Projektowanie interfejsów wyszukiwawczych 2401-AI-PIW-2PZU-s2
- https://moodle.umk.pl/WFINS/course/view.php?id=675 (w cyklu 2021/22Z)
- https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3713 (w cyklu 2022/23Z)
- https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3713 (w cyklu 2023/24Z)
- https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3713 (w cyklu 2024/25Z)
Przedmiot wprowadza studentów w zagadnienia związane z projektowaniem architektury informacji systemów informacyjnych funkcjonujących w środowisku informacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem metody projektowania zorientowanej na użytkownika. Zaprezentowane zostaną współczesne trendy w zakresie projektowania systemów wyszukiwawczych oraz metody badania potrzeb użytkowników i administratorów systemów w tym względzie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach – K1, K2, K3
Prezentacja tematu – W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K3
Projekt zaliczeniowy: W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2, K3
Aktywność na zajęciach – do 10%
Ćwiczenia do wykonania/zadania – do 40%
Projekt zaliczeniowy – do 50% (prezentacja na platformie MS Teams)
0-60% - ocena niedostateczna
Pow. 60% - 70% - ocena dostateczna
Pow. 70% - 75% - ocena dostateczna plus
Pow. 75% - 80% - ocena dobra
Pow. 80% - 90% - ocena dobra plus
Pow. 90 % - ocena bardzo dobra.
Literatura
1. Hearst M., Search use interfaces, Cambridge, New York, 2009
2. Morville P., Callendar J., Wzorce wyszukiwania: projektowanie nowoczesnych wyszukiwarek, Gliwice 2001
3. Tudwell J., Projektowanie interfejsów: sprawdzone wzorce projektowe, Gliwice 2012
4. Daniłowicz Cz. Modele systemów wyszukiwania informacji uwzględniające preferencje użytkowników końcowych, Wrocław 1992
5. Sobecki J., Rekomendacje interfejsu użytkownika w adaptacyjnych webowych systemach informacyjnych, Wrocław 2009
6. Lewandowski d., Web search engine research, Bingley 2012
7. Wilson M. L., Search user interface design, [San Rafael] 2012
8. Kłopotek M. A., Inteligentne wyszukiwarki internetowe, Warszawa 2001
9. Skórka S., Fasety na nowo odkryte, Zagadnienia Informacji Naukowej 2/2014, s. 92-109
10. Skórka S., Strategie poszukiwania informacji w edukacyjnym systemie internetowym, Przegląd Biblioteczny 3/2005, s. 321-340
11. Skórka S., Użytkownicy systemów hipertekstowych, Kraków 2006
12. Skórka S., Wizualizacjia nawigacji w systemach typu Discovery, Toruńskie Studia Bibliologiczne, 2/2017, Dostępny w World Wide Web: http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/TSB/article/view/TSB.2017.021/14183
13. Malak P., Pawłowski A., Ewaluacja skuteczności systemów wyszukiwania informacji. Wyniki eksperymentu Polish Task realizowanego w ramach Conference and Labs of the Evaluation Forum (CLEF) 2012, Toruńskie Studia Bibliologiczne 1/2016. Dostępny w World Wide Web: http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/TSB/article/view/TSB.2016.010/10315
14. Nahotko M., Integracja wyszukiwania w zasobach informacyjnych, Przegląd Biblioteczny 2/2011, s. 192-210
15. Pamuła-Cieślak, N., Wizualizacja i prezentacja informacji w wyszukiwarkach internetowych. W: Współczesne oblicza komunikacji i informacji : problemy, badania, hipotezy, pod red. E. Głowackiej, M. Kowalskiej, P. Krysińskiego, Toruń, 2014, s. 257-268
16. Czubała-Kamińska B., Zachowania informacyjne w życiu codziennym, Warszawa 2013
17. Rudnicka P., Definicja i pomiar poczucia własnej skuteczności w odniesieniu do Internetu, Dostępny w World Wide Web: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/69372/rudnicka_definicja_i_pomiar_poczucia_wlasnej_skutecznosci_2015.pdf?isAllowed=y&sequence=1
18. P. Rudnicka, Wzorce aktywności studentów w Internecie, Psychologia Społeczna 2007, tom 2 3–4 (5), s. 214–224.
19. D. Paleczna, Aspekty projektowania i oceny systemów informacyjno-wyszukiwawczych bibliotek na początku XXI w., Dostępny w World Wide Web: https://depotuw.ceon.pl/bitstream/handle/item/1531/DPaleczna_CC-BY_2016-01-11.pdf?sequence=
20. S. Skórka, APLIKACJA MOBILNA JAKO USŁUGA BIBLIOTEKI, Dostępny w World Wide Web: https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/4520/1/24_Skorka.pdf
21. M. Bednarski, Google staje się mobilne, Marketing w praktyce 2018, nr 1. Dostępny w World Wide Web: https://marketing.org.pl/mwp/682-google-staje-sie-mobilne
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Przedmiot częściowo realizowany e formie e-learningowej, asynchronicznie, z asystą osoby prowadzącej. |
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot częściowo realizowany e formie e-learningowej, asynchronicznie, z asystą osoby prowadzącej. |
W cyklu 2024/25Z:
Przedmiot częściowo realizowany e formie e-learningowej, asynchronicznie, z asystą osoby prowadzącej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: