Trening menedżerski 2401-AI-TM-21-s2
Jednym z ważniejszych aspektów zarządzania organizacją i jednostkami jest znajomość wiedzy psychologicznej oraz możliwości jej implementacji na grunt działań biznesowych. Dlatego celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studentów z miejscem, rolą i zadaniami menedżera w organizacji, w oparciu o wiedzę psychologiczną z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. W czasie treningu studenci będą mieli okazję do zdiagnozowania swojego stylu kierowania zespołem oraz zapoznają się z metodami i technikami menedżerskimi, które ułatwią im odnalezienie się w przyszłej pracy na stanowiskach kierowniczych. Zapoznają się z elementami efektywnej komunikacji w zespole, metodami udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej i pochwały. Następnie poznają role zespołowe, style zarządzania zespołem i potencjalne dysfunkcje, z którymi musi się zmierzyć każdy zespół. Następnie studenci określą swoje cechy w kontekście umiejętności liderskich oraz zapoznają się z różnicami między byciem menedżerem i liderem. Na kolejnym spotkaniu poruszony zostanie temat inteligencji emocjonalnej i jej roli w rozwoju osobistym i zawodowym. Następnie uczestnicy przećwiczą, na konkretnych przykładach, w jaki sposób rozpoznawać potencjał współpracowników oraz jak ich motywować do pracy. Na koniec studenci zapoznają się z technikami zarządzania sobą w czasie, które usprawniają funkcjonowanie pracowników w firmie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody oparte na współpracy
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
1. Obecność i aktywność na zajęciach – W1, W2, U1, U2, K1, K2
Kryteria oceniania:
- aktywność na zajęciach weryfikowana udziałem w ćwiczeniach, dyskusjach i odpowiadaniu na pytania z kart aktywności i przygotowywaniem krótkich prezentacji (60% oceny),
2. Kolokwium - W1, W2, U1, U2, K1, K2
Kryteria oceniania:
- pozytywne zaliczenie kolokwium końcowego (40% oceny),
- w przypadku bardzo dobrej aktywności na zajęciach, kolokwium może się nie odbyć.
Ostateczna ocena z zajęć:
5 – 90% i więcej
4+ – 80% do 89%
4 – 70% do 79%
3+ – 60% do 69%
3 – 51% do 59%
2 – 50% i poniżej
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Adamiec M., Kożusznik B., Sztuka zarządzania sobą, Warszawa 2001.
2. Antoszkiewicz J. D., Pawlak Z., Techniki menedżerskie.
Skuteczne zarządzanie firmą, Warszawa: Wydaw. Poltex, 2009.
3. Armstrong M., Zarządzanie ludźmi, Poznań 2007.
4. Bruce A., Pepitone J., Jak motywować pracowników, tłum. J. Smoczyńska, Warszawa 2001.
5. Covey S. R., 7 nawyków skutecznego działania, Warszawa 2001.
6. Cox D., Hoover J., Kierowanie zespołem w nowoczesnej firmie, [w:] Motywowanie pracowników. Teoria i praktyka, red. M. Kopertyńska, Warszawa 2008.
7. Dąbrowski A., Czym są emocje? Prezentacja wieloskładnikowej teorii emocji, „Analiza i Egzystencja” 2014, nr 27, s. 123-146.
8. Dodd P., Sundheim D., Zarządzaj swoim czasem. 28 sprawdzonych technik, Warszawa 2009.
9. Dźwigoł-Bartosz M., Role liderów biznesu współczesnych przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej” 2014, Seria: Organizacja i Zarządzanie, z. 70, s. 105-118.
10. Fiszer V., Asertywność: techniki komunikacji asertywnej [online] [dostęp 02.02.2021]. Dostępny w World Wide Web: https://emocje.pro/asertywnosc-techniki-komunikacji-asertywnej/.
11. Frenken E., Psychologia motywacji, Sopot 2012.
12. Geryk M., Rola przywódcy a skuteczne zarządzanie organizacją w zmiennym otoczeniu, [W:] Współczesna problematyka wybranych zagadnień prawnych i ekonomicznych, red. M. Geryk, A. Pławska, Gdańsk 2016, s. 92-102.
13. Goleman D., Inteligencja emocjonalna. Sukces w życiu zależy nie tylko od intelektu, lecz też umiejętności kierowania emocjami, przeł. A. Jankowski, Poznań 1997.
14. Jasińska M., Styl kierowania jako istotny element kształtowania zachowa w procesie zmian w organizacji, „Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej w Siedlcach” 2009, nr 83, s. 69-85. (Seria: Administracja i Zarządzanie). (http://www.tstefaniuk.uph.edu.pl/zeszyty/archiwalne/83-2009_5.pdf).
15. Jeżowska K., Treček D., Trening autoprezentacji [online] [dostęp 24.01.2021]. Dostępny w World Wide Web: http://kreatywni.wsptwp.eu/wp-content/uploads/2010/10/AUTOPREZENTACJA-materialy-szkoleniowe.pdf.
16. Kostera M., Kownacki S., Zarządzanie potencjałem społecznym organizacji, [w] Zarządzanie: teoria i praktyka , red. A. K. Koźmiński, W. Piotrowski, Warszawa 2007.
17. Kozak A., Sowińska-Wróbel A., Siła lidera. Jak efektywnie zarządzać: doświadczenia z polskiego rynku, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, cop. 2016.
18. Penc J., Motywowanie w zarządzaniu, Kraków 1998.
19. Poprawa R., Asertywność. Główne założenia, zasady i procedury asertywnego radzenia sobie w życiu. Materiały do treningu, Wyd. 4 popr. i rozszerz., Wrocław 2017, s. 38-39.
20. Pytel-Pandey D., Problemy współczesnej komunikacji językowej. Kilka uwag o budowaniu relacji nadawca–odbiorca, „Acta Universitatis Wratislaviensis” 2020, no 3928, Slavica Wratislaviensia CLXXI, s. 111-120.
21. Rzepka B., Efektywna komunikacja w zespole, Warszawa: Edgard, 2012.
22. Sarnacka-Smith A., Everest lidera : o wartościach, silnym zespole i skutecznym przywództwie, Warszawa: MT Biznes, 2017.
23. Sarnacka-Smith A., Siła różnic w zespole. Jak indywidualne potrzeby i motywacje przekuć na wartość i wspólny cel, Warszawa: MT Biznes, 2019.
|
W cyklu 2025/26Z:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: