Teoria architektury informacji 2401-AI-TA-21-s1
Zajęcia przybliżają podstawowe zagadnienia związane z architekturą informacji różnych serwisów internetowych. Ukazują możliwości tworzenia struktur organizacyjnych informacji w różnorodnych tego typu źródłach informacji, sposoby etykietowania zawartych w nich informacji, metody nawigacji i wyszukiwania informacji w serwisach. Przedstawiają metody badań ich użyteczności. Pokazują sposób analizy architektury informacji serwisów z punktu widzenia potrzeb różnych kategorii ich użytkowników oraz przedstawiają metodologię oceny jakości architektury informacji badanych serwisów. Podczas kolejnych spotkań w ramach laboratorium studenci realizują projekty badawcze polegające na analizie, porównaniu oraz ocenie architektury informacji wybranych serwisów internetowych
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Laboratorium:
1. Obecność i aktywność w zajęciach dydaktycznych (możliwe dwie nieobecności) – W1, W2, W3, U1, U2,
2. Indywidualne zadanie praktyczne (projekt) z wykorzystaniem poznanych rozwiązań – analiza, ocena i porównanie architektury wybranych zasobów WWW – W2, W3
3. Prezentacja indywidualnych projektów oraz odpowiedź z zakresu wykorzystanych w nim rozwiązań – W2, W3
Kryteria oceniania:
- aktywność na zajęciach (do 20% oceny)
- przygotowanie projektu (do 60% oceny)
Wykład:
Egzamin pisemny
- prezentacja projektu i odpowiedź ustna (do 20% oceny)
Ostateczna ocena z zajęć:
5 – 90% i więcej
4+ – 80% do 89%
4 – 70% do 79%
3+ – 60% do 69%
3 – 50% do 59%
2 – 49% i poniżej
Wykład:
- Obecność i aktywność w zajęciach dydaktycznych (możliwe dwie nieobecności) – W1, W2, W3,
- Egzamin pisemny – W1, W2, W3,
Kryteria oceniania:
- aktywność na zajęciach (do 20% oceny)
- egzamin pisemny (do 80% oceny)
Ostateczna ocena z zajęć:
5 – 90% i więcej
4+ – 80% do 89%
4 – 70% do 79%
3+ – 60% do 69%
3 – 50% do 59%
2 – 49% i poniżej
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kamińska-Czubała B.: Architektura informacji w internetowych serwisach edukacyjnych [w:] Profesjonalna informacja w Internecie, red. M. Kocójowa, Kraków 2005, s. 114-118.
2. Kamińska-Czubała B.: Serwis informacyjny jako maszyna medialna. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinenta” [on-line] 2009, nr 7 [dostęp 23 listopada 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://sbsp.up.krakow.pl/article/view/844/pdf.
3. Osińska V.: Rola mechanizmów wizualizacyjnych w architekturze informacji. „Toruńskie Studia Bibliologiczne” [on-line] 2013, nr 2 (11) [dostęp 23 listopada 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.home.umk.pl/~tsb/sites/default/files/numer11/osinska.pdf.
4. Pearrow M.: Funkcjonalność stron internetowych, tł. M. Szolc, Gliwice 2002.
5. Rosenfeld L., Morville P., Architektura informacji, wyd. 2, Gliwice 2003.
6. Roszkowski M., Architektura informacji w serwisach hipertekstowych, Zagadnienia Informacji Naukowej 2004, nr 2, s. 13–28.
7. Skórka S. ,”Najpierw użytkownik, potem technologia" – czyli zadania architekta informacji w bibliotece. „Biblioteka - klucz do sukcesu użytkowników” ePublikacje Instytutu Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa [on-line] 2008, nr 5 [dostęp 23 listopada 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://eprints.rclis.org/14230/1/skorka-n.pdf.
3. Skórka S., Architektura informacji – krótki przewodnik, W: Zawód infobroker. Polski rynek informacji red. S. Cisek, A. Januszko-Szakiel, Warszawa 2015, s. 260-274.
8. Skórka S.: Architektura informacji hipertekstowego podręcznika [on-line] [dostęp 23 listopada 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://biblioteka.oeiizk.waw.pl/konferencyjne/skorka.pdf.
Literatura uzupełniająca:
1. J. Kalbach, Projektowanie nawigacji strony WWW, Gliwice 2008,2.
2. P. Morville, J. Callender, Wzorce wyszukiwania. Projektowanie nowoczesnych wyszukiwarek, Gliwice 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: