Wprowadzenie do skryptowych języków programowania 2401-AI-WJP-11-s2
Bardzo istotną częścią badań z zakresu humanistyki jest analiza dużych ilości danych. Pojawiające się terminy 'Big data', czy 'Data science' mają dużo wspólnego z językami programowania. Zajęcia wprowadzają w świat programowania skryptowego, z wykorzystaniem jednego z najpopularniejszych na świecie języków - Python'. Ważne staję się, aby każdy architekt informacji znał choć podstawy automatycznej realizacji zadań tj. przechwytywania informacji z różnych nośników i formatów danych, przetwarzania tej informacji oraz jej późniejszego utrwalenia i prezentacji. Wszystkie te aspekty doskonale realizują skryptowe języki programowania. W części teoretycznej słuchacze zapoznają się z historią, trendami, syntaktyką i semantyką wspomnianych języków. W części praktycznej realizowane są projekty utrwalające pozyskaną wiedzę dotyczącą składni oraz algorytmiki. W opcjonalnym zakresie wspomniane i przećwiczone są również rozwiązania dotyczące języków programowania PHP oraz JavaScript.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- projektu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
1. Obecność i aktywność w zajęciach dydaktycznych – W1, W2, U1, U2
2. Zaliczenie pisemne (test) - W1, W2, U1, U2, K1, K2
Kryteria oceniania:
- aktywność na zajęciach (do 20% oceny) / (dla zaliczenia zdalnego 0%)
- test zaliczeniowy (do 80% oceny) / (dla zaliczenia zdalnego 100%)
15 pkt - b. dobry
14,5-14 pkt - dobry plus
13,5-12 pkt - dobry
11,5-11 pkt - dostateczny plus
10,5-10 pkt - dostateczny
9 i mniej pkt - niedostateczny
Laboratorium:
1. Obecność i aktywność w zajęciach dydaktycznych (możliwa jedna nieobecność) – U1, U2, K1, K2
2. Indywidualne zadanie praktyczne z wykorzystaniem poznanych rozwiązań – polegające na rozwiązaniu postawionego problemu programistycznego – W1, W2, U1, U2
3. Prezentacja indywidualnych zadań realizowanych w ramach zajęć (i/lub odpowiedź z zakresu wykorzystanych w nim rozwiązań) – W1, W2, U1, U2, K1, K2
Kryteria oceniania:
- aktywność i obecność na zajęciach (do 20% oceny)
- realizacja zadań (do 60% oceny)
- przygotowanie projektu (do 20% oceny)
Ostateczna ocena z zajęć:
5 – 90% i więcej
4+ – 80% do 89%
4 – 70% do 79%
3+ – 60% do 69%
3 – 51% do 59%
2 – 50% i poniżej
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. M. Lutz, Python: wprowadzenie, Gliwice 2020.
2. B. Lubanovic, Python. Nowoczesne programowanie w prostych krokach, Gliwice 2020.
3. M. Dawson, Python dla każdego. Podstawy programowania, Gliwice 2014.
4. P. Wróblewski, Python dla testera, Gliwice 2021.
Literatura uzupełniająca:
1. M. Luliński, G. Skarbicki, Python, C++, JavaScript. Zadania z programowania, Gliwice 2017.
2. T. Gaddis, Python dla zupełnie początkujących. Owoce programowania, Gliwice 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: