Ocena jakości informacji 2401-AI-OJ-11-s1
Laboratoria przybliżają podstawowe zagadnienia związane z oceną jakości zasobów elektronicznych oraz wykształcają umiejętności z tym związanie. Zajęcia przybliżają też specyficzne podejścia i metody oceny jakości oraz badań użytkowania zasobów cyfrowych. jakością, normy i inne standardy z nimi związane.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Laboratorium:1. Obecność i aktywność w zajęciach dydaktycznych (możliwe dwie nieobecności) – W1, W2, W3,U1, U2, 2. Indywidualne zadanie praktyczne (projekt) z wykorzystaniem poznanych rozwiązań – analiza, ocena i porównanie oceny jakości wybranych zasobów WWW – W2, W33.
Prezentacja indywidualnych projektów oraz odpowiedź z zakresu wykorzystanych w nim rozwiązań – W2, W3Kryteria oceniania: - aktywność na zajęciach (do 20% oceny)- przygotowanie projektu (do 60% oceny)- prezentacja projektu i odpowiedź ustna (do 20% oceny)Ostateczna ocena z zajęć:5 – 90% i więcej4+ – 80% do 89%4 – 70% do 79%3+ – 60% do 69%3 – 50% do 59%2 – 49% i poniżej
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa
Badania jakościowe publikacji elektronicznych[on-line]. Dostępny w World Wide Web: http:skryba.inib.uj.edu.pl/~nahotko/badania/kwestionariusze.htm
Bednarek-Michalska, Ocena jakości bibliotekarskich serwisów informacyjnych udostępnianych w Internecie, Biuletyn EBIB [on-line] 2/2002. Dostępny w World Wide Web: http://ebib.oss.wroc.pl/2002/31/michalska.php
Bednarek-Michalska, Ocena jakości informacji elektronicznej. Pułapki sieci, Biuletyn EBIB [on-line] 5/2007. Dostępny w World Wide Web: http://www.ebib.info/2007/86/a.php?bednarek
Dobrogowska-Schlebusch, Ocena jakości informacji medycznej dostępnej w Internecie – jako zadanie dla bibliotek, Biuletyn EBIB [on-line] 3/2007. Dostępny w World Wide Web: http://www.ebib.info/2007/84/a.php?dobrogowska_
Formularze do oceny ilościowej [on-line]. Dostępny w World Wide Web: http://skryba.inib.uj.edu.pl/~nahotko/badania/formularze.htmHCI w rozwoju interfejsów użytkownika.
Krótki przegląd metodyki HCI hci.pjwstk.edu.pl/prezentacje/slajdy-KN-HCI-2008-01-21-MSikorski.pdf
Jarosz, Kryteria oceny szaty graficznej stron internetowych wykorzystywanych w edukacji [on-line]. Dostępny w World Wide Web: www.jarosz.up.krakow.pl/ARTYKULY/jarosz%202005.pdfKomunikacja człowiek-komputer [on-line]. Dostępny w World Wide Web: www.ajd.czest.pl/~imi/lstepien/files/2015/10/KCK_11.pdf
Krótki traktat o web usability – czyli gdzie mam kliknąć [on-line]. Dostępny w World Wide Web: kazimirowicz.pl/pliki/poradnik-web-usability.pdf
Swoboda, Jakość informacji W: Zawód infobroker. Polski rynek informacji red. S. Cisek, A. Januszko-Szakiel, Warsawa 2015, s. 238-257.
Usługi w Internecie wiosna 2016www.gogolek.com/PrezentacjeKTI/4%20Uslugi%20IV%202010.pdf
Literatura uzupełniająca:
Biblioteki w internecie - audyt użyteczności serwisów bibliotecznych [on-line]. Dostępny w world wide web: http:// http://frsi.org.pl/biblioteki-w-internecie-audyt-uzytecznosci-serwisow-bibliotecznych/ Kasperski, Boguska-Torbicz: Projektowanie stron www. Użyteczność w praktyce. Helion, Gliwice 2008, Krug: Nie każ mi myśleć.
O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych. Wydanie II Helion, Gliwice 2006,
Nielsen, Loranger: Optymalizacja funkcjonalności serwisów internetowych. Helion, Gliwice 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: