Wizualizacja informacji 2401-AI-WI-12-s2
Wizualizacja wiedzy bardzo pomaga w zrozumieniu pewnych zjawisk zachodzących w przyrodzie i społeczeństwie oraz przyczynia się do wizualnego podsumowania faktów.
Studenci poznają historię, współczesne metody, techniki i problematykę wizualizacji wiedzy odnoszącej się do różnych aspektów działalności człowieka, czy to polityki, gospodarki, nauki czy kultury. Seria ćwiczeń ukierunkowana jest na zdobywanie umiejętności takich jak: przygotowanie danych do przetworzenia, efektywna ich wizualizacja oraz analiza i interpretacja wyników.
W analizie wizualnej studenci posłużą się popularną metodą SNA, związanej z budowaniem i modulowaniem grafów, prezentujących interakcje społeczne. Przy znajomości podstawowych miar SNA można zidentyfikować role członków grupy oraz dokonać prognozowania funkcjonowania danej grupy społecznej w środowisku i zmieniających predefiniowanych warunkach. Taki podejście jest przydatne w ocenie dynamiki przepływu informacji i wiedzy w strukturach społecznych, ewaluacji interakcji społecznych i podejmowania decyzji menadżerskich, jak i jakości informacji.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
1. Obecność i aktywność na zajęciach dydaktycznych (dopuszczalna jedna nieobecność) – W1, U1-U3, K1-K3
2. Przygotowanie projektu – W1-W3, U1, U2, U3
3. Prezentacja projektu – W1-W3, K1-K3
Kryteria oceniania:
- aktywność na zajęciach (do 20% oceny)
- przygotowanie projektu (do 60% oceny)
- prezentacja projektu (do 20% oceny)
Ostateczna ocena z zajęć:
5 – 90% i więcej
4+ – 80% do 89%
4 – 70% do 79%
3+ – 60% do 69%
3 – 51% do 59%
2 – 50% i poniżej
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. V. Osińska. Mapy nauki: badania, potencjał oraz wyzwania w przykładach. Toruń: UMK 2021.
2. Wizualizacja informacji. Studium informatologiczne. Torun: UMK, 2016.
3. V. Osińska. Wizualizacja i wyszukiwanie dokumentów. Warszawa; SBP, 2010.
4. P. Biecek. Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! : zbiór esejów o sztuce prezentowania danych; SmarterPoland 2014.
5. David McCandless. Informacja jest piękna. PWN 2015.
6. Cairo. The functional art. An introduction to information graphics and visualization. Peachpit Press 2012 [on-line] http://www.thefunctionalart.com
7. W. Korsak. Wizualizacja informacji w biznesie. Novae Res - Wydawnictwo Innowacyjne, cop. 2015.
8. Information Visualizaion Techniques in Social Sciences and Humanities. V. Osinska, G. Osinski (red.). Hershey, PA: IGI Global, 2018.
Literatura dodatkowa:
1. K. Börner. Atlas of Science. MIT Press, 2010 (udostępniona w czytelni bibl. BU).
2. wizualizacjainformacji.pl.
3. Ch. Chen. Information Visualization. Beyond the Horizon. Springer, 2004.
4. R. Tufte. Envisioning Information. Graphics Pr, 1990 (udostępniona w czytelni bibl. BU).
5. C. Ware. Information Visualization : Perception for Design. Morgan Kaufmann, 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: