Reportaż i dokument 2401-D-S1-1-DNM-RiD
Przedmiot służy: a) przybliżeniu historii, teorii i aspektów warsztatowych dot. reportażu oraz zapoznaniu się z najważniejszymi jego odmianami gatunkowymi; b) omówieniu właściwości wybranych niefikcjonalnych form literackich (jak np. biografia, dziennik); c) przybliżeniu form dokumentalnych w kinie i telewizji; d) przybliżeniu najważniejszych postaci związanych z ich tworzeniem.
W trakcie semestru przewidziane są tematy:
1. Reportaż i jego odmiany. Zarys historii polskiego reportażu.
2. Reporter i jego warsztat.
3. Literatura faktu: wspomnienia, wywiady-rzeki i biografie.
4. Film dokumentalny - właściwości, funkcje, odmiany gatunkowe.
5. Sylwetki i styl najwybitniejszych polskich twórców reportaży, autorów biografii i dokumentalistów.
6. Aspekty etyczne pracy reportażysty, biografa i dokumentalisty.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- giełda pomysłów
- obserwacji
- referatu
- ćwiczeniowa
- WebQuest
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Obowiązkowa obecność, dopuszczalne 2 nieobecności, bez względu na powód. Przekroczenie limitu absencji oznacza niedopuszczenie do zaliczenia. Osoby legitymujące się IOS powinny uczęszczać na zajęcia ze względu na ich praktyczny wymiar.
Ocena semestralna uwzględnia aktywność studenta/-tki w trakcie zajęć (zaangażowanie w analizę przypadków, znajomość lektur kontekstowych weryfikowana stopniem wykorzystania aparatury pojęciowej w trakcie analiz, udział w dyskusji itp.). Aktywność i zaangażowanie może skutkować podniesieniem semestralnej noty o 0,5 stopnia.
Na ocenę końcową składa się średnia ważona, wyliczona z ocen, które student/-tka uzyska za realizację zadań cząstkowych.
Punkty ujemne: - 0,5 stopnia za każde niewykonane w terminie zadanie.
UWAGA! Brak jednego lub więcej zadań cząstkowych = ocena ndst na koniec semestru.
Skala ocen:
pow. 50% dst
pow. 65% dst+
pow. 75% db
pow. 83% db+
pow. 90% bdb
UWAGA! Jeśli uznam, że studenci nie znają pojęć i kategorii analitycznych, których samodzielne przygotowanie jest warunkiem udziału w konkretnych zajęciach, zastosuję narzędzie weryfikujące w formie niezapowiedzianego quizu...
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
A. Magdoń, Reporter i jego warsztat, Kraków 2000.
G. Kędzielawska, Przewodnik dokumentalisty: podstawy warsztatu: skrypt, Łódź 2016.
M. Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2004.
E. Ewart, Widziałam, Warszawa 2015.
K. Karabasz, Odczytać czas, Łódź 2009.
T. Lis, K. Skowroński, M. Ziomecki, ABC dziennikarstwa, Warszawa 2002.
K. Wolny-Zmorzyński, Reportaż – jak go napisać? Poradnik dla słuchaczy studiów dziennikarskich. Warszawa 2004.
K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język. Warszawa 2006.
Polski film dokumentalny w XXI wieku, red. T. Szczepański, M. Kozubek, Łódź 2016.
E. Żyrek-Horodyska, Reportaż biograficzny czy biografia reportażowa? Refleksje genologiczne i analiza przypadku, https://wnus.edu.pl/au/pl/issue/952/article/15553/.
Reportaże i filmy dostępne m.in. w serwisach:
https://www.arte.tv/pl
http://www.filmpolski.pl
https://vod.pl/filmy-dokumentalne
http://ninateka.pl/filmy/film,dokumenty https://www.cda.pl/video/show/filmy_dokumentalne/p1
Historia polskiego filmu dokumentalnego:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLGVPA5rfUcppcdMwNvGOJ5_-1cK8ZvcSw
Reportaże radiowe i internetowe odmiany reportaży.
Wybrane reportaże literackie oraz reportaże i fotoreportaże prasowe.
+ materiały dostępne na platformie Moodle UMK, w kursie przypisanym do przedmiotu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: