Sztuka książki 2401-AI-SK-22-s1
Celem zajęć jest zaprezentowanie studentom wieloaspektowości sztuki książki zarówno w wymiarze światowym, jak i polskim. W tym zakresie charakteryzowane są procesy i zjawiska, które objęły książkę od czasów średniowiecza do współczesności. W pierwszej kolejności odnosi się to do książki rękopiśmiennej, z jej zasadami kompozycji stronic z tekstem i szatą ilustracyjną. Ponadto uwaga jest skupiona na dekoracji iluminatorskiej, w której pojawiły się założenia naśladowanie później w książkowej grafice.
Dziełom graficznym i ich relacji z książką poświęcony jest specjalny blok zajęć, na których prezentowane są one jako medium wykorzystywane w książce od XV w. do współczesności. W tym zakresie analizowany jest rozwój historyczny grafiki i jej relacji z książką, ponadto dokonywany jest przegląd technik graficznych stosowanych w dekoracji książki. Istotnym wzbogaceniem teorii jest analiza oryginalnych obiektów grafiki XVI-XX w. z prywatnej kolekcji prowadzącego zajęcia oraz zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu.
W zakresie sztuki książki od czasów nowożytnych do współczesności charakteryzowane są zjawiska sytuujące się na styku sztuk plastycznych oraz tradycyjnej sztuki książki w początkach XX w. (wedle innych poglądów już w XIX w.). Należy do nich głównie tworzenie tzw. Książek Malarzy (Art books, Malerbücher), z trudnością poddających się tradycyjnym definicjom. Obok tego szczególna uwaga poświęcana jest dorobkowi polskiego ilustratorstwa XIX-XXI w. W tym zakresie studentom prezentowane są reprezentatywne dzieła plejady polskich twórców ilustracji, które analizowane są z perspektywy historycznej, wykorzystującej kwalifikacje prowadzącego zajęcia (historyk sztuki wyspecjalizowany w sztuce książki). Obok tego, dzieła poddawane są ocenie przez studentów, co po pierwsze wyrabia w nich umiejętność obiektywnej oceny dzieł tego rodzaju, z drugiej zaś uwrażliwia ich na rozmaite języki formalne, stosowane w ilustratorstwie. Program przedmiotu kończy blok zajęć, na których prezentowana i analizowana jest twórczość światowych i polskich, aktualnie działających, ilustratorów książki dla dzieci.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność i aktywność w zajęciach dydaktycznych (możliwa jedna nieobecność) – K1, K2, U1, U2, U3
2. Prezentacja ustna i multimedialna – U1, U2, U3, W1, W2
3. Kolokwium zaliczeniowa – W1, W2, U1, U2, U3
Kryteria oceniania:
- aktywność na zajęciach (do 20% oceny)
Praktyki zawodowe
---
Literatura
Literatura podstawowa:
- Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław-Warszawa-Kraków 1971.
- A. Jurkiewicz, Podręcznik metod grafiki artystycznej, Arkady 1975
- M. Bóbr, Mistrzowie grafiki europejskiej od XV do XVIII wieku, Warszawa 2000
- „Exlibris”, poszczególne roczniki (wykorzystywane również jako pomoc dydaktyczna prezentowana na zajęciach)
- „Silva Rerum”, poszczególne roczniki (wykorzystywane również jako pomoc dydaktyczna prezentowana na zajęciach)
- J. Sowiński, Typografia wytworna w Polsce 1919-39, Warszawa 1987
- J. Wiercińska, Sztuka i książka, Warszawa 1986 (zwłaszcza „Część I”)
- H. Szwejkowska, Książka drukowana XV – XVIII wieku. Zarys historyczny, Wrocław-Warszawa 2987
Literatura uzupełniająca:
- M. Grońska, Grafika w książce, tece i albumie, Ossolineum 1994
- M. Grońska, Nowoczesny drzeworyt polski, Ossolineum 1971
- M. Komza, Mickiewicz ilustrowany, Ossolineum 1987
- J. S. Korpała, Bibliotekarstwo a bibliofilstwo, Kraków 1929.
- S. Lam, Le livre polonais au XV et XVI siècle, Varsovie (b.r. wyd., 1923)
- Lexikon der Buchkunst und Bibliophilie, Hamburg 1985
- J. Mortkowicz, Le Livre d’art en Pologne 1900-1930, Varsovie 1931.
- G. Socha, Andriolli i rozwój drzeworytu w Polsce, Ossolineum 1988 (zwłaszcza s. 119-183)
- A. Kolb, Gustave Dore als Buchilustrator, „Gutenberg Jahrbuch”, 1928
- Współczesne polskie drukarstwo i grafika książki. Mały słownik encyklopedyczny, Ossolineum 1982
- A. Windisch, William Morris als Drucker, „Gutenberg Jahrbuch”, 1929
- F. H. Emcke, Was bedeutet William Morris fur unsere Zeit?, „Gutenberg Jahrbuch“, 1934
- J. Warchałowski, Polnische moderne Buchdruckkunst , „Gutenberg Jahrbuch” 1927
- K. Muszyńska (red.), Piękna ksiązka i grafika francuska do XVIII wieku, kat. wystawy, Warszawa 1992
- A. Tomaszewski, Stare i nowe wzorniki pism drukarskich, Kraków 1971.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: