Wizualizacja informacji 2401-AI-WI-3MW-s1
Wizualizacja wiedzy bardzo pomaga w zrozumieniu pewnych zjawisk zachodzących w przyrodzie i społeczeństwie oraz przyczynia się do wizualnego podsumowania faktów.
Studenci poznają historię, współczesne metody, techniki i problematykę wizualizacji wiedzy odnoszącej się do różnych aspektów działalności człowieka, czy to polityki, gospodarki, nauki czy kultury. Seria ćwiczeń ukierunkowana jest na zdobywanie umiejętności takich jak: przygotowanie danych do przetworzenia, efektywna ich wizualizacja oraz analiza i interpretacja wyników.
W analizie wizualnej studenci posłużą się popularną metodą SNA, związanej z budowaniem i modulowaniem grafów, prezentujących interakcje społeczne. Przy znajomości podstawowych miar SNA można zidentyfikować role członków grupy oraz dokonać prognozowania funkcjonowania danej grupy społecznej w środowisku i zmieniających predefiniowanych warunkach. Taki podejście jest przydatne w ocenie dynamiki przepływu informacji i wiedzy w strukturach społecznych, ewaluacji interakcji społecznych i podejmowania decyzji menadżerskich, jak i jakości informacji.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- laboratoryjna
- projektu
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W ewaluacji pracy studenta bierze się pod uwagę:
1. Aktywność na zajęciach – U1, U2, K1, K2 (możliwe dwie nieobecności)
2. Szereg wykonanych zadań e-learningowych – W1 –W4, U1
3. Prezentacja i obrona projektów i grupowych – U1, U2, W2-W4, K1, K2.
Kryteria oceniania:
- aktywność na zajęciach (20% oceny)
- wykonywanie zadań (30% oceny)
- wykonanie i prezentacja projektu zaliczeniowego (50% oceny)
Ostateczna ocena z zajęć:
5 – 90% i więcej
4+ – 80% do 89%
4 – 70% do 79%
3+ – 60% do 69%
3 – 50% do 59%
2 – 49% i poniżej
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. V. Osińska. Wizualizacja informacji. Studium informatologiczne. Warszawa; SBP, 2016.
2. P. Biecek. Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! : zbiór esejów o sztuce prezentowania danych; SmarterPoland 2014.
3. A. Cairo. The functional art. An introduction to information graphics and visualization. Peachpit Press 2012 [on-line] http://www.thefunctionalart.com
4. W. Korsak. Wizualizacja informacji w biznesie. Novae Res - Wydawnictwo Innowacyjne, cop. 2015.
5. Information Visualizaion Techniques in Social Sciences and Humanities. V. Osinska, G. Osinski (red.). Hershey, PA: IGI Global, 2018.
6. V. Osińska. Wizualizacja i wyszukiwanie dokumentów. SBP 2010.
Literatura dodatkowa:
1. K. Börner. Atlas of Science. MIT Press, 2010 (udostępniona w czytelni bibl. BU).
2. wizualizacjainformacji.pl.
3. Ch. Chen. Information Visualization. Beyond the Horizon. Springer, 2008.
4. R. Tufte. Envisioning Information. Graphics Pr, 1990 (udostępniona w czytelni bibl. BU).
5. C. Ware. Information Visualization : Perception for Design. Morgan Kaufmann, 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: