Serwisy i technologie mobilne 2401-AI-STM-3MW-s1
W ramach przedmiotu zaprezentowane zostaną metody przygotowania zasobów cyfrowych i informacyjnych dla ich poprawnego odczytu przy pomocy urządzeń mobilnych. Dla użytkowników Sieci sposób pozyskiwania dostępu do ulubionych usług i zaspokajania potrzeb informacyjnych jeszcze nigdy nie był tak prosty jak obecnie. Wszystko za sprawą dynamicznie rozwijających się i coraz łatwiej dostępnych technologii informacyjno-telekomunikacyjnych. Dziś w dobrym tonie jest bowiem, żeby każda strona WWW posiadała swoją wersję zoptymalizowaną dla urządzeń przenośnych. W ramach zajęć zostaną zaprezentowane sposoby osiągnięcia tego celu. Zostaną zaprezentowane także sposoby przygotowania dokumentów dla czytników publikacji elektronicznych oraz omówione podstawowe formaty ich zapisu.
Tematy realizowane na zajęciach:
Wykłady:
1-2. Historia technologii mobilnych (urządzenie mobilne, definicja pojęć)
3. Standardy łączności (historia i rozwój GSM)
4. Mobilne systemy operacyjne (historia, rozwój, tendencje)
5. Platformy do tworzenia i projektowania serwisów oraz aplikacji mobilnych
6. Sklepy z aplikacjami (historia, tendencje)
7. Aplikacje natywne a Progresywne Aplikacje Webowe
Laboratoria:
1. Testowanie mobilności serwisów internetowych.
2. Testowanie aplikacji
3. Tworzenie aplikacji (no-code)
4-5. Tworzenie aplikacji (low-code)
6. Tworzenie aplikacji (tradycyjne kodowanie - z asystą sztucznej inteligencji)
7. Tworzenie Progresywnych Aplikacji Webowych (PWA - z asystą sztucznej inteligencji)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Tryb przeprowadzania egzaminów i zaliczeń w sesji letniej:
Wykład:
1. Obecność i aktywność w zajęciach dydaktycznych – W1, W2, U1, U2
2. Zaliczenie pisemne (test) - W1, W2, U1, U2, K1, K2
Kryteria oceniania:
- aktywność na zajęciach (do 20% oceny)
- test zaliczeniowy (do 80% oceny)
Laboratorium:
1. Obecność i aktywność w zajęciach dydaktycznych (możliwa jedna nieobecność) – U1, U2, K1, K2
2. Indywidualne zadanie praktyczne z wykorzystaniem poznanych rozwiązań – stworzenie aplikacji, zasobu cyfrowego i/lub dokumentu elektronicznego – W1, W2, U1, U2
3. Prezentacja indywidualnych zadań praktycznych (i/lub odpowiedź z zakresu wykorzystanych w nim rozwiązań) – W1, W2, U1, U2, K1, K2
Kryteria oceniania:
- aktywność na zajęciach (do 20% oceny)
- realizacja zadań (do 50% oceny)
- przygotowanie projektu (do 30% oceny)
Ostateczna ocena z zajęć:
5 – 95% i więcej
4+ – 94% do 89%
4 – 70% do 88%
3+ – 60% do 69%
3 – 51% do 59%
2 – 50% i poniżej
Praktyki zawodowe
nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Nielsen J., Budin R., Funkcjonalność aplikacji mobilnych, Gliwice 2013.
2. Pearce J., Programowanie mobilnych stron internetowych z wykorzystaniem systemów CMS, Gliwice 2012.
3. Frederic G. R., Lal R., Projektowanie witryn internetowych dla urządzeń mobilnych, Gliwice 2010.
4. Mobility [on-line] MIT MEDIA Group Sp. z. o. o. [dostęp: 20 sierpnia 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://www.mobility.com.pl.
5. Szkotak M., Technologie mobilne, Piekary Śląskie 2011.
6. Sznajder A., Technologie mobilne w marketingu, Warszawa 2014.
7. Paweloszek-Korek I., Technologie mobilne w dostarczaniu wiedzy, Częstochowa 2009.
8. Wit B., Juszczyk M., Technologie mobilne, przetwarzanie w chmurze obliczeniowej: nowe narzędzia, nowe możliwości, Lublin 2012.
9. Barker T., Responsywne i wydajne projekty internetowe: Szybkie aplikacje dla każdego, Gliwice 2015.
10. Hussain F., Responsive Web Design: nowoczesne strony WWW na przykładach, Gliwice 2019.
11. ChatGPT [online] [dostęp: 23.08.2024]. Dostępny w World Wide Web: https://chatgpt.com/.
12. Gemini [online] [dostęp: 12.03.2025]. Dostępny w World Wide Web: https://gemini.google.com/.
Literatura uzupełniająca:
1. Ford N., Parsons R., Kua P., Architektura ewolucyjna: projektowanie oprogramowania i wsparcie zmian, Gliwice 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: