Językowe techniki oddziaływania na odbiorcę 2401-D-S1-1-BPR-JT
Wprowadzenie do językowych technik oddziaływania
– podstawowe pojęcia: perswazja, manipulacja, wpływ społeczny
– różnice między komunikacją informacyjną, perswazyjną i manipulacyjną
– etyka komunikowania.
Środki stylistyczne i retoryczne w komunikatach perswazyjnych
– figury retoryczne, metafora, hiperbola, ironia
– rytm, powtórzenia, kontrast, pytania retoryczne
– przykłady z reklamy, polityki i mediów społecznościowych.
Mechanizmy psychologiczne oddziaływania językowego
– reguły wpływu społecznego (Cialdini)
– heurystyki i błędy poznawcze wykorzystywane w reklamie i propagandzie
– język emocji w komunikacji masowej.
Język reklamy – kody, schematy, strategie
– charakterystyka języka marketingowego
– slogany, call to action, storytelling w reklamie
– analiza case studies kampanii reklamowych.
Techniki manipulacyjne w komunikatach medialnych
– dezinformacja, fake news, clickbait
– framing i spin
– przykłady manipulacji językowej w prasie, TV i internecie.
Perswazja w nowych mediach i komunikacji cyfrowej
– język social mediów, memy, mikroprzekazy
– personalizacja komunikatów i reklama behawioralna
– wpływ algorytmów na język i odbiór komunikatów.
Warsztat analityczny – rozpoznawanie technik perswazji i manipulacji
– analiza tekstów reklamowych, politycznych i publicystycznych
– ćwiczenia w identyfikacji środków językowych
– praca indywidualna i w grupach.
Warsztat praktyczny – tworzenie komunikatów perswazyjnych
– przygotowanie sloganu reklamowego
– opracowanie krótkiej kampanii (plakat, wpis w social media)
– wykorzystanie różnych środków stylistycznych i retorycznych.
Krytyczna ocena przekazów medialnych
– etyczne aspekty perswazji i manipulacji
– granica między kreatywną perswazją a szkodliwą manipulacją
– rozwijanie kompetencji odbiorczych.
Samokształcenie i rozwój w obszarze językowych technik oddziaływania
– przegląd literatury fachowej i portali branżowych
– trendy w komunikacji marketingowej i reklamowej
– zachęta do uczestnictwa w wydarzeniach branżowych, konferencjach, warsztatach.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- punktowana
- ćwiczeniowa
- projektu
- klasyczna metoda problemowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach; dopuszczalne są maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Trzecia nieobecność nieusprawiedliwiona skutkuje brakiem zaliczenia kursu.
2. Zadania śródsemestralne (3 w trakcie semestru):
Zadanie 1: Analiza wybranego komunikatu perswazyjnego (np. reklamy prasowej, spotu wideo, wpisu w mediach społecznościowych) - identyfikacja zastosowanych środków stylistycznych i retorycznych.
Zadanie 2: Krótka forma własna - przygotowanie sloganu reklamowego lub minikampanii (plakat, wpis w social media) z wykorzystaniem poznanych technik językowych.
Zadanie 3: Esej/refleksja (2-3 strony) dotyczący wybranego współczesnego dylematu komunikacyjnego (np. clickbait, fake news, manipulacja polityczna), wraz z propozycją etycznych rozwiązań.
3. Praca zaliczeniowa (na koniec semestru):
Opracowanie większego projektu analityczno-praktycznego, np. raportu (5-7 stron) analizującego językową warstwę wybranej kampanii reklamowej, politycznej lub społecznej.
Projekt powinien obejmować:
opis kampanii i jej kontekstu,
analizę zastosowanych środków perswazyjnych i/lub manipulacyjnych,
ocenę skuteczności przekazu,
refleksję nad aspektami etycznymi.
Kryteria oceny:
znajomość i rozumienie omawianych zagadnień teoretycznych,
umiejętność rozpoznawania i stosowania technik językowych,
krytyczne i samodzielne myślenie,
poprawność językowa i stylistyczna prac,
terminowość oddawania zadań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: