Ukryty Internet 2401-AI-UI-2MW-s1
Celem zajęć jest nauka wykorzystania w sposób skuteczny, kreatywny i profesjonalny internetowego środowiska wyszukiwawczego. Przedmiot przedstawia i charakteryzuje typy i funkcje wyspecjalizowanych oraz niszowych narzędzi wyszukiwawczych. Uczy, w jaki sposób konstruować skuteczne strategie wyszukiwawcze dla niestandardowych problemów informacyjnych. Mają one posłużyć do wykształcenia praktycznych, zaawansowanych umiejętności wyszukiwania i selekcji różnorodnych informacji, danych i obiektów w środowisku cyfrowym. Wiedza nabyta w procesie dydaktycznym zostanie przełożona na praktykę dzięki szeregowi zadań i kwerend różnego rodzaju oraz wsparciu e-learningowemu.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- studium przypadku
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność i aktywność studenta na zajęciach dydaktycznych (dopuszczana jedna nieobecność) – W1, W2, W3, U2
2. Ćwiczenia wykonywane w trakcie zajęć – W1, W2, U1, U2, U3, U4, K1, K2
3. Zadanie zaliczeniowe: W1, W2, U1, U2, U3, U4, K1, K2
Kryteria oceniania:
- aktywność na zajęciach (do 15 %)
- wykonywanie ćwiczeń na zajęciach (do 35%)
- wykonanie i omówienie projektu zaliczeniowego (do 50%)
Ostateczna ocena z zajęć:
5 – 90% i więcej
4+ - 80-89%
4 – 70-79%
3+ - 60 – 69%
3 – 51 – 59%
2 – 50% i poniżej
Literatura
1. Pamuła-Cieślak N., Ukryty Internet jako przedmiot edukacji informacyjnej, Toruń 2015
2. Cisek S., Sapa R., Komunikacja naukowa w Internecie – mity i rzeczywistość, 2006. Tryb dostępu: http://eprints.rclis.org/archive/00009035/01/cisek_sapa_2006.pdf
3. Derfert-Wolf L., Odkrywanie niewidzialnych zasobów sieci, 2007. Tryb dostępu: http://eprints.rclis.org/8560/1/derfert_CPI.pdf
4. Lewandowski T., Google Scholar a biblioteki cyfrowe i repozytoria w Polsce. Tryb dostępu: http://otwartanauka.pl/analysis/case-studies/google-scholar-a-repozytoria-i-biblioteki-cyfrowe-w-polsce?showall=&limitstart=
5. Pamuła-Cieślak N., Rozwój technologii w wyszukiwarkach internetowych a problematyka Ukrytego Internetu, Przegląd Informacyjno-Dokumentacyjny 2009/3, s. 24-38
6. Pamuła-Cieślak N., Typologia zasobów Ukrytego Internetu, Przegląd biblioteczny 2006/2, s. 153 – 164
7. Unold J., Wykorzystanie Ukrytej Sieci w pozyskiwaniu informacji w cyberprzestrzeni, Studia i materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą 2011, nr 53, s. 155 – 156
8. Pamuła-Cieslak N., Ukryty Internet dla nauczycieli? W: Informatyka w edukacji : nauczyciel przewodnik i twórca. Red. Anna Beata Kwiatkowska, Maciej M. Sysło, Toruń 2015, s. 231-243
9. Pamuła-Cieślak N., Wyszukiwanie informacji w środowisku internetowym, W: Nauka o informacji, pod red. Wiesława Babika, Warszawa: Wydawn. SBP, 2016, s. 189-214
10. Pamuła-Cieślak N., Ukryty Internet – nowe podejście, W: Oblicza przestrzeni informacyjnej w dobie Web 2.0, pod red. Katarzyny Domańskiej, Ewy Głowackiej i Pawła Marca, Bydgoszcz, Ostromecko: Wydawn. UKW, 2016, s. 35-48
Literatura uzupełniająca:
1. Bednarek-Michalska B., Otwarte zasoby elektroniczne dla humanistów, Toruń 2006. Tryb dostępu: http://www.kpbc.umk.pl/dlibra/doccontent?id=29873&dirids=1
2. Bergman M. K., The Deep Web: surfacing hidden value, The Journal of Electronic Publishing. 2001 vol. 7 issue 1. Tryb dostępu: http://hdl.handle.net/2027/spo.3336451.0007.104
3. Boley H., The Semantic Web in ten passages, 2003. Tryb dostępu: http://www.dfki.uni-kl.de/~boley/sw10pass/sw10pass-talk.pdf
4. Bradley P., Expert internet searching, London 2013
5. Devine J., Egger-Sider F., Going beyond Google again: strategies for using and teaching the Invisible Web, London 2013
6. Devine J., Egger-Sider F., Going beyond Google: The Invisible Web in learning and teaching, London 2009
7. Jaskowska B., Ukryty internet - jakie korzyści mogą mieć z niego naukowcy i praktycy?, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi 2007/1, s. 79-87
8. Kalmbach J., The invisible web and the need for new research methodologies, Communication Design Quarterly Review 2013, vol. 1 nr 4, s. 26-28
9. Lewandowski D., Mayr P., Exploring the academic invisible web, Library Hi Tech 2006, vol. 24, nr 4, s. 529 – 539
10. Łamek A., Ukryty Internet, Magazyn Internet 2002/7, s.58-60
11. Odduña- Malea E., Lopez-Cozar E. D., The dark side of Open Access in Google and Google Scholar: the case of Latin-American repositories. Tryb dostępu: http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1406/1406.4331.pdf
12. Pamuła-Cieślak N., Narzędzia i metody wyszukiwania w Ukrytym Internecie – przegląd i propozycje zastosowań dla bibliotek, W: Przestrzeń informacyjna biblioteki akademickiej, pod red. B. Antczak-Sabali, M. Kowalskiej, L. Tkaczyk, Toruń 2009, s. 397-402
13. Pamuła-Cieślak N., Ukryty Internet – jeśli nie wyszukiwarka to co?, Biuletyn EBIB 2004/7. Dostępny w World Wide Web: http://ebib.oss.wroc.pl/2004/58/pamula.php
14. Pamuła-Cieślak N., Zjawisko Ukrytego Internetu – rola bibliotek w upowszechnianiu jego zasobów, W: Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy? II Konferencja Biblioteki Politechniki Łódzkiej, Łódź, 19-21 czerwca 2006 r., s. 379 – 386
15. Ru Y., Horowitz E., Indexing the invisible web: a survey, Online Information Review, 2005, Vol. 29, No. 3, s. 249-265
16. Scheeren W. O., The hidden Web: a sourcebook, Santa Barbara [etc.] 2013
17. Sherman Ch., Price G., The Invisible Web: uncovering information sources search engines can't see, Medford, New Jersey 2003
18. Szpunar A., Matejek S., Strona domowa biblioteki jako pomoc w dotarciu do zasobów Ukrytego Internetu, W: Rola ośrodków informacji naukowej bibliotek naukowych w nabywaniu i kształtowaniu umiejętności informacyjnych. Materiały z sesji środowiskowej zorganizowanej przez Bibliotekę Główną Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 27.04.2012 r., pod red. Daniela Ziarkowskiego, Szczecin 2013, s. 44-54
19. Weryho M., Stań na ramionach gigantów, czyli Google Scholar, Biuletyn EBIB 2005/2. Tryb dostępu: http://ebib.oss.wroc.pl/2005/63/weryho.php
20. Yin H., Yunfei L., Wang W., The ranking of Deep Web sources based on data quality, Applied Mechanics and Materials 2013, vols. 303 – 306, p. 2437-2444
Uwagi
|
W cyklu 2022/23L:
Kanał MS Teams (konsultacje, zajęcia zdalne, kiedy takie zarządzone zostaną na uczelni): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aP94ohRdXgspKnaU1iGbo8kzlhLepZ2a-4J9pPKmMWCg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=85ce83fe-a25b-44ab-9f54-e8e1eb3b087a&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
W cyklu 2023/24L:
Kanał MS Teams (konsultacje, zajęcia zdalne, kiedy takie zarządzone zostaną na uczelni): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aP94ohRdXgspKnaU1iGbo8kzlhLepZ2a-4J9pPKmMWCg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=85ce83fe-a25b-44ab-9f54-e8e1eb3b087a&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
W cyklu 2025/26L:
Kanał MS Teams (konsultacje, zajęcia zdalne, kiedy takie zarządzone zostaną na uczelni): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aP94ohRdXgspKnaU1iGbo8kzlhLepZ2a-4J9pPKmMWCg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=85ce83fe-a25b-44ab-9f54-e8e1eb3b087a&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: