Systemy informacyjno-wyszukiwawcze 2401-AI-SIW-11-s1
Zajęcia przybliżają podstawowe terminy stosowane w teorii wyszukiwania informacji, jak np. system informacyjno–wyszukiwawczy, indeksowanie, charakterystyka i instrukcja wyszukiwawcza, język informacyjno-wyszukiwawczy, trafność i odpowiedniość, kompletność i dokładność. Poza omówieniem historycznych i teoretycznych aspektów funkcjonowania zautomatyzowanych systemów informacyjnych, ćwiczenia stwarzają możliwość prowadzenia indywidualnych badań efektywności poszczególnych języków informacyjno-wyszukiwawczych oraz budowy tezaurusów i tworzenia prostych bibliograficznych baz danych. Ponadto wykształcają one umiejętność wyszukiwania dokumentów w bibliograficznych i faktograficznych bazach danych – zarówno o zasięgu krajowym, jak i międzynarodowym – z zastosowaniem różnych kryteriów wyszukiwawczych, w tym operatorów logicznych Boole’a.
W cyklu 2021/22Z:
Zajęcia przybliżają podstawowe terminy stosowane w teorii wyszukiwania informacji, jak np. system informacyjno–wyszukiwawczy, indeksowanie, charakterystyka i instrukcja wyszukiwawcza, język informacyjno-wyszukiwawczy, trafność i odpowiedniość, kompletność i dokładność. Poza omówieniem historycznych i teoretycznych aspektów funkcjonowania zautomatyzowanych systemów informacyjnych, wykształcają one umiejętność wyszukiwania dokumentów w bibliograficznych i faktograficznych bazach danych – zarówno o zasięgu krajowym, jak i międzynarodowym – z zastosowaniem różnych kryteriów wyszukiwawczych, w tym operatorów logicznych Boole’a. |
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia przybliżają podstawowe terminy stosowane w teorii wyszukiwania informacji, jak np. system informacyjno–wyszukiwawczy, indeksowanie, charakterystyka i instrukcja wyszukiwawcza, język informacyjno-wyszukiwawczy, trafność i odpowiedniość, kompletność i dokładność. Poza omówieniem historycznych i teoretycznych aspektów funkcjonowania zautomatyzowanych systemów informacyjnych, wykształcają one umiejętność wyszukiwania dokumentów w bibliograficznych i faktograficznych bazach danych – zarówno o zasięgu krajowym, jak i międzynarodowym – z zastosowaniem różnych kryteriów wyszukiwawczych, w tym operatorów logicznych Boole’a. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia przybliżają podstawowe terminy stosowane w teorii wyszukiwania informacji, jak np. system informacyjno–wyszukiwawczy, indeksowanie, charakterystyka i instrukcja wyszukiwawcza, język informacyjno-wyszukiwawczy, trafność i odpowiedniość, kompletność i dokładność. Poza omówieniem historycznych i teoretycznych aspektów funkcjonowania zautomatyzowanych systemów informacyjnych, wykształcają one umiejętność wyszukiwania dokumentów w bibliograficznych i faktograficznych bazach danych – zarówno o zasięgu krajowym, jak i międzynarodowym – z zastosowaniem różnych kryteriów wyszukiwawczych, w tym operatorów logicznych Boole’a. |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia przybliżają podstawowe terminy stosowane w teorii wyszukiwania informacji, jak np. system informacyjno–wyszukiwawczy, indeksowanie, charakterystyka i instrukcja wyszukiwawcza, język informacyjno-wyszukiwawczy, trafność i odpowiedniość, kompletność i dokładność. Poza omówieniem historycznych i teoretycznych aspektów funkcjonowania zautomatyzowanych systemów informacyjnych, wykształcają one umiejętność wyszukiwania dokumentów w bibliograficznych i faktograficznych bazach danych – zarówno o zasięgu krajowym, jak i międzynarodowym – z zastosowaniem różnych kryteriów wyszukiwawczych, w tym operatorów logicznych Boole’a. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
- obserwacji
- laboratoryjna
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność i aktywność w zajęciach dydaktycznych (możliwe dwie nieobecności) – K01, K02, K03.
2. Indywidualne zadania praktyczne (kwerendy informacyjne) – U01, U02, U03.
3. Prezentacja indywidualnie przygotowanego referatu – W01, W02, W03, K01, K02, K03.
4. Zaliczenie pisemne (kwestionariusz zawierający pytania otwarte i zamknięte) – W01, W02, W03, U01, U02, U03, K01, K02, K03.
Kryteria oceniania:
• wykonanie indywidualnych zadań (50% oceny) – w tym zadań potwierdzających realizację treści wynikających z wykorzystania metod i technik kształcenia na odległość,
• wykonanie referatu (20% oceny),
• zaliczenie testu końcowego (30% oceny).
Ostateczna ocena z zajęć:
ocena bdb. – 90% i więcej
ocena db.+ – 80% do 89%
ocena db. – 70% do 79%
ocena dst.+ – 60% do 69%
ocena dst. – 50% do 59%
ocena ndst. – 49% i poniżej
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Babik W., Słowa kluczowe, Warszawa 2010.
2. Biblioteki wobec nowych zadań, praca zbiorowa pod red. E. Głowackiej, Toruń 2004.
3. Bielicka L. A., Ścibor E., Języki informacyjne. Rodzaje i stosowanie w działalności informacyjnej, Warszawa 1982.
4. Bielicka L. A., Ścibor E., Wprowadzenie do teorii języków informacyjno-wyszukiwawczych, Warszawa 1981.
5. Bojar B., Językoznawstwo, dla studentów informacji naukowej, Warszawa 2005.
6. Czerny A., Teoria wyszukiwania informacji, Warszawa 1981.
7. Firlej Buzon A., Heurystyka – geneza oraz współczesne zastosowania, "Zagadnienia Informacji Naukowej" 2003, nr 1, s. 23–37.
8. Gmiterek G., Biblioteka 2.0, Warszawa 2012.
9. Morville P., Callender J., Wzorce wyszukiwania. Projektowanie nowoczesnych wyszukiwarek, Gliwice 2011.
10. Nowak P., Bibliometria, webometria, podstawy, wybrane zastosowania, wyd. 2 popr., Poznań 2008 .
11. Pamuła-Cieślak N., Ukryty Internet jako przedmiot edukacji informacyjnej, Toruń 2015.
12. Słownik encyklopedyczny informacji, języków i systemów informacyjno-wyszukiwawczych, oprac. B. Bojar, współpr. W. Babik i in., Warszawa 2002.
13. Stefanowicz B., Informacja, Warszawa 2004.
14. Szczepańska A., Strategia, heurystyka i taktyka wyszukiwania informacji. Próba uporządkowania pojęć, „Przegląd Biblioteczny” 2006, z. 2, s. 165–187.
15. Szewczyk A., Google dla praktyków, Warszawa 2003.
Literatura uzupełniająca:
1. Cisek S., Filozoficzne aspekty informacji naukowej, Kraków 2002.
2. Jaskowska B., Ukryty internet – jakie korzyści mogą mieć z niego naukowcy i praktycy?, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” 2007, nr 1, s. 79–87.
3. Kunikowski J., Google Book Search, „Przegląd Informacyjno-Dokumentacyjny” 2009, nr 3, s. 39–46.
4. Malak P., Indeksowanie treści, Warszawa 2012.
5. Marszakowa-Szajkiewicz I., Bibliometryczna analiza współczesnej nauki, Katowice 1996.
6. Materska K., Heurystyka informacyjna, „Przegląd Biblioteczny” 1994, nr 3/4, s. 263-267.
7. Najserek P., Terminologia Open Access – o czym warto wiedzieć?, "Biuletyn EBIB" 2006, nr 3.
8. Osiewalska A., Mierniki oceny czasopism i naukowców, „Biuletyn EBIB” 2008, nr 8.
9. Sadowska J., Turowska T., Języki informacyjno-wyszukiwawcze. Katalogi rzeczowe, Warszawa 1990.
10. Skórka S., Nawigacja jako strategia wyszukiwawcza w hierarchicznym systemie hipermedialnym, [w:] Multimedialne i sieciowe systemy informacyjne. Materiały konferencyjne, pod red. Cz. Daniłowicza, Wrocław 2002, s. 455–463.
11. Skórka S., Strategie poszukiwania informacji w edukacyjnym serwisie internetowym, „Przegląd Biblioteczny”2005, nr 3, s. 321–340.
12. Sosińska-Kalata B., Informacja naukowa z elementami naukoznawstwa, Warszawa 1991.
13. Sosińska-Kalata B., Struktury klasyfikacyjne w organizacji zasobów informacyjnych Internetu [online]. Tryb dostępu: http://zsi.pwr.wroc.pl/zsi/missi2002/pdf/s403.pdf.
14. Szczepańska A., Strategia, heurystyka i taktyka wyszukiwania informacji. Próba uporządkowania pojęć, „Przegląd Biblioteczny” 2006, nr 2, s. 165–187.
15. Thierry J., Technologia i organizacja informacji naukowej, Warszawa 1980.
16. Współczesne oblicza komunikacji i informacji: problemy, badania, hipotezy, red. E. Głowacka, M. Kowalska, P. Krysiński, Toruń 2014.
W cyklu 2021/22Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: