) są wolne od rażących błędów językowych. Ocena jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych w trakcie trwania kursu.
Literatura
Wybrana literatura przedmiotu:
H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005;
A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne; Warszawa 2005 (publikacja dostępna w formie elektronicznej w czytelni iBuk z komputerów działających w sieci uniwersyteckiej – http://www.ibuk.pl/korpo/fiszka.php?id=247);
T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2008;
4E. F. Przyłubscy, Język polski na co dzień, Warszawa 1985.
Bralczyk, Miodek, Markowski w rozmowie z Jeszym Sosnowskim, Wszystko zalezy od przyimka, Warszawa 2014.
Wielki słownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni i interpunkcji, red. E. Polański, Warszawa 2006, wyd. 2 poprawione (szczególnie Pisownia polska, p. I-IX, s. 9-106 oraz Interpunkcja polska, p. XI-XII, s. 118-151; teksty te są również dostępne w Internecie na stronie www.so.pwn.pl/zasady );
Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2006 (hasła problemowe: błąd językowy, daty, estetyka słowa, etyka słowa, imiona, innowacja językowa, interpunkcja, kodyfikacja normy językowej, kontaminacja, kryteria poprawności językowej, kultura języka, nazwiska, nazwy mieszkańców, nazwy własne jako rzeczowniki pospolite, norma językowa, odmiana nazw miejscowych, ortografia, polityka językowa, poprawność językowa, poradnictwo językowe, postawy wobec języka, skrót, skrótowce, sprawność językowa, świadomość językowa, tytuły kobiet, uzus językowy, zdanie).
A. Markowski, Jak dobrze mówić i pisać po polsku. Warszawa 2000.
A. Markowski, Polszczyzna znana i nieznana. Porady, ciekawostki, dyktanda konkursowe. Gdańsk 1999.
A. Markowski, Język polski. Poradnik Profesora Andrzeja Markowskiego. Warszawa 2003.
M. Bańko (red.), Polszczyzna na co dzień. Warszawa 2006.
M. Bańko, Słownik peryfraz, czyli wyrażeń omownych. Warszawa 2002.
M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa 2008.
J. Miodek, O języku do kamery. Rzeszów 1992.
J. Miodek (red.), O zagrożeniach i bogactwie polszczyzny. Wrocław 1996.
J. Podracki, Pułapki językowe - w szkole i nie tylko, Warszawa 2000.
E. Wolańska (red.), Polszczyzna publiczna początku XXI wieku, Warszawa 2007.
W. Pisarek (red.), Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, Kraków 1999.
Metody i kryteria oceniania:
Podstawy zaliczenia:
- Uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności bez okazania zwolnienia lekarskiego);
- Poprawne wykonywanie zadań podczas ćwiczeń i zadanych do wykonania w domu, są one systematycznie oceniane
|
W cyklu 2025/26Z:
H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005; A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne; Warszawa 2005 (publikacja dostępna w formie elektronicznej w czytelni iBuk z komputerów działających w sieci uniwersyteckiej – http://www.ibuk.pl/korpo/fiszka.php?id=247); T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2008; 4E. F. Przyłubscy, Język polski na co dzień, Warszawa 1985. Bralczyk, Miodek, Markowski w rozmowie z Jeszym Sosnowskim, Wszystko zalezy od przyimka, Warszawa 2014. Wielki słownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni i interpunkcji, red. E. Polański, Warszawa 2006, wyd. 2 poprawione (szczególnie Pisownia polska, p. I-IX, s. 9-106 oraz Interpunkcja polska, p. XI-XII, s. 118-151; teksty te są również dostępne w Internecie na stronie www.so.pwn.pl/zasady ); Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2006 (hasła problemowe: błąd językowy, daty, estetyka słowa, etyka słowa, imiona, innowacja językowa, interpunkcja, kodyfikacja normy językowej, kontaminacja, kryteria poprawności językowej, kultura języka, nazwiska, nazwy mieszkańców, nazwy własne jako rzeczowniki pospolite, norma językowa, odmiana nazw miejscowych, ortografia, polityka językowa, poprawność językowa, poradnictwo językowe, postawy wobec języka, skrót, skrótowce, sprawność językowa, świadomość językowa, tytuły kobiet, uzus językowy, zdanie). A. Markowski, Jak dobrze mówić i pisać po polsku. Warszawa 2000. A. Markowski, Polszczyzna znana i nieznana. Porady, ciekawostki, dyktanda konkursowe. Gdańsk 1999. A. Markowski, Język polski. Poradnik Profesora Andrzeja Markowskiego. Warszawa 2003. M. Bańko (red.), Polszczyzna na co dzień. Warszawa 2006. M. Bańko, Słownik peryfraz, czyli wyrażeń omownych. Warszawa 2002. M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa 2008. J. Miodek, O języku do kamery. Rzeszów 1992. J. Miodek (red.), O zagrożeniach i bogactwie polszczyzny. Wrocław 1996. J. Podracki, Pułapki językowe - w szkole i nie tylko, Warszawa 2000. E. Wolańska (red.), Polszczyzna publiczna początku XXI wieku, Warszawa 2007. W. Pisarek (red.), Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, Kraków 1999. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: