Filozofia 2401-D-S1-1-F
Wykład prezentuje szereg znanych koncepcji i nurtów filozoficznych, które wpływały na historię i kształt myśli Zachodniej, uczestnicząc w kształtowaniu także naszego sposobu myślenia. Dyskurs filozoficzny wydaje się abstrakcyjny i oderwany od prozy codziennego życia, ale w gruncie rzeczy jest on bliski światopoglądowej strony naszego myślenia, i operuje na poziomie podstawowych sensów i systemów wartości, które mogą dawać uzasadnienie tego jak myślimy, co robimy, czego pragniemy, o co walczymy. Zadaniem zajęć o tematyce filozoficznej jest zatem m.in. wypracowanie umiejętności głębszej, podstawowej optyki zjawisk i doświadczeń, w których uczestniczy człowiek. A ta z kolei jest ważna w praktyce poszukiwania, interpretowania, przekazywania, upubliczniania informacji, decydowania o tym, co jest mniej lub bardziej ważne, co domaga się odkrycia czy wymaga zrozumienia. Dodatkowo filozoficzny sposób myślenia jest wyjątkowo użyteczny w rozumieniu sporów światopoglądowych czy konfliktów różnych opinii, stanowi pomoc z spojrzeniu na nie z pozycji neutralnej.
|
W cyklu 2024/25Z:
Przegląd zagadnień filozoficznych w perspektywie historycznej i problemowej, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki ontologicznej, epistemologicznej i aksjologicznej. Zajęcia te mają na celu zapoznanie studentów z myśleniem filozoficznym kultury Zachodu, które współdecydowało o kształcie cywilizacji europejskiej. Wykład obejmuje prezentację głównych okresów (filozofia przednowożytna, nowożytna i ponowożytna), subdyscyplin (ontologia, epistemologia, aksjologia) i podziałów/problemów filozoficznych (np. realizm-antyrealizm, materializm-idealizm, racjonalizm-empiryzm, dogmatyzm-sceptycyzm, deontologia-teleologia etc.) oraz ich bardziej szczegółową dyskusję w wybranych teoriach filozoficznych historii filozofii zachodniej. |
W cyklu 2025/26Z:
Przegląd zagadnień filozoficznych w perspektywie historycznej i problemowej, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki ontologicznej, epistemologicznej i aksjologicznej. Zajęcia te mają na celu zapoznanie studentów z myśleniem filozoficznym kultury Zachodu, które współdecydowało o kształcie cywilizacji europejskiej. Wykład obejmuje prezentację głównych okresów (filozofia przednowożytna, nowożytna i ponowożytna), subdyscyplin (ontologia, epistemologia, aksjologia) i podziałów/problemów filozoficznych (np. realizm-antyrealizm, materializm-idealizm, racjonalizm-empiryzm, dogmatyzm-sceptycyzm, deontologia-teleologia etc.) oraz ich bardziej szczegółową dyskusję w wybranych teoriach filozoficznych historii filozofii zachodniej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny. (Szczegóły są prezentowane i omawiane podczas pierwszego spotkania.)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura zalecana:
1. Wł. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. I-III, dowolne wydania,
2. J. Legowicz, Historia filozofii. Elementy doksografii, dowolne wydania.
3. R. Palacz, Klasycy filozofii, Warszawa 1997,
4. R. Palacz, Klasycy filozofii polskiej, Warszawa 1999,
5. E. Gilson, Historia filozofii współczesnej, Warszawa 1977,
6. J. Galarowicz, Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992,
7. M.A. Krąpiec, Metafizyka. Zarys teorii bytu, Lublin 1978,
8. F. Copleston, Filozofie i kultury, Warszawa 1986,
9. O. Gigon, Główne problemy filozofii starożytnej, Warszawa 1966,
10. G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. I-III, Lublin 1993-1999.
11. V. Bourke, Historia etyki,
12. R. Tarnas, Dzieje umysłowości zachodniej, Poznań 2002,
13. J. Hospers, Wprowadzenie do analizy filozoficznej, Warszawa 2001,
14. K. Löwith, Historia powszechna i dzieje zbawienia, Kęty 2002,
15. A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1987,
16. F. Copleston, Historia filozofii ( I – IX), Warszawa w różnych latach,
17. Z. Kuderowicz, Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa 1989,
18. A. Ayer, Problem poznania, Warszawa 1965,
19. E. Martens (red.), Filozofia. Podstawowe pytania, Warszawa 1995,
20. Inne podręczniki z historii filozofii,
|
W cyklu 2024/25Z:
1. F. Copleston, Historia filozofii (I – XI), Warszawa w różnych latach. 2. Wł. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. I-III, dowolne wydania. |
W cyklu 2025/26Z:
1. F. Copleston, Historia filozofii (I – XI), Warszawa w różnych latach. 2. Wł. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. I-III, dowolne wydania. |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia odbywają się w trybie synchronicznym (telekonferencje, webinary) i asynchronicznym (prezentacje, e-mail), za pomocą Teams, e-mail. Warunki zaliczenia: przygotowanie przez studentów prac, zaliczenia cząstkowe składają się na zaliczenie końcowe. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia odbywają się w trybie synchronicznym (telekonferencje, webinary) i asynchronicznym (prezentacje, e-mail), za pomocą Teams, e-mail. Warunki zaliczenia: przygotowanie przez studentów prac, zaliczenia cząstkowe składają się na zaliczenie końcowe. |
W cyklu 2024/25Z:
Warunki zaliczenia: |
W cyklu 2025/26Z:
Warunki zaliczenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: