Emisja głosu
2401-D-S1-1-EG
Wykład ma na celu przekazanie wiedzy na temat m.in:
- anatomiczno-fizjologicznych uwarunkowaniach powstawania głosu
- zagrożeń wynikających z niewłaściwego posługiwania się głosem
- zasad higieny pracy głosem
Ćwiczenia ( indywidualne i grupowe) mają za zadanie:
- eliminowanie złych nawyków emisyjnych,
- opanowanie poprawnych nawyków i technik emisyjnych (oddech, fonacja, artykulacja) będących podstawą prawidłowego posługiwania się głosem
- eliminowanie powszechnych błędów językowych i artykulacyjnych
- naukę właściwego używania elementów prozodycznych oraz mowy ciała wzmacniających przekaz werbalny
Całkowity nakład pracy studenta
1.Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (1 ECTS):
Udział w zajęciach: 15
Konsultacje na dyżurach, komunikacja mailowa: 15
2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do
zaliczenia przedmiotu (1 ECTS):
Zapoznanie się z literaturą przedmiotu: 10
Czas wymagany do przygotowania prezentacji ustnych podczas laboratorium: 15
Czas wymagany do przygotowania się do kolokwium zaliczeniowego: 10
Efekty uczenia się - wiedza
K_W03; K_W04
Student:
- definiuje emisję głosu i jej rodzaje
- opisuje mechanizm powstawania mowy
- klasyfikuje typy oddychania
- opisuje podstawowe zasady prawidłowej emisji głosu takie jak: używanie właściwej średnicy głosu i miękkiego nastawienia głosu, kierowanie głosu na maskę itd.
- poznaje zasady prawidłowej artykulacji i akcentowania (zdaniowego i logicznego)
- poznaje podstawowe zasady wystąpień publicznych
- charakteryzuje choroby aparatu głosowego związane z wadliwą emisją i przedstawia sposoby ich zapobiegania
- opisuje najważniejsze zasady higieny pracy głosem
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U04; K_U07
Student:
- posługuje się prawidłowym oddechem(oddech przeponowy)
- właściwie operuje oddechem spoczynkowym i dynamicznym
- używa miękkiego nastawienia głosu
- właściwie wykorzystuje rezonatory głosowe (kieruje głos na "maskę") podczas mówienia
- posługuje się właściwą, dostosowaną do indywidualnych predyspozycji średnicą głosu
- posługuje się właściwym akcentem wyrazowym, także w przypadku wyrazów obcojęzycznych..
- w sposób świadomy używa akcentu logicznego celem podkreślenia sensu i uwydatnienia istotnych elementów wypowiedzi.
- unika błędów artykulacyjnych
- mówi w sposób ciekawy i urozmaicony poprzez umiejętne stosowanie
elementów prozodycznych
- nawiązuje i podtrzymuje kontakt wzrokowy ze słuchaczami oraz używa
adekwatnej mowy ciała celem wzmocnienia skuteczności przekazu
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01; K_K04
Student:
- umiejętnie i sprawnie komunikuje się z innymi ludźmi
- potrafi wywierać pożądany wpływ na innych ludzi
- nabywa umiejętność skutecznej interakcji z otoczeniem
Metody dydaktyczne
1. Ćwiczenia praktyczne technik emisyjnych - indywidualne i grupowe
2. Wykład , pogadanka, prezentacja power point
3. Praca z tekstem, krytyczna analiza materiałów filmowych i nagrań dźwiękowych
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Frekwencja ( dopuszczalna 1 nieobecność) - 10%
2. Bieżąca ocena aktywności na podstawie ćwiczeń z emisji głosu
wykonywanych przez Studentów i Studentki podczas zajęć. Ćwiczenia
prezentowane są indywidualnie oraz grupowo - 20%
3. Końcowe teoretyczno-praktyczne kolokwium zaliczeniowe obejmujące
zagadnienia dotyczące posługiwania się głosem w pracy dziennikarskiej
oraz zasad higieny pracy głosem - 70%
Literatura
- Dabrowski Łukasz. Tajniki wystąpień publicznych. Gliwice 2012
- Heigl Peter. 30 minut, aby zostać dobrym mówcą.Katowice 2004
- Hindle Tim. Sztuka prezentacji. Warszawa 2000
- Lewis David. Spokojny oddech. Warszawa 2003
- Orłoś Maciej. O sztuce wystąpień publicznych. Warszawa 2018
- Red. Barbara Werner. Głos i jego zaburzenia. Wrocław 2004
- Red. Mariola Śliwińska-Kowalska. Głos narzędziem pracy. Łódź 1999
- Styczek Irena. Logopedia. Warszawa 1980
- Tarasiewicz Bogumiła. Mówię i śpiewam świadomie. Kraków 2003
- Toczyska Bogumiła. Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańsk 2000
- Weller Stella. Oddech, który leczy. Gdańsk 2004
|
W cyklu 2022/23L:
- Dabrowski Łukasz. Tajniki wystąpień publicznych. Gliwice 2012 - Heigl Peter. 30 minut, aby zostać dobrym mówcą.Katowice 2004 - Hindle Tim. Sztuka prezentacji. Warszawa 2000 - Lewis David. Spokojny oddech. Warszawa 2003 - Orłoś Maciej. O sztuce wystąpień publicznych. Warszawa 2018 - Red. Barbara Werner. Głos i jego zaburzenia. Wrocław 2004 - Red. Mariola Śliwińska-Kowalska. Głos narzędziem pracy. Łódź 1999 - Styczek Irena. Logopedia. Warszawa 1980 - Tarasiewicz Bogumiła. Mówię i śpiewam świadomie. Kraków 2003 - Toczyska Bogumiła. Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańsk 2000 - Weller Stella. Oddech, który leczy. Gdańsk 2004
|
W cyklu 2023/24L:
- Dabrowski Łukasz. Tajniki wystąpień publicznych. Gliwice 2012 - Heigl Peter. 30 minut, aby zostać dobrym mówcą.Katowice 2004 - Hindle Tim. Sztuka prezentacji. Warszawa 2000 - Lewis David. Spokojny oddech. Warszawa 2003 - Orłoś Maciej. O sztuce wystąpień publicznych. Warszawa 2018 - Red. Barbara Werner. Głos i jego zaburzenia. Wrocław 2004 - Red. Mariola Śliwińska-Kowalska. Głos narzędziem pracy. Łódź 1999 - Styczek Irena. Logopedia. Warszawa 1980 - Tarasiewicz Bogumiła. Mówię i śpiewam świadomie. Kraków 2003 - Toczyska Bogumiła. Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańsk 2000 - Weller Stella. Oddech, który leczy. Gdańsk 2004
|
W cyklu 2024/25L:
- Dabrowski Łukasz. Tajniki wystąpień publicznych. Gliwice 2012 - Heigl Peter. 30 minut, aby zostać dobrym mówcą.Katowice 2004 - Hindle Tim. Sztuka prezentacji. Warszawa 2000 - Lewis David. Spokojny oddech. Warszawa 2003 - Orłoś Maciej. O sztuce wystąpień publicznych. Warszawa 2018 - Red. Barbara Werner. Głos i jego zaburzenia. Wrocław 2004 - Red. Mariola Śliwińska-Kowalska. Głos narzędziem pracy. Łódź 1999 - Styczek Irena. Logopedia. Warszawa 1980 - Tarasiewicz Bogumiła. Mówię i śpiewam świadomie. Kraków 2003 - Toczyska Bogumiła. Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańsk 2000 - Weller Stella. Oddech, który leczy. Gdańsk 2004
|
W cyklu 2025/26L:
- Dabrowski Łukasz. Tajniki wystąpień publicznych. Gliwice 2012 - Heigl Peter. 30 minut, aby zostać dobrym mówcą.Katowice 2004 - Hindle Tim. Sztuka prezentacji. Warszawa 2000 - Lewis David. Spokojny oddech. Warszawa 2003 - Orłoś Maciej. O sztuce wystąpień publicznych. Warszawa 2018 - Red. Barbara Werner. Głos i jego zaburzenia. Wrocław 2004 - Red. Mariola Śliwińska-Kowalska. Głos narzędziem pracy. Łódź 1999 - Styczek Irena. Logopedia. Warszawa 1980 - Tarasiewicz Bogumiła. Mówię i śpiewam świadomie. Kraków 2003 - Toczyska Bogumiła. Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańsk 2000 - Weller Stella. Oddech, który leczy. Gdańsk 2004
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: