Strategie wyszukiwawcze 2401-AI-SW-11-s2
Przedmiot służy wypracowaniu umiejętności przekładania potrzeb informacyjnych użytkowników indywidualnych i instytucjonalnych na profesjonalne i efektywne strategie wyszukiwawcze. Zastosowana metoda dydaktyczna studium przypadku pozwala studentom zmierzyć się z prawdziwymi zleceniami, rozkładać potrzeby informacyjne na strategie dedykowane poszczególnym tematom odpowiadającym potrzebom, a także budowanie strategii kompleksowych. Przedmiot wyrabia umiejętności strategicznego i krytycznego myślenia, umożliwia wykorzystanie wszystkich dotychczas poznanych narzędzi wyszukiwawczych i źródeł informacji, a także metod i technik posługiwania się nimi. Student wyrabia sobie umiejętności poszukiwania nowych, nieznanych sobie wcześniej źródeł i narzędzi, krytycznej oceny informacji i danych, a także utrwala kompetencje związane z legalnym i etycznym wykorzystaniem pozyskanej informacji.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach – K1, K2, K3
Projekty ćwiczeniowe – W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3
Projekt zaliczeniowy: W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3
Aktywność na zajęciach – 10%
Projekty ćwiczeniowe – 40%
Projekt zaliczeniowy – 50%
0-60% - ocena niedostateczna
Pow. 60% - 70% - ocena dostateczna
Pow. 70% - 75% - ocena dostateczna plus
Pow. 75% - 80% - ocena dobra
Pow. 80% - 90% - ocena dobra plus
Pow. 90 % - ocena bardzo dobra.
Literatura
1. Bednarek-Michalska B. Ocena jakości informacji elektronicznej. Pułapki sieci [on-line] 2007.Tryb dostępu: http://eprints.rclis.org/10795/1/bednarek_jakosc.pdf
2. Bednarek-Michalska B. Otwarte zasoby elektroniczne dla humanistów [on-line] Toruń 2006.Tryb dostępu: http://www.kpbc.umk.pl/dlibra/doccontent?id=29873&dirids=1
3. Cisek S., Sapa R. Komunikacja naukowa w Internecie – mity i rzeczywistość [on-line] 2006. Tryb dostępu: http://eprints.rclis.org/archive/00009035/01/cisek_sapa_2006.pdf
4. Derfert-Wolf L. Odkrywanie niewidzialnych zasobów sieci [on-line] 2007. Tryb dostępu: http://eprints.rclis.org/8560/1/derfert_CPI.pdf
5. Pamuła N. Efektywne wyszukiwanie w Internecie – przegląd problemów i rozwiązań. W: Biblioteki wobec nowych zadań, Toruń 2004, s. 63 – 75
6. Skórka S. Nawigacja jako strategia wyszukiwawcza w hierarchicznym systemie hipermedialnym. W: Multimedialne i sieciowe systemy informacyjne. Materiały konferencyjne pod red. Cz. Daniłowicza, Wrocław 2002, s. 455-463
7. Sosińska – Kalata B. Struktury klasyfikacyjne w organizacji zasobów informacyjnych Internetu. W: III Krajowa Konferencja pt. Multimedialne i sieciowe systemy informacyjne 19-20 września 2002 r. [on-line] Tryb dostępu: http://zsi.pwr.wroc.pl/zsi/missi2002/pdf/s403.pdf
8. Twigge S. Ocena dokumentów elektronicznych. W: Archiwa w postaci cyfrowej, Warszawa 2003, s. 132 – 139
9. Weryho M. Stań na ramionach gigantów, czyli Google Scholar, Biuletyn EBIB 2/2005. Tryb dostępu: http://ebib.oss.wroc.pl/2005/63/weryho.php
10. Społeczeństwo i sieć informacyjna. Praca zbiorowa pod red. B. Sosińskiej-Kalaty i E. Chuchro, Warszawa 2012, s. 144
11. Pamuła-Cieślak N., Ukryty Internet jako przedmiot edukacji informacyjnej, Toruń 2015
12. Procesy i systemy informacyjne w środowisku wirtualnym. Red. J. Oleński, Warszawa 1999, 330s.
13. J. Devine, F. Egger-Sider, Going beyond Google: the Invisible Web in Learning and Teaching, London 2006, 156 p.
14. M. Karciarz, M. Dutko, Informacja w Internecie, Warszawa 2010, 141 s.
15. K. Liedel, Analiza informacji: teoria i praktyka, Warszawa 2012, 228 s.
16. M. Kopczewski, Alfabet zarządzania projektami, Gliwice 2009, 240s.
17. D. Nicholas, Z. Dobrowolski, Informacyjny gracz: nowa koncepcja użytkownika informacji, Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej 2001/1-2, s. 4-7
18. M. Próchnicka, Style interakcji użytkowników z systemami wyszukiwania informacji , Zagadnienia Informacji Naukowej 1999/1, s. 29-36
19. B. Kamińska-Czubała, Zachowania informacyjne w życiu codziennym: wybrane aspekty teoretyczne. W: Między przeszłością a przyszłością. Książka, biblioteka, informacja naukowa – funkcje społeczne na przestrzeni dziejów, red. M. Próchnicka, A. Korycińska-Huras. Kraków 2007, s. 195-202
20. S. Cisek, Infobrokering w praktyce: zasady i metody wyszukiwania informacji w Internecie. Dostępny w World Wide Web: http://www.slideshare.net/sabinacisek/infobrokering-w-praktyce-zasady-i-metody-wyszukiwania-informacji-w-internecie
21. S. Cisek, Użytkownicy informacji. Dostępny w World Wide Web: http://www.slideshare.net/sabinacisek/uzytk-info-20112012
22. Zawód Infobroker, pod red. S. Cisek i A. Januszko-Szakiel, Warszawa 2017
23. Infobrokerstwo : idee, koncepcje, rozwiązania praktyczne, pod redakcją Małgorzaty Kowalskiej i Tadeusza Wojewódzkiego, Gdańsk 2015
24. Devine J., Egger-Sider F., Going beyond Google again : strategies for using and teaching the Invisible Web, Chicago 2014
25. Pulikowski A., Modelowanie procesu wyszukiwania informacji naukowej. Strategie i interakcje, Katowice 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: