Rozbudowane systemy składu tekstu 2401-AI-ZSP-3MW-s1
Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy z tworzeniem publikacji (np. książki) w programie Adobe InDesign. Program zajęć przewiduje przede wszystkim praktyczne ćwiczenia, które pozwalają stopniowo wdrażać uczestników w proces samodzielnego tworzenia oraz łamania bloku publikacji i przygotowania go do druku, poczynając od prostych tekstów do publikacji zawierających elementy bardziej zróżnicowane, jak ilustracje, tabele, teksty pomocnicze. Celem zajęć jest przede wszystkim uświadomienie złożoności działań i decyzji podejmowanych przez osobę składająca publikację, które wpływają na kształt i funkcjonalność publikacji. Nabyciu tych umiejętności służy realizacja konkretnych zadań z zakresu edytorstwa.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne poszukujące
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność i aktywność w zajęciach dydaktycznych (możliwe dwie nieobecności) – K01, K02
2. Indywidualne zadanie praktyczne (projekt) z wykorzystaniem poznanych rozwiązań edytorskich – W01, W02, U01
3. Prezentacja własnego składu edytorskiego oraz odpowiedź z zakresu wykorzystanych w nim rozwiązań – W01, W02, U02
Kryteria oceniania:
– aktywność na zajęciach (do 20% oceny),
– przygotowanie projektów (do 60% oceny),
– odpowiedź ustna (do 20% oceny).
Projekty splagiatowane lub wykonane niesamodzielnie nie podlegają ocenie.
Ostateczna ocena z zajęć:
ocena bdb – 90% i więcej
ocena db + – 80% do 89%
ocena db – 70% do 79%
ocena dst + – 60% do 69%
ocena dst – 50% do 59%
ocena ndst – 49% i poniżej
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Ambrose G., Harris P., Layout - zasady / kompozycja / zastosowanie, Warszawa 2008.
2. Ambrose G., Harris P., Pre-press. Poradnik dla grafików, Warszawa 2010.
3. Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Warszawa 1978.
4. Bierkowski T., O typografii, Gdańsk 2009.
5. Felici J., Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu, tłum. M. Kotwicki, P. Biłda, Gdańsk 2007.
6. French N., InDesign i tekst. Profesjonalna typografia w Adobe InDesign, Warszawa 2010.
7. Goliatowski J. R., Kolankiewicz M., Jak to zrobić? Naświetlanie, skanowanie, skład, Warszawa 1996.
8. Gosney M., Szara księga. Komputerowe projektowanie czarnobiałych publikacji, Warszawa 1994.
9. Hochuli J., Detal w typografii, Kraków 2010.
10. Hochuli J., Projektowanie książki w Szwajcarii, Kraków 1995.
11. Kamiński B., Cyfrowy prepress, drukowanie i procesy wykończeniowe, Warszawa 1999.
12. Kamiński B., Prepress i barwy, Warszawa 1997.
13. Kwaśny A., DTP. Skład. Tworzenie plików postscriptowych. Druk. Księga eksperta, Warszawa 2002.
14. Lenk K., Krótkie teksty o sztuce projektowania, Gdańsk 2011.
15. Malinowska T., Syta L., Redagowanie techniczne książki, wyd. 2, Warszawa 1981.
16. Sopyło M., Estetyka książki elektronicznej, Gdynia 2008.
17. Tomaszewski A., Architektura książki, Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca:
1. Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Kraków 2007.
2. Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002.
3. Widzieć–Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red. P. Dębowski, J. Mrowczyk, Kraków 2011.
4. Willberg H. P., Forssman F., Pierwsza pomoc w typografii. Poradnik używania pisma, tłum. M. Szalsza, Gdańsk 2006.
|
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: