Komunikacja wizualna 2401-D-S1-1-BPR-KW
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z głównymi teoriami i wynikami badań nad komunikacją wizualną, a następnie aplikacja przyswojonej wiedzy do analiz komunikatów wizualnych oraz przygotowania projektów.
W trakcie zajęć podejmowane będą m.in. tematy:
1. Rola oka/widzenia w procesie poznawczym.
2. Elementy kodu wizualnego: kolor, kształt, ton, faktura itd.; ich rola w konstruowaniu przekazu wizualnego.
3. Polska szkoła plakatu.
4. Infografika jako gatunek dziennikarski.
5. Język filmu.
6. Rola ilustracji książkowej i prasowej.
7. Felieton graficzny i karykatura.
8. Fotograficzne gatunki dziennikarskie.
9. Sztuka typografii.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- punktowana
- referatu
- studium przypadku
- obserwacji
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Obowiązkowa obecność, dopuszczalne 2 nieobecności, bez względu na powód. Przekroczenie limitu absencji oznacza niedopuszczenie do zaliczenia. Osoby legitymujące się IOS powinny uczęszczać na zajęcia ze względu na ich praktyczny wymiar.
Ocena semestralna uwzględnia aktywność studenta/-tki w trakcie zajęć (zaangażowanie w analizę przypadków, znajomość lektur kontekstowych weryfikowana stopniem wykorzystania aparatury pojęciowej w trakcie analiz, udział w dyskusji itp.). Aktywność i zaangażowanie może skutkować podniesieniem semestralnej noty o 0,5 stopnia.
Na ocenę końcową składa się średnia ważona, wyliczona z ocen, które student/-tka uzyska za realizację zadań cząstkowych.
Punkty ujemne: - 0,5 stopnia za każde niewykonane w terminie zadanie.
UWAGA! Brak jednego lub więcej zadań cząstkowych = ocena ndst na koniec semestru.
Skala ocen:
pow. 50% dst
pow. 65% dst+
pow. 75% db
pow. 83% db+
pow. 90% bdb
UWAGA! Jeśli uznam, że studenci nie znają pojęć i kategorii analitycznych, których samodzielne przygotowanie jest warunkiem udziału w konkretnych zajęciach, zastosuję narzędzie weryfikujące w formie niezapowiedzianego quizu...
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
D. Freedberg, Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, Kraków 2005.
B. Block, Opowiadanie obrazem. Tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, Warszawa 2010.
A. Ogonowska, Przemoc ikoniczna. Zarys wykładu, Kraków 2004.
B. Bergström, Komunikacja wizualna, Warszawa 2009.
G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010.
K. Wolny-Zmorzyński, Fotograficzne gatunki dziennikarskie, Warszawa 2007.
L. Taylor, A. Willis, Medioznawstwo. Teksty, instytucje, odbiorcy, Kraków 2006.
P. Sztompka, Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa 2012.
+ materiały dydaktyczne opublikowane na platformie Moodle UMK, w kursie, który jest przypisany do przedmiotu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: