Użyteczność serwisów WWW 2401-AI-US-3MW-s1
Zajęcia przybliżają problematykę ewaluacji serwisów WWW. Koncentrują się one na metodach badawczych opracowanych m.in. na gruncie dyscypliny badania interakcji pomiędzy człowiekiem a komputerem (ang. human-computer interaction, HCI). Poruszane problemy będą przedstawiane w kontekście zadań związanych z projektowaniem ukierunkowanym na potrzeby użytkownika (ang. user experience, UX). Główną miarą oceny serwisów WWW będzie użyteczność. W trakcie zajęć w sposób szczegółowy zostaną scharakteryzowane wybrane metody badawcze umożliwiające ocenę użyteczności serwisów WWW. Głównym celem zajęć jest przybliżenie sposobów realizacji różnych metod wykorzystywanych w badaniach potrzeb użytkowników, ewaluacji serwisów WWW oraz ich optymalizacji.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- projektu
- obserwacji
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność studenta na zajęciach dydaktycznych – W1, W2, W3, K1, K2, K3
Ćwiczenia wykonywane w trakcie zajęć – W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3
Projekty – W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3
Kryteria oceniania:
- obecność i aktywność na zajęciach (do 15 pkt.)
- wykonywanie ćwiczeń na zajęciach (do 25 pkt.)
- realizacja projektów (do 60 pkt.)
Ostateczna ocena z zajęć:
5 – 91 pkt. i więcej
4+ - 81-90 pkt.
4 – 71-80 pkt.
3+ – 61-70 pkt.
3 – 51-60 pkt.
2 – 50 pkt. i poniżej
Literatura
Literatura podstawowa:
- Bienias, N. Badania i testy w procesie projektowym [online]. Tryb dostępu: https://zebza.net/badania-i-testy-w-procesie-projektowym/.
Krug, S. Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2010.
- Krawatka, T. Efektywne i intuicyjne serwisy WWW [online]. Tryb dostępu: http://www.webusability.pl/kurs-usability-2.pdf
- Lipiec, M. 2015: rok w którym UX się skończył [online]. Tryb dostępu: https://uxdesign.pl/2015-rok-w-ktorym-ux-sie-skonczyl.
- Mościchowska, I., Rogoś-Turek, B. Badania jako podstawa projektowania user experience, Warszawa: Wydawnictwo PWN, 2017.
- Sikorski, M. Interakcja człowiek-komputer,Waszawa: Wydawnictwo PJWSTK, 2010.
Literatura uzupełniająca:
- Wybrane artykuły z blogów poświęconych tematyce UX np. (UX Planet, UX Movement)
- Matysek, A., Tomaszczyk J., Angielsko-polski słownik IA, UX, UI & SEO [online]. Tryb dostępu: https://wydawnictwo.us.edu.pl/sites/wydawnictwo.us.edu.pl/files/wus_2021_tomaszczyk_matysek_angielsko-polski_slownik_ebook.pdf.
- Levy, J. Strategia UX : Jak tworzyć innowacyjne produkty cyfrowe, które spotkają się z uznaniem rynku, Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2017.
- Kasperski, M., Boguska-Torbicz, A. Projektowanie stron WWW. Użyteczność w praktyce. Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2008.
- Kuniavsky, M., Goodman, E., Moed, A. Observing the User Experience : A Practitioner's Guide to User Research. Burlington: Morgan Kaufmann, 2012.
- Nielsen J., Loranger H. Optymalizacja funkcjonalności serwisów internetowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: