Wyszukiwanie informacji 2401-AI-WSI-12-s1
Celem zajęć jest nauka identyfikacji i wykorzystania w sposób skuteczny i kreatywny internetowego środowiska wyszukiwawczego. Przedmiot przedstawia i charakteryzuje typy i funkcje sieciowych narzędzi wyszukiwawczych, architekturę informacji współcześnie stosowanych narzędzi oraz ich trendy rozwojowe. Pozwala także poznać i stosować różnorodne strategie, metody czy taktyki wyszukiwawcze. Mają one posłużyć do wykształcenia praktycznych umiejętności wyszukiwania i selekcji różnorodnych informacji, danych i obiektów online. Wiedza nabyta w procesie dydaktycznym zostanie przełożona na praktykę dzięki szeregowi zadań i kwerend różnego rodzaju oraz wsparciu e-learningowemu.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność i aktywność studenta na zajęciach dydaktycznych (dopuszczana jedna nieobecność) – W1, W3
2. Ćwiczenia wyszukiwawcze (kwerendy) wykonywane w trakcie zajęć – W1, W2, U1, U2, U3, U4, K1
3. Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności – W1, W2, W3
Kryteria oceniania:
- aktywność na zajęciach (do 10 %)
- wykonywanie ćwiczeń na zajęciach (do 30%)
- kolokwium (do 60%)
Ostateczna ocena z zajęć:
5 – 90% i więcej
4+ - 80-89%
4 – 70-79%
3+ - 60 – 69%
3 – 51 – 59%
2 – 50% i poniżej
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kłopotek M. A. Inteligentne wyszukiwarki internetowe, Warszawa 2001
2. Karciarz M., Dutko M., Informacja w Internecie, Warszawa 2010
3. Społeczeństwo i sieć informacyjna. Praca zbiorowa pod red. B. Sosińskiej-Kalaty i E. Chuchro, Warszawa 2012
4. Derfert-Wolf, L. Dogonić Google?, 2010. In Biblioteka w kryzysie czy kryzys w bibliotece? IV Konferencja Biblioteki Politechniki Łódzkiej, Łódź, 15-17 June 2010. Biblioteka Politechniki Łódzkiej. s. 41-52.Tryb dostępu: http://eprints.rclis.org/handle/10760/17361#.UNGch7RFE50
5. Pulikowski A., Wyszukiwanie informacji w Internecie, [w:] Bibliotekarstwo. Nauka-Dydaktyka-Praktyka, pod red. A. Tokarskiej, Warszawa 2013, s. 449-462.
6. Pamuła-Cieślak N., Analiza czynników wpływających na jakościowe cechy wyników w wyszukiwarce Google, [w:] Toruńskie studia bibliologiczne, 2013, nr 1, s. 111-126.
7. Pamuła-Cieślak N., Efektywne wyszukiwanie w Internecie – przegląd problemów i rozwiązań, [w:] Biblioteki wobec nowych zadań, pod red. E. Głowackiej, Toruń 2004, s. 63-75
8. Dobosz K., Przeszukiwanie zasobów Internetu, Warszawa 2012.
9. Papińska-Kacperek J., Wyszukiwanie informacji w Internecie, Łódź 2006. Tryb dostępu: http://www.ki.uni.lodz.pl/~jpapkac/podstawy/wyszukiwanie.pdf
10. Szczepańska A., Podstawowe strategie wyszukiwania informacjii ich wykorzystanie w praktyce wyszukiwarek. 2006. Tryb dostępu: http://eprints.rclis.org/15040/1/PODSTAWOWE_STRATEGIE_WYSZUKIWANIA_INFORMACJI.pdf
11. Szczepańska A., Strategia, heurystyka i taktyka wyszukiwania informacji. Próba uporządkowania pojęć, Przegląd Biblioteczny 2006/2, s. 165-187
12. Skórka S., Nawigacja jako strategia wyszukiwawcza w hierarchicznym systemie hipermedialnym. W: Multimedialne i sieciowe systemy informacyjne. Materiały konferencyjne pod red. Cz. Daniłowicza, Wrocław 2002, s. 455-463
13. Głowacka E., Jarocki M., Kowalska M., Kurkowska E., Pamuła-Cieślak N., Współczesne źródła informacji, W: Nauka o informacji, pod red. Wiesława Babika, Warszawa: Wydawn. SBP, 2016, s. 189-214
14. Pamuła-Cieślak N., Wyszukiwanie informacji w środowisku internetowym, W: Nauka o informacji, pod red. Wiesława Babika, Warszawa: Wydawn. SBP, 2016, s. 189-214
15. Pulikowski A., Zasoby i wyszukiwanie informacji naukowej, W: Nauka o informacji, pod red. Wiesława Babika, Warszawa: Wydawn. SBP, 2016, s. 507-532
Literatura uzupełniająca:
1. Gnyp P., Google za bardzo ci ufamy, W: Technologie Gazeta.pl, 2012. Tryb dostępu: http://technologie.gazeta.pl/internet/1,104665,11474369,Google__za_bardzo_ci_ufamy.html
2. Sullivan D., Search 4.0: putting humans back in search, Search Engine Watch [online] 2008.Tryb dostępu: http://searchengineland.com/search-40-putting-humans-back-in-search-14086.php
3. Sosińska-Kalata B., Modele organizacji wiedzy w systemach wyszukiwania informacji o dokumentach, Warszawa 1999
4. Sonnenreich W., A History of Search Engines [online]. Wiley 1997. Tryb dostępu: http://www.wiley.com/legacy/compbooks/sonnenreich/history.html
5. Skórka S., Strategie poszukiwania informacji w edukacyjnym serwisie internetowym, Przegląd Biblioteczny 3/2005, s. 321-340
6. Sinnghal A., Stanisławski P., To, czym zajmujemy się w Google‘u to budowanie użytecznej inteligencji. Technologie Gazeta.pl 2012. Tryb dostępu: http://technologie.gazeta.pl/internet/1,104665,12701537,_To__czym_zajmujemy_sie_w_Google_u__to_budowanie_uzytecznej.html
7. Kunikowski J., Google Book Search, Przegląd informacyjno-dokumentacyjny 2009/3, s. 39-46
8. Graf wiedzy: rzeczy nie słowa. [online] 15.05.2013 [dostep: 15.05.2014]. Dostępny w World Wide Web: http://googlepolska.blogspot.com/2013/05/graf-wiedzy-rzeczy-nie-sowa.html
9. Cisek S., Fajfer A., Imiołek-Stachura K., Wierzbicka J., Podstawy poszukiwania informacji w Internecie. Wybrane aspekty, W: Zawód infobroker, Warszawa 2015, s. 299-308
10. Krysiński P., Kowalska M., Pamuła-Cieślak N., Warsztat pracy infobrokera. W: Infobrokerstwo, pod red. M. Kowalskiej i T. Wojewódzkiego, Gdańsk 2015, s. 277-314
Uwagi
|
W cyklu 2022/23L:
Kanał MS Teams (jeśli zajęcia na uczelni przewidziane są w formie zdalnej, do kontaktu): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aHUDAdckJ7sTwIAUV423mPnDDQYsjDGB8UAtc8Vs0ZEs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a5a8d07b-1412-491a-855b-eda5901a698e&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
W cyklu 2023/24L:
Kanał MS Teams (jeśli zajęcia na uczelni przewidziane są w formie zdalnej, do kontaktu): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aHUDAdckJ7sTwIAUV423mPnDDQYsjDGB8UAtc8Vs0ZEs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a5a8d07b-1412-491a-855b-eda5901a698e&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
W cyklu 2024/25L:
Kanał MS Teams (jeśli zajęcia na uczelni przewidziane są w formie zdalnej, do kontaktu): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aHUDAdckJ7sTwIAUV423mPnDDQYsjDGB8UAtc8Vs0ZEs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a5a8d07b-1412-491a-855b-eda5901a698e&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
W cyklu 2025/26L:
Kanał MS Teams (jeśli zajęcia na uczelni przewidziane są w formie zdalnej, do kontaktu): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aHUDAdckJ7sTwIAUV423mPnDDQYsjDGB8UAtc8Vs0ZEs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a5a8d07b-1412-491a-855b-eda5901a698e&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: