Podstawy medioznawstwa 2401-AI-PMD-11-s1
W trakcie zajęć student zaznajomi się kluczowymi obszarami badawczymi dyscypliny, aparaturą pojęciową, ideami, typami i specyfiką medialnych przekazów, teoriami z dziedziny mediów, zapozna się z historią i rozwojem środków masowego przekazu. Pozna najważniejsze koncepcje medioznawcze oraz ich krytyczne ujęcia, najnowsze kierunki badawcze w zakresie historii i teorii mass mediów oraz ich społeczno-kulturowego funkcjonowania. Pozna wiedzę na temat typologii, funkcji mediów i ich roli w społeczeństwie, kulturze i gospodarce.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- okrągłego stołu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
1. Obecność i aktywność na zajęciach dydaktycznych – W2, K1, K2
2. Przygotowanie projektu – W1, W2, U1
3. Prezentacja projektu – W2, U1, U2
4. Napisanie recenzji – W1, U2
Kryteria oceniania:
aktywność na zajęciach (do 20% oceny)
przygotowanie i prezentacja projektu (do 50% oceny)
napisanie recenzji (do 30% oceny)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Bajka Z. Historia mediów, Kraków 2008
2. Baran S.J, Davis D.K., Teoria komunikowania masowego, Kraków 2007
3. Gabon-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teoria i analiza prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 1999
4. Gabon-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów. Od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001
5. Gormant L., McLean D., Media i społeczeństwo. Wprowadzenie historyczne, Kraków 2010
6. Hallin D.C., Mancini P., System medialny. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007
7. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008
8. Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka, biznes, Warszawa 2001
9. Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008
10. Taylor L., Willis A., Medioznawstwo, Kraków 2006
11. Wprowadzenie do medioznawstwa, Warszawa 2010
Literatura uzupełniająca:
1. Banaszkiewicz Z., Media – leksykon, Warszawa 2000
2. Braun J., Potęga czwartej władzy, Warszawa 2005
3. Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, Antologia, pod red. M. Hopfinger, Warszawa 2001
4. Słownik terminologii medialnej, pod red. W. Pisarka, Kraków 2008
5. Słownik wiedzy o mediach, pod red. E. Chudziński, Warszawa, Bielsko Biała 2007
6. Taylor L., Willis A., Medioznawstwo. Teksty, instytucje i odbiorcy, Kraków 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: